Janne, Tony og Kathrine GLU 5-10. Innledning Presentasjon Fag Trinn – elevgruppa Disposisjon av fremlegget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Vurdering for læring.
Retorikk og tekstanalyse
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Fag / tema Natur- og miljøfag Trinn 2. – 7.trinn
Antonovsky`s salutogenesemodell
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
Framtida nå - les og forstå!
Veiledet lesing Mørkved skole
Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Den autentiske læringsdialogen
Lisbet Karlsen Dagrun Skjelbred Tønsberg
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
TIDSLINJER 1.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Hvilke rettigheter har vi? Lov om folketrygd
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Det norske velferdssamfunnet
Forelesning nr.14 INF 1411 Elektroniske systemer Oppsummering INF
Foreldreveiledning i Modum
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
TITEL Undertitel – undertitel –. Overskrift Underoverskrift: Tekst tekst tekst Underoverskrift: Tekst tekst tekst Underoverskrift: Tekst tekst tekst.
Introduksjon til øving 3
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Forrådt Av Amalie Skram.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
1. 2 Sykepenger FTRL Kap 8 3 OPPGAVE 2 i trygdemedisin En 50 år gammel mann er blitt oppsagt fra sin stilling som kontorsjef i en kommune pga. alkoholmisbruk.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Kurspakke i lesing med 10 delpakker Ved Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Det norske velferdssamfunnet. Velferdssamfunnet En velferdsstat eller et velferdssamfunn, er en betegnelse på en stat som yter sine borgere en rekke grunnleggende.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Inntektsforskjeller I 2004 tjente de 5000 rikeste personene i Norge gjennomsnittlig nesten 40 ganger så mye som gjennomsnittet for hele befolkningen.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Enkeltpersonforetak.
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Lære å jobbe effektivt og nøyaktig
Svart arbeid – stjeler fra deg!
Introduksjon til eldreomsorg 26/4.16 Kull 2014
Informasjon om eksamen
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Den matematiske samtalen
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
OPPLegg for praksistime
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Opplæringspresentasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Janne, Tony og Kathrine GLU 5-10

Innledning Presentasjon Fag Trinn – elevgruppa Disposisjon av fremlegget

Læreboka Grunntall 10 Inndelt i kapitler Fargekoder

Fagteksten Tema-overskrift Innledning Underoverskrift Tekst Eksempler Oppgaver, ulik vanskelighetsgrad.

Lønn, skatt, feriepenger. ”Alle mennesker trenger penger til livsopphold. Penger kan vi få ved lønnet arbeid eller ved en eller annen form for trygd. Trygd får vi dersom vi ikke arbeider eller det umulig å få et arbeid. Trygdeordningen kalles folketrygden, gir stønad ved sykdom, svangerskap og fødsel, arbeidsløshet, alderdom, uførhet, dødsfall og tap av forsørger. I noen sammenhenger blir trygd kalt pensjon.”

Arbeid med teksten Introduksjon (mål på tavla) Forkunnskaper Høytlesning Samtale Vanskelige begreper Eksempler Hjelpemidler Videre arbeid med teksten

Oppsummering God metode for denne gruppa Alle deltok Sosiokulturelt læringsperspektiv Læringsutbytte

Kilder Inger N.Bakke, Bjørn Bakke (2008): Grunntall 10. Drammen: Elektronisk undervisningsforlag AS. Kunnskapsdepartementet (2006): Læreplan for Kunnskapsløftet (LK06) Astrid Roe (2008) Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget.