Rolleavklaring og innhold i kollektivknutepunkter 5.2 Knutepunkter ved jernbane Ansvar og finansiering ved knutepunkter tog/buss omfatter ofte mange aktører.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Bergen en sykkelby med potensiale
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Dialogtorg i Kristiansand
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Folkehelse og universell utforming
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Vi skal bygge videre på det vi har!
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Områdemodeller for finansiering av felles infrastruktur Kurs om Utbyggingsavtaler Vest Agder. Hotell Norge, Kristiansand januar 2015.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Universell utforming Håndbok 238 Veiledning (høringsutgave)
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Fortetting med kvalitet
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Rolleavklaring og innhold i kollektivknutepunkter 5.2 Knutepunkter ved jernbane Ansvar og finansiering ved knutepunkter tog/buss omfatter ofte mange aktører og kan dermed bli mer komplisert. Dette gjelder ofte større knutepunkter i byer og tettsteder. Partenes ulike ansvar må legges til grunn. Ansvar og finansiering ved slike knutepunkter kan illustreres som følger:

Jernbaneverkets illustrasjon, til debatt

Østlandssamarbeidet Arbeidsgruppen anbefaler at: Fylkeskommunene påtar seg hovedansvaret for å legge forholdene til rette for god bussbetjening på kollektivknutepunktet. Staten v/Jernbaneverket, og/eller ROM Eiendom tar ansvaret for jernbane-infrastrukturen, stasjonsbygninger o.l. samt tilrettelegging for parkering av biler og sykler. Kommunenes hovedansvar bør være å legge til rette for en arealutvikling med fortetting rundt knutepunktet, samt tilrettelegger for taxi og kommunal parkering. Kommunen er også spesielt viktig i forhold til reguleringsplanlegging i det aktuelle området – både på og rundt knutepunktet.

Oppland fylkeskommunes rolle og ansvar Med utgangspunkt i fylkeskommunens ansvar for kollektivtransport, var det to forhold som påvirket fylkeskommunens engasjement i knutepunktutviklingen i perioden : Forberedelse til anbud i kollektivtransporten – fylkeskommunen ønsket at kollektiv-knutepunkt og publikums-/bussterminaler skulle være nøytrale gjennom offentlige eierskap Satsing på kvalitet og service overfor de reisende – skulle bidra til flere reisende og høyere inntekter i kollektivtransporten

Historikk fra 1991 Gjennom vedtatt «Strategisk samferdselsplan », ble strategier og tiltak for utvikling av knutepunkt vedtatt. Målet var offentlig eierskap hvor fylkeskommunen var en part – bl.a. gjennom offentlige AS-er, noe som innebar at rutebilselskap ikke hadde konkurransefortrinn ved en anbudsutsettelse. Dette lå til grunn for utvikling av de regionale skysstasjonene fra 1990; Otta 1990, Fagernes 1992, Lillehammer 1993, Ringebu 1999 og Vinstra 2000.

Tydeliggjøring av rolle og ansvar Fylkeskommunen har en særlig viktig rolle som koordinator og pådriver i de innledende fasene av arbeidet. Dette betyr ikke at fylkeskommunen behøver å være prosessansvarlig. Dette ansvaret kan tillegges kommunen eller den av de andre partene som er mest engasjert i den konkrete knutepunktutviklingen. Fylkeskommunen bør påse at det tidlig avklares ansvar for finansiering av de ulike faser med bygging, drift og vedlikehold.

Eierskap og finansiering av fylkeskommunens del av knutepunktet busstrafikken eller annen kollektivtrafikk som fylkeskommunen har ansvar for selskap (aksje?)sammen med andre aktører, f.eks. kommune og NSB/ROM Eiendom. kommunen eller ROM Eiendom, står som eier av kollektivknutepunktet – herunder busstasjonen Det er nødvendig at fylkeskommunen settes økonomisk i stand til å gjennomføre sitt utvidete ansvar for kollektivtrafikk og knutepunktutvikling

fylkeskommunens framtidige rolle og ansvar Fylkeskommunen tar ansvar for veg-/kjøre- og oppstillingsareal for bussene i kollektivknutepunktet. Fylkeskommunens ansvar bør omfatte planlegging, investering, drift- og vedlikehold, men at dette skjer i nært samarbeid med de andre aktørene / partene. Prinsippet bør innebære at areal til dette formål kan overtas vederlagsfritt eller det inngås leieavtale for bruk til formålet for en periode (min 10 år), og at vegarealet defineres som fylkesveg. Fylkeskommunen inngår leieavtale med eiendomsbesitter om publikumsareal (venterom, toaletter etc). Drift- og vedlikehold av veg-/kjøre- og oppstillingsareal for bussene i kollektivknutepunktet bør innarbeides i driftskontrakter som inngås med entreprenør som har drift- og vedlikeholdsansvar for fylkesvegnettet i det aktuelle området

Klassifisering av holdeplasser og knutepunkter i Oppland Holdeplasstype 1 Stopp på signal, uten fysisk markering av holdeplass. Holdeplasstype 2 Kun 512-skilt med informasjonsbærer Holdeplasstype skilt med plattform for passasjerer eller stopp ved fortau i by / tettsted Holdeplasstype skilt med plattform for passasjer + lomme Holdeplasstype 5 Knutepunkt

Holdeplasser i oppland Over påstigninger Antall – påstigninger – påstigninger påstigninger påstigninger påstigninger665 Under 50 påstigninger859 Totalt antall holdeplasser3400

knutepunkt Lillehammer skysstasjon Lillehammer Gjøvik skysstasjon Gjøvik

Holdeplasser og knutepunkt Storhove HIL Lillehammer Strandtorget50.746Lillehammer

Holdeplasser og knutepunkt Fahlstrøms plass47.587Gjøvik Hunndalen37.624Gjøvik Lilletorget Brubakken36.829Lillehammer Raufoss stasjon34.939Vestre Toten Søndre Park Storgata34.082Lillehammer Sykehuset Sverdrupsgate31.827Gjøvik Dokka skysstasjon30.560Nordre Land Hadeland vgs30.185Gran Lillehammer vdg skole Nord29.558Lillehammer Åretta skole Hamarvegen26.554Lillehammer Gjøvik Rådhus23.334Gjøvik Karmel23.031

Holdeplasser og knutepunkt Lundebekken nedre21.782Lillehammer Simon Darres veg21.302Lillehammer Fagernes skysstasjon20.886Nord-Aurdal Brandbu skysstasjon20.417Gran Lena20.022Østre Toten Otta skysstasjon13.514Sel Ringebu skysstasjon6.654Ringebu Gran stasjon5.420Gran Lom4.043Lom Vinstra skysstasjon3.289Nord-Fron

Definisjon knutepunkt Vi har her i hovedsak valgt å legge til grunn definisjonen i håndbok V123 – jf kap 3.2 som definerer fire nivåer på knutepunkt: 1) Nasjonale knutepunkter 2) Regionale knutepunkter 3) Lokale knutepunkter 4) Mindre knutepunkter

tabell Regionale knutepunktLokale knutepunktMindre knutepunkt OttaLomRoa LillehammerDombåsRingebu GjøvikMjøsbruaVinstra FagernesRaufoss GranLena Dokka

UU Kravet til universell utforming Med universell utforming menes fysisk utforming eller tilrettelegging av de ulike delene av transportsystemet slik at transportløsningene i anlegget kan benyttes av flest mulig. Dette gjelder også holdeplasser og knutepunkt.

Kommunal medvirkning er viktig For fylkeskommunen er det svært viktig at også kommunene tar ansvar og bidrar i utviklingen og i driften av kollektivtransportens infrastruktur. Tilførselsveger til knutepunktet er også ofte kommunale. Kommunen er lokalt den viktigste samfunnsaktøren; den har planmyndighet, har ansvar for areal- og parkeringspolitikken, og dette påvirker løsningene i transportpolitikken. For fylkeskommunen er det derfor viktig at kommunene inngår i planlegging, utbygging og drift av knutepunkt, påtar seg driftsansvar for uteområdene – i form av snøbrøyting, strøing og feiing og driftsansvar for parkanlegg.

Samarbeid fylkeskommunen og kommunene Det er viktig for fylkeskommunen, som bruker betydelig summer til kjøp av rutedrift, at tilgjengelighet og kjøremønster rundt knutepunktene er effektive I buss/buss-knutepunkt og hvor knutepunktet ligger i kommunesenteret, kan kommunen være en av flere eiendomsbesittere og inngå i det «økonomiske spleiselaget» for utvikling av knutepunktet. Fylkeskommunen har gjennom flere år hatt en offensiv rolle i utvikling av kollektivknutepunkt. De første prosjektene ble gjennomført som «spleiselag» mellom partene, som f.eks Otta i Det ble opprettet et AS for ny bygningsmasse, kommunen stilte areal vederlagsfritt til disposisjon for bussterminal, fylkeskommunen tok investeringskostnaden for opparbeidelse av arealet, og kommunen tok driftsansvaret for det samme arealet.

Rutebetjening av knutepunkter og holdeplasser Dilemmaet er ofte å betjene et knutepunkt eller en holdeplass/trase der det normalt er veldig liten påstigning og det i bussen sitter mange passasjerer som får en lengre reisetid til «ingen nytte». Det vil være en vurdering fra sak til sak

Trafikksikkerhet Trafikksikkert og tilgjengelig er en selvfølge for knutepunktene, og de større knutepunktene i Oppland har god tilgjengelighet og er trafikksikre. Holdeplassene har derimot varierende standard alt etter når de er bygget. Ved prioritering av holdeplassutvikling vil også disse hensynene vektlegges sammen med kundegrunnlaget. Husk bilbelte i bussen!