«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bevisst kommunikasjon innad og utad
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Fra prøving og feiling til
Gruppesamtaler 7.okt Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Nordisk tilsynskonferanse
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
VI ER I OMSTILLING – HVA NÅ?
Kommunens informasjonsstrategi
Evaluering av studiekomiteen, Gro Bjørnerud Mo Studiedekan HF.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Avdeling for sosionomutdanning
Overvekt og folkehelse Modellutvikling for samhandling mellom 1. og 2. linjetjenesten e-helseseminar oktober 2008 Helse Midt-Norge Randi Storset Pierre.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Hva skal prosjektet levere? Til hvem? Ved Prosjektleder Berit Johne.
Definere og velge hovedmål og delmål
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
God intern kommunikasjon vær trygg
Valgfag på Kastellet skole
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Partnerskap for folkehelse i Rogaland 2015.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Idrettsrådets ansvar og rolle
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Mette Smedstad KS, Innovasjon og utvikling.
Partnerskap for folkehelse i Rogaland 2015.
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
V/ Øyvind Giæver, Sosial- og helsedirektoratet Sosial ulikhet i helse.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Visjon, virksomhetside og verdier
Hvordan lage kampanje Fra tanke til handling!
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Samarbeid og medbestemmelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.

Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Samhandling mellom Folkehelsealliansen og kommunene i Nordland
Utskrift av presentasjonen:

«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad» Innspill fra rådgiver Magne Bjørnerud, www.magnebjørnerud.no, Skadeforebyggende forums årsmøte 23.april 2015

Tenk om alle kunne skjønne sitt eget og samfunnets beste ! Forebygging er fornuft! Forebygging er folkehelse! Livet består av valg! Ulykker kan forebygges! Samarbeid gir økt sikkerhet! Forebygging krever lokal kunnskap, lokal medvirkning, bred forankring og kunnskap om tiltak! En lenk mellom teori og praksis

Fra ord til handling? Felles skyv? Stortinget, Regjeringen og de politiske partiene. Kommuner og fylkeskommuner Helse- og omsorgsdepartementet Helsedirektoratet Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Vegdirektoratet SSB DSB Arbeidstilsynet Universitets- og forskningsmiljøer Forsikringsbransjen Berørte fagforeninger NHO SINTEF TØI Folkehelseinstituttet Landbrukets HMS-tjeneste Norsk Pensjonistforbund Ulike interesseorganisasjoner Norsk Folkehjelp Norges Røde Kors Norsk Brannvernforening Folkehelseforeningen Sunne kommuner European Child Safety Alliance Eurosafe Trygg Trafikk NAF Norsk Luftambulanse Redningsselskapet Trygge lokalsamfunn Fagråd og møteplasser Møter og Konferanser Publikasjoner og forelesninger Pådriver og organisator nasjonalt og internasjonalt

Systematisk arbeid innad for å bli enda bedre utad (verktøy for alle i familien) 1. Bruk av kommunikasjonskart. Kartlegging av viktige aktører. Venner ? Viktige beslutningstakere ? To kart! 2. Dialog med målgrupper som er viktige, men «ubehagelige». 3. Samspill mellom synlighet og troverdighet 4. Strategiske allianser 5. Handlinger i henhold til analyse pkt. 1-4 ? Handlingsplaner. 6. Kommunikasjonsplan som støtter handlingsplan, inklusive medieplan. 7. Bevisst prioritering

Bruk av kommunikasjonskart Bruk av kommunikasjonskart. Kartlegging av våre venner og viktige beslutningstakere. Lag to kart!   . Skade- forebygging!

2. Dialog med målgrupper som er viktige, men «ubehagelige». Handlinger? Mindre viktige «Behagelige» «Ubehagelige»

3. Samspill mellom synlighet og troverdighet På hvilke viktige områder og overfor hvem er vi ukjente? På hvilke viktige områder og overfor hvem er vi uoppdaget? På hvilke viktige områder og overfor hvem er vi uønsket? På hvilke viktige områder og overfor hvem er vi uovertrufne? Tiltak for å oppnå ønsket posisjon? Troverdighet? Synlighet? Troverdighet Uopp- daget Uovertruffen Ukjent Uønsket Synlighet Lav

4. Strategiske allianser i arbeidet mot politiske miljøer, viktige beslutningstakere Hva skal vi gjøre selv? Hva kan vi kjøpe utenfra? Hvilke samarbeidspartnere kan vi trekke på? Utgangspunkt win-win? Se både strategiske allianser og komplementære ressurser, generelt og på hvert enkelt satsingsområde. Handlingsplaner med faser og oppfølging!

6. Kommunikasjonsplan som støtter handlingsplan, inklusive medieplan. Avklart og klart budskap ? Kunsten å få sagt det. Trening! Målgrupper ? Viktig å konkretisere. Trening! Kanaler til målgrupper ? Hvilke kanaler er naturlige for målgruppen? Hvor henter de informasjon fra? Innpass i målgruppens ”egne” kanaler? Tilpasning målgrupper og budskap ? Trening! Tilpasning målgrupper, budskap og kanaler ? Praktisk trening! Arenaer for toveis kommunikasjon ? Rolleavklaring ? Ledelse? Fullmakt/ tillit? Tidsplan og faser ? Evaluering ? Metoder?

Slik tenker journalisten Alle journalister har bruk for ”egne ideer”, tilpasset hvor de jobber Journalisten tenker på nyheten,stor eller liten Journalisten tenker også på nyhetens iboende muligheter Journalisten har mange måter å presentere sitt stoff på, og må gjøre valg Kan du bidra til å gi journalisten fruktbare innspill og samtidig være serviceorientert? Journalister i trykte medier leter etter illustrasjoner, i radioen er lyd viktig og i TV dominerer bildene De ulike medier har sine sjangre og produktspekter, både når det gjelder innhold og form – og sin egen planlegging Ta også hensyn til medienes egne arbeidstidsordninger og produksjonsrytme

7. Bevisst prioritering Forholdet mellom ambisjoner og ressurser. Får ikke gjort alt på en gang. Handlingsplaner med prioriteringer. Analysere situasjon/ mottaksmulighet hos viktige målgrupper. Merkestaven, et godt eksempel. Årshjul – hva er tidsmessig riktig i forhold til våre saker? Hva er ”in” – hvilke tog går nå? Kan vi være ”medstrøms” i forhold til prioriteringer viktige målgrupper har/ eller den politiske dagsordenen? Kan vi utnytte bestemte situasjoner/ episoder/ hendinger for å kaste lys over vår sak?