Oppstart og strukturering av læringsforløp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Sammensatte tekster (multimodale eller diskontinuerlige tekster)
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FYR Ny GIV
Sammensatte tekster: Photo Story
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Vurdering for læring på Linderud skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Generelle tiltak og forebygging
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Digital historiefortelling - prøv selv
Opprettholdende faktorområder
«Siste timer før jul-jeopardy»
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Å undersøke profesjonen gjennom improvisert fiksjon
Undervisningsforløp og læringsteori
Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Lesing og lesestrategier
Dramafaglig prosjektarbeid
Skriving i begynneropplæringa
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
In Use Engelsk for unge og voksne
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
NY VRI Nina og Ingvild.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Gode nynorskbøker for ungdommar
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
DELINGSKONFERANSE 23. MAI 2018 UIS
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Oppstart og strukturering av læringsforløp Tema/tekster/oppgaver

oppgave Lage et kollektivt startpunkt for et læringsforløp i en fiktiv klasse. Dere får oppgitt tema og klassetrinn. Presentere videre læringsaktiviteter/arbeidsformer og hvordan hver enkelt elev best mulig kan lykkes med arbeidet (feedback/feedforward). Presentere hvordan forløpet skal avsluttes: deling, feedback, feedforward. Presentasjonen skal vare mellom 5 og 10 minutter.

Feedbackkriterier/feedforward Kroppspråk/stemmebruk/gester/blikk/bruk av rom : sikrer oppmerksomhet? Lærerrollen – enn tydelig, varm læringsleder? Språk/klare beskjeder/pauser/kollektive instrukser/feedbackformer Kvaliteter på startpunkt: Fokuserer lærerstoffet? (relevant, faglig nivå) Skaper motivasjon/interesse? Involverer mange? Koblet til ungdommenes erfaringsverden? Emosjonelle/kognitive kvaliteter?

Forts feedback/feedforward Kvalitet på spørsmål – rike oppgaver Overganger mellom læringsformer/arbeidformer Kvalitet på oppgaver – arbeidsformer – mange lykkes? Motiverende? God struktur? Mulighet for kunnskapsdeling Hva kreves av læreren? Symmetrisk/assymetrisk kommunikasjon?

Oppgaver/tekster/tema

Carmen og Maja av Cora Sandel Bilde Lyd/musikk Tekstutdrag fra novelle Skriveoppgaver to og to – ulikt perspektiv/synsvinkel, ulik sjanger/uttrykksform f.eks Brev/reisebrev, dialog, dagbok, lister, skisse med beskrivelse/personskildring, arbeidsinstruks Deling/oppsummering

Brøk - repetisjon Objekt, konkurranse/Quiz Oppgave med konkreter/rike oppgaver deling

Karen av A. Kielland Fortelling i rolle, dødsannonse/nekrolog, poetisk fotografi, musikk Skriveoppgave fra sakprosa: vitensutsagn, politirapport, avhør, meny, oppskrift, blogg, haren og reven?, stilling ledig - deling

Prosent Foto + fortelling?kart(handlerute), test Rik oppgave med prosent + andre variabler. Arbeidsoppgave: Muntlig presentasjon, fortelling, argumentasjon for valg

areal Fortelling, foto, kart/interiørskisse, intervju på lydspor f.eks samtale med foreldre, kjæreste. Rik oppgave. Arbeid med konkret modell. Samarbeid. Deling med argumentasjon og utregning.

”Det hjertet husker” av Bjørn Sortland og Hilde Kramer Film fra You Tube, fortelling i rolle f.eks far, søster, kjæreste – tema identitet Oppgaver: lesegrupper med ulik fokus/oppgaver. deling

Terje Vigen av Henrik Ibsen Fortelling i rolle, bilde, lyd (bruk deler av tekst) Oppgave: dagbok, samtale/dialog Terje Vigen og kone, soldat og Terje Vigen, værmelding, Nekrolog, dødsannonse, brev fra fengsel, kart, * deling

Ord over Grind av Haldis Moren Vesaas Tema kjærlighet Test/quiz, musikk, foto Bilde/foto og tekst f.eks dialog, dagbok, ønskeliste Deling med dikt og tekst/musikk.

Normal, av Fride Lindstøl Fortelling i rolle, fotografi/skisse, symboler Leseoppgaver – deling – samarbeid

Peer Gynt av Henrik Ibsen Rom/installasjon etter bryllupet Fortelling, fokus på identitet Samtale oppgaver – deling – presentasjon Rike oppgaver

Frankenstein av Mary Shelly Filmklipp + fortelling/tekst Rike oppgaver – å skape et menneske/en robot, lister over egenskaper, instruksjoner/bruksanvisning, skisse, beskrivelse av monster Deling + videreføring mot genteknologi + spørsmål om kloning mm

Åpen skriveoppgave - fortelling Utgangspunkt i rom/installasjon+musikk/lyd + eksempelfortellinger/tekster Skriveoppgave bare anslag (hva skal med) (hvordan skape spenning) Deling – videre arbeid.

Tema: genteknologi Intervju/avhør Faktabit Sant eller usant Oppgaver med fokus på etiske problemstillinger, argumenter/liste/ulike perspektiver spisses (rollekort) Deling i rollespill.

Hva er X? (eller a, b… algebra) Enkle ligninger demonstrert ut ifra fortelling og konkreter/objekter/bilder. Rike oppgaver? Felles problemstillinger – flere uttrykk. Deling. Videre progresjon. Regler.