Hvordan skape et godt læringsmiljø?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Samhandling.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Forventninger og videre arbeid…...
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
KLASSELEDELSE.
Mestring.
læringsarbeid i klassen
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Differensiering fordi…
Læringsmiljø Bunntekst.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Vurdering for læring.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvorfor foreldremedvirkning?
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Kan ikke alle bare være venner da?
Finsk skole møter svesk
Opprettholdende faktorområder
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Velkommen til foreldremøte. Glede Fellesskap Helse Ærlighet Fokus på verdier.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Pedagogikk og elevkunnskap
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
I løpet av 15 min: Egeninnsats Vise min egen læringsutvikling og forhold til pensum gjennom: mappeoppgave 1 og mappeoppgave 2 samt erfaringer fra praksisperioden.
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
KLASSELEDELSE.
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
FORELDREMØTE HØST 16 VELKOMMEN!. Dagens program Generell presentasjon av skolen Presentasjon av satsningsområder Hovedrammer for foreldresamarbeid Tilstedeværelse/fravær.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Velkommen til foreldremøte!
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Eigenvurdering og sjølvregulering
Skolebasert kompetanseutvikling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
«Den gode timen på Saltvern»
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skape et godt læringsmiljø? PEL eksamen Kathrine Akerholdt Gramer

For å skape et godt læringsmiljø er det nødvendig med: Positiv lærer – elev relasjon God klasseledelse Ha motiverende og målrettet undervisning

Lærer – elev relasjon Trygg voksenperson Være opptatt av elevene sine Se hver enkelt elev Oppmerksomhet og støtte Autoritativ lederstil

Klasseledelse Arbeidsaktivitetene blir gjennomført Motivere elevene Arbeidsro – klare rammer Konkrete læringsmål Tilbakemeldinger / framovermeldinger

Undervisning og læring Planlagt og målrettet Kommunikasjon Få med elevene i undervisningen Hvorfor lærer vi dette?

Min utvikling Pensum Kollikviegruppe Wordpress Motivasjon Egen innsats