EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø, 08.12.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Advertisements

Pedagogisk psykologisk tjeneste
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
KLASSELEDELSE.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
Læringsmiljø Bunntekst.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Læringsmiljø og klasseledelse
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
DANSK LÆRER PÅ BORTEBANE LAGET AV IDA, LAURIS OG THERESE.
Kjære forelder/ foresatt
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Autoritet i klasserommet
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø, 08.12.10

Hovedpunkter Klasseledelse Relasjoner Hatties forskning Klassemiljø Tilbakemeldinger Sosiokulturelt perspektiv Egen innsats

Kilder Hatties forskning Livet i skolen 1 og 2 Elevens læringmiljø – lærerens muligheter Vurdering FOR læring Nordahls veileder

Klasseledelse ”Kvaliteten på skolen kan aldri overstige kvaliteten på lærerne” – Thomas Nordahl Nøkkelpunkt for læring hos elever Lærerens evne til å skape arbeidsro, motivere elevene og evne til å skape et positivt klima i klassen Nordahls skjema Ledelse: strategisk og situasjonsbestemt

Nordahls skjema

Mappeoppgave 1

Klasseledelse ”Kvaliteten på skolen kan aldri overstige kvaliteten på lærerne” – Thomas Nordahl Nøkkelpunkt for læring hos elever Lærerens evne til å skape arbeidsro, motivere elevene og evne til å skape et positivt klima i klassen Nordahls skjema Ledelse: strategisk og situasjonsbestemt

Relasjoner

Relasjoner God relasjonskompetanse: grunnstein for å være en god lærer Lærer forstår elevene, kjenner til interesser og erfaringer: anvender i det i undervisningen Anerkjenner eleven: genuin respekt for eleven Eleven skal oppleve å bli likt og verdsatt av lærer Se og verdsette hver elev

Læringsmiljø Er ikke: undervisningen, læringsutbyttet, økonomi, lærers kompetanse eller lærerplaner Er et produkt av blant annet: - klasseledelse - normer og regler i skolen - lærer-elev relasjonen - elevsyn og forventninger - vennskap Lærer påvirker elevers faglige og sosiale læring

Læringsteorier Behaviorismen, konstruktivismen og det sosiokulturelle perspektivet Bruker forskjellige ideer om læring i undervisningen Det sosiokulturelle perspektivet dominerer i skolen Læringen er sosialt betinget Kontekstavhengig

Tilbakemeldinger Spiller inn på elevens læringsutbytte Viktig med god tilbakemeldingspraksis Formål: eleven skal lære mest mulig Formål: tilpasse opplæringen til hver elev Summativ vurdering Formativ vurdering

WordPress-bloggen

Leselogg

Faglogg

Kollokviegruppa

Eg takkar for merksemda frå dykk. Eg er ferdig no.