EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø, 08.12.10
Hovedpunkter Klasseledelse Relasjoner Hatties forskning Klassemiljø Tilbakemeldinger Sosiokulturelt perspektiv Egen innsats
Kilder Hatties forskning Livet i skolen 1 og 2 Elevens læringmiljø – lærerens muligheter Vurdering FOR læring Nordahls veileder
Klasseledelse ”Kvaliteten på skolen kan aldri overstige kvaliteten på lærerne” – Thomas Nordahl Nøkkelpunkt for læring hos elever Lærerens evne til å skape arbeidsro, motivere elevene og evne til å skape et positivt klima i klassen Nordahls skjema Ledelse: strategisk og situasjonsbestemt
Nordahls skjema
Mappeoppgave 1
Klasseledelse ”Kvaliteten på skolen kan aldri overstige kvaliteten på lærerne” – Thomas Nordahl Nøkkelpunkt for læring hos elever Lærerens evne til å skape arbeidsro, motivere elevene og evne til å skape et positivt klima i klassen Nordahls skjema Ledelse: strategisk og situasjonsbestemt
Relasjoner
Relasjoner God relasjonskompetanse: grunnstein for å være en god lærer Lærer forstår elevene, kjenner til interesser og erfaringer: anvender i det i undervisningen Anerkjenner eleven: genuin respekt for eleven Eleven skal oppleve å bli likt og verdsatt av lærer Se og verdsette hver elev
Læringsmiljø Er ikke: undervisningen, læringsutbyttet, økonomi, lærers kompetanse eller lærerplaner Er et produkt av blant annet: - klasseledelse - normer og regler i skolen - lærer-elev relasjonen - elevsyn og forventninger - vennskap Lærer påvirker elevers faglige og sosiale læring
Læringsteorier Behaviorismen, konstruktivismen og det sosiokulturelle perspektivet Bruker forskjellige ideer om læring i undervisningen Det sosiokulturelle perspektivet dominerer i skolen Læringen er sosialt betinget Kontekstavhengig
Tilbakemeldinger Spiller inn på elevens læringsutbytte Viktig med god tilbakemeldingspraksis Formål: eleven skal lære mest mulig Formål: tilpasse opplæringen til hver elev Summativ vurdering Formativ vurdering
WordPress-bloggen
Leselogg
Faglogg
Kollokviegruppa
Eg takkar for merksemda frå dykk. Eg er ferdig no.