Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBrita Olsen Endret for 9 år siden
1
IMPLEMENTERING AV SPESIFIKKE KURS I TRENERSTIGEN Rica Gardermoen 8-9 desember 2006
2
Hvordan er det bygd opp? En plattform med utgangspunkt i vitenskaplige undersøkelser der teori og praksis er nært knyttet –Menneskets utvikling Modningsprosessen –Fysisk, psykisk og sosialt Aktivitetsvalg –Basistrening –Trener-/ instruktør-rollen Læringsmessige konsekvenser Treneren/ instruktøren som rollemodell –Etikk og verdier Helse, ærlighet, fairplay og glede
3
KAMPIDRETTENES TRENERSTIGE TRENER I 60 timer TRENER II 80 timer TRENER III Topptrener I 60 studiepoeng (240 timer) TRENER IV Topptrener II 60 studiepoeng (240 timer)
4
KAMPIDRETTENES TRENERSTIGE 40 timer felles 20 timer spesifikk TRENER I 60 timer Trenerstigen Kampidrettsforbundene idretter Vekst og modning Mål/ bestemmelser/ retningslinjer Trenerrollen Treningsledelse Basistrening Praksis/treningsledelse (MAKSIS)/ rollespill/ gruppeoppgaver Etikk/ verdier Skriftlig oppgave på kurs Evaluering Koordinasjon Teknikk Utholdenhet Styrketrening Spenst Hurtighet Bevegelighet Idrettsskader Teorietisk prøve Kampsportsrelaterte leker Mental trening/ psykologiske faktorer Skriftlig oppgave på kurs Evaluering
5
TRENER I 60 timer TRENER II 80 timer 20 timer Trenerrollen Etikk Kosthold Treningslære 20 timer Treningsplanlegging Formidlingsteknikk Kosthold Bevegelseslære KAMPIDRETTENES TRENERSTIGE 40 timer felles 40 timer spesifikk
6
KAMPIDRETTENES TRENERSTIGE TRENER I 60 timer TRENER II 80 timer TRENER III Topptrener I 60 studiepoeng (240 timer) TRENER IV Topptrener II 60 studiepoeng (240 timer)
7
Organisering Felles trenerutdanning for Kampsport, Bryting og Boksing Fellesidrettslige deler gjennomføres sammen Kursene gjennomføres nasjonalt, regionalt eller gjennom krets Aktuelle klubber fra de samarbeidende SF i nærområdet inviteres Innbydelse sendes ut fra forbund per brev og legges ut på forbundets/ regionens nettsider, samt informasjon per telefon til klubb-ledere Kursadministrasjonen i NKF/region ombesørger deretter kurslogistikken Fagutdannede kurslærere gjennomføres så langt det er mulig regionalt
8
Spesifikke kurs Direkte sammenheng mellom generelle og spesifikke moduler Utarbeide verktøy for trenere/ instruktører Forsterke det idrettsspesifikke igjennom fellesidrettslige moduler Mest mulig praktisk innretning på de spesifikke delene
9
Hva kan vi bidra med? Hjelp til å tilpasse spesifikke deler sammen med fagansvarlige i stilartene Kursarrangement etter behov Godkjenning som idrettspesifikt pensum som skal inngå i trenerstigen i NKF Sertifisering (delkursbevis og diplomer)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.