Oppstart og strukturering av læringsforløp Tema/tekster/oppgaver
oppgave Lage et kollektivt startpunkt for et læringsforløp i en fiktiv klasse. Dere får oppgitt tema og klassetrinn. Presentere videre læringsaktiviteter/arbeidsformer og hvordan hver enkelt elev best mulig kan lykkes med arbeidet (feedback/feedforward). Presentere hvordan forløpet skal avsluttes: deling, feedback, feedforward. Presentasjonen skal vare mellom 5 og 10 minutter.
Feedbackkriterier/feedforward Kroppspråk/stemmebruk/gester/blikk/bruk av rom : sikrer oppmerksomhet? Lærerrollen – enn tydelig, varm læringsleder? Språk/klare beskjeder/pauser/kollektive instrukser/feedbackformer Kvaliteter på startpunkt: Fokuserer lærerstoffet? (relevant, faglig nivå) Skaper motivasjon/interesse? Involverer mange? Koblet til ungdommenes erfaringsverden? Emosjonelle/kognitive kvaliteter?
Forts feedback/feedforward Kvalitet på spørsmål – rike oppgaver Overganger mellom læringsformer/arbeidformer Kvalitet på oppgaver – arbeidsformer – mange lykkes? Motiverende? God struktur? Mulighet for kunnskapsdeling Hva kreves av læreren? Symmetrisk/assymetrisk kommunikasjon?
Oppgaver/tekster/tema
Carmen og Maja av Cora Sandel Bilde Lyd/musikk Tekstutdrag fra novelle Skriveoppgaver to og to – ulikt perspektiv/synsvinkel, ulik sjanger/uttrykksform f.eks Brev/reisebrev, dialog, dagbok, lister, skisse med beskrivelse/personskildring, arbeidsinstruks Deling/oppsummering
Brøk - repetisjon Objekt, konkurranse/Quiz Oppgave med konkreter/rike oppgaver deling
Karen av A. Kielland Fortelling i rolle, dødsannonse/nekrolog, poetisk fotografi, musikk Skriveoppgave fra sakprosa: vitensutsagn, politirapport, avhør, meny, oppskrift, blogg, haren og reven?, stilling ledig - deling
Prosent Foto + fortelling?kart(handlerute), test Rik oppgave med prosent + andre variabler. Arbeidsoppgave: Muntlig presentasjon, fortelling, argumentasjon for valg
areal Fortelling, foto, kart/interiørskisse, intervju på lydspor f.eks samtale med foreldre, kjæreste. Rik oppgave. Arbeid med konkret modell. Samarbeid. Deling med argumentasjon og utregning.
”Det hjertet husker” av Bjørn Sortland og Hilde Kramer Film fra You Tube, fortelling i rolle f.eks far, søster, kjæreste – tema identitet Oppgaver: lesegrupper med ulik fokus/oppgaver. deling
Terje Vigen av Henrik Ibsen Fortelling i rolle, bilde, lyd (bruk deler av tekst) Oppgave: dagbok, samtale/dialog Terje Vigen og kone, soldat og Terje Vigen, værmelding, Nekrolog, dødsannonse, brev fra fengsel, kart, * deling
Ord over Grind av Haldis Moren Vesaas Tema kjærlighet Test/quiz, musikk, foto Bilde/foto og tekst f.eks dialog, dagbok, ønskeliste Deling med dikt og tekst/musikk.
Normal, av Fride Lindstøl Fortelling i rolle, fotografi/skisse, symboler Leseoppgaver – deling – samarbeid
Peer Gynt av Henrik Ibsen Rom/installasjon etter bryllupet Fortelling, fokus på identitet Samtale oppgaver – deling – presentasjon Rike oppgaver
Frankenstein av Mary Shelly Filmklipp + fortelling/tekst Rike oppgaver – å skape et menneske/en robot, lister over egenskaper, instruksjoner/bruksanvisning, skisse, beskrivelse av monster Deling + videreføring mot genteknologi + spørsmål om kloning mm
Åpen skriveoppgave - fortelling Utgangspunkt i rom/installasjon+musikk/lyd + eksempelfortellinger/tekster Skriveoppgave bare anslag (hva skal med) (hvordan skape spenning) Deling – videre arbeid.
Tema: genteknologi Intervju/avhør Faktabit Sant eller usant Oppgaver med fokus på etiske problemstillinger, argumenter/liste/ulike perspektiver spisses (rollekort) Deling i rollespill.
Hva er X? (eller a, b… algebra) Enkle ligninger demonstrert ut ifra fortelling og konkreter/objekter/bilder. Rike oppgaver? Felles problemstillinger – flere uttrykk. Deling. Videre progresjon. Regler.