LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
Nettvett.
8 Skumlesing.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Leselos Ordforråd/metakognisjon
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
Roman- og novelleanalyse
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Analyser en sakprosatekst
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
7 Endringer i samfunnet –muligheter og utfordringer
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Tankekart for å sortere ingredienser…
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
som eksamensbesvarelse
Fortelling Novelle Roman
Drop-In metoden i skolen
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Filmanalyse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
En litt forenklet versjon
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Adaptasjoner av et juleeventyr
Estetiske virkemidler
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Døden.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene i litterære samtaler med elevene. Kan passe for mellom- og ungdomstrinn. God lesing! Takk for ramme

Hvem er hovedpersonen og hvem er bipersoner? FØR DU LESER Hva heter boka? Hvem er forfatteren? FØR DU LESER Hva ser du på omslaget? Hva tror du boka handler om? MENS DU LESER Hvem er hovedpersonen og hvem er bipersoner? MENS DU LESER Hva er problemet og hvordan skal det løses?

Beskriv settingen i boka. Tid og sted. Bruk bevis. MENS DU LESER Beskriv settingen i boka. Tid og sted. Bruk bevis. MENS DU LESER Beskriv personene i boka. Bruk bevis. MENS DU LESER Skriv et sammendrag av boka, så langt du er kommet. MENS DU LESER Før du leser videre: Hva tror du kommer til å skje videre og hvorfor?

Hva synes du om boka? Begrunn. Hvilke virkemidler er brukt? ETTER DU HAR LEST Hvilke virkemidler er brukt? Bruk bevis. ETTER DU HAR LEST Hva er budskapet i boka? Forklar og begrunn. ETTER DU HAR LEST Hva synes du om boka? Begrunn. ETTER DU HAR LEST Hva er temaet eller temaene i boka? Bruk bevis.

Skriv et sammendrag av boka. ETTER DU HAR LEST Skriv et sammendrag av boka. ETTER DU HAR LEST Hvordan utviklet personene seg i boka? ETTER DU HAR LEST Ha en litterær samtale med en medelev, der dere snakker om virkemidler som er brukt i boka. Gjentagelse, kontraster, språkbruk, skildring, symbol, frampek etc. ETTER DU HAR LEST Ha en litterær samtale med en medelev, der dere snakker om tema og budskap.

Hvordan løste problemet seg? ETTER DU HAR LEST Hvordan løste problemet seg? MENS DU LESER Endrer settinga seg? Tid, sted, stemning. Forklar. Hvis nei, hvorfor? Hvis ja, hva skjedde? ETTER DU HAR LEST Hvilken sjanger har boka/teksten? Begrunn med bevis. ETTER DU HAR LEST Kan du kjenne deg igjen i noen av personene eller hendelsene i boka? Fortell.