Birger Førre, Førre Trevarefabrikk Hvordan sikre god kvalitet på opplæring i bedrift?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Samhandling.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
For elever til videregående skole
Samarbeid mellom skole og hjem
Motivasjon.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Veiledning av elever / lærlinger
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Selvfølelse vs selvtillit
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
AKB-Pårørende en ressurs
Bygg- og anleggsteknikk.
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
Rettigheter og plikter i arbeidslivet
Lørenskog Idrettsforening
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Roller og forventninger: La Stå! Kap. 12
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Lørenskog kommune, arbeidsgiverseksjonen
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Samhandling leder/verneombud
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Suksesskriterier.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Samarbeid mellom skole og hjem
Vurdering for læring.
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lyshovden Oppveksttun!
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden i skolen
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
KLASSELEDELSE.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
KVALITET MOTIVASJON KOMPETANSE SAMSPILL
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Utskrift av presentasjonen:

Birger Førre, Førre Trevarefabrikk Hvordan sikre god kvalitet på opplæring i bedrift?

Nyansattes bagasje Forventninger Grunnkompetanse Holdninger Arbeidskraft Krav Selvtillit En drøm

Mottakelse i bedriften Første dag på jobb – hvordan gis informasjon? Oppgaver, mennesker og muligheter i bedriften Opplevelse av arbeidsplassen Arbeidsoppgaver Kompetanse Lønn Regler, krav En drøm

Felles ansvar for godt opplæringsmiljø Skape drømmenForventninger Gi kompetanseTa utfordringer Skape trygghetBygge selvtillit LønnYte, arbeidskraft FellesskapSamarbeid, medarbeider UtvikleSe løsninger, jobbe smart Skape strukturVære positiv LedeTa ansvar, innordne seg ArbeidsgiverArbeidstaker

Betingelser for god kvalitet på læring i bedrift TrygghetDu er ønsket ( ros, imøtekommenhet ) Du byr på deg selv Respekt (medarbeidere liker oppførsel, samarbeid, utførelse ) HMS LæringEn planlagt opplæring Hvor er vi, hvor skal vi og når Hvem veileder og hvordan Være klar for mottak av læring Være opplagt ( - møte i forskriftsmessig stand ) Ledelse Struktur på arbeidet Sette klare mål ( gi ros v/oppnåelse ) Hva forventes, stille krav Omsorg ( ros og trøst ) Skape trivsel, det skal være gøy på jobb FrihetAnledning å tenke selv Bygge initiativ Foreslå/prøve nye metoder Til videre skolegang, eller andre jobber (omdømme som god kompetanse-giver -> flere ønsker å starte i firmaet?) Hva Hvordan

Arbeidsglede - en glede å utrette noe (ikke en plikt) Resultat av god kvalitet på læring i bedrift

Utfordringer Foreldre og skole må gjenskape GLEDEN ved å lære og av å arbeide Bedriftene må ta mye større ansvar innenfor opplæringen, og jeg tror de bedriftene som klarer å skape en drøm hos sine nyansatte, de blir vinnerne av arbeidskraften

Felles mål for foreldre, skole, opplæringskontor, bedrift - ja hele samfunnet: Arbeidsglede Det skal være en glede å gå på jobb Klarer vi å få folk til å glede seg over det de utretter på jobb, skaper vi trivsel som gjør det moro å være på jobb Vi får folk som blir mer positive og da klarer vi de utfordringene som møter oss hver dag på en mye bedre måte