STRATEGIPROFILEN VED NHH

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Intern presentasjon for medlemmer
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Læring og samarbeid i byggenæringen
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Pedagogisk utviklingsarbeid
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Strategisk ledelse, STR 9634
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Øystein Pedersen Dahlen
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
FELLES MISSIONSFORSTÅELSE
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
vil deltagerne lære blant annet:
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Nasjonalt utviklingsprosjekt: UHR – SAK-midler Kompetansegruppe – erfaring Forskergruppe – forskning Referansegruppe – ressurspersoner.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Masterskolen 2015: Introduksjon
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Noen erfaringer fra NTNU ?
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Samhandling og prosessledelse
Framtid - Samspill - Skaperglede
Kvalitative og kvantitative metoder
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Forskningsdesign: eksperiment
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Fra idé til publikasjon
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
- . ' ' INFORMATIKK KUNSTIG INTELLIGENS (AI) STUDIE AV INTELLIGENTE
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

STRATEGIPROFILEN VED NHH Therese Kobbeltvedt, Dr. Psychol. Institutt for Strategi og Ledelse NHH

STRATEGIPROFILEN VED NHH Organisasjonskultur Ledelse

Noen særtrekk Virkelighetsnære fag og kurs Teoriene vi bruker må være konkrete nok til å anvendes og verifiseres Strategiprofilen er i utvikling og blir modernisert Vi bruker parametre for individene i organisasjonen i dag Faget er i utvikling Ny kunnskap fra psykologi; individ data Målsetningen er å forstå og predikere, forhindre skade og skape verdi gjennom human kapital

Noen særtrekk Realisme leder til utvelgende teorier og modeller Forskjellig teori benyttes for å bygge modeller om effektivt organisasjonsdesign kombinert med strukturer for motivasjon av ulike typer arbeidstakere Realisme påvirker kunnskapsmodeller Top down vs. Bottom up prosesser pågår parallellt Valideringer av teoretiske modeller pågår kontinuerlig Teorier justeres iht ny empiri. Det pågår en kronisk tilpasningsprosess i et dynamisk fagfelt.

Noen flere særtrekk Fokus på drivere av effektivitet, overskudd og konkurranseevne Hva ligger bak regnskapstall og aksjekurser Hvordan kan en økonom bidra til økt verdiskapning og hindre verdiforringelse

Noen enda flere særtrekk Vi bruker matematisk språk i undersøkelsene våre, men i undervisningen bruker vi en rekke ulike metoder I en masterutredning kan man velge mellom kvalitativ eller kvantitativ metodikk Mange kvaliteter kan tallfestes Imidlertid er det ofte verbal tale som brukes til å formidle tallfestede resultater Verdien av presist språk er like høy og drivende som verdien av tallmessigheter Ingen motsetning mellom våre fag og økonomifagene. Vi studerer atferd.

Hvorfor denne profilen? Gir verktøy og ideer til økt verdiskapning på arbeidsplassen Gir basis for innovasjon – utnytting av imperfeksjoner i arbeidslivet – gap mellom teori og praksis På topp i studentevaluering internt ved NHH NHH kandidater etterspør raskt mer kunnskap om strategi og ledelse etter få år i praksis

Litt om forskningen Har tidligere hatt flest publikasjonspoeng per ansatt og samlet ved NHH, for eksempel Hvordan virker kunnskap inn på verdiskapning og overskudd Effektiv norsk/skandinavisk ledelse Hvordan bidrar struktur og innhold i nettverk til verdiskapning Verdiskapning via motivasjon av kunnskapsarbeidere

Eksempler på tidligere masterutredninger Effektiv ledelse av kunnskapsarbeidere Integrasjonsprosesser etter oppkjøp Effekter av kommunikasjon på iverksetting av strategiske endringer Forhandlingsstil og adferd i økonomiske spill

Eksempel på Eksamenbesvarelse på STR https://www.youtube.com/watch?v=7jnVfqHilBA

Hva er våre kandidaters første jobb Mange går til konsulentbransjen (ca 30 %) Ellers er fordelingen som for andre NHH-kandidater