Mellomleiaren - Krumtapp i kommunen* Harald Baldersheim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Advertisements

Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Noen utfordringer for skolene
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Prosjektorganisering
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Professor Harald Baldersheim
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Ansvar og prosesser i skolen
Et bilde av en offentlig leder..
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Teambygging og fasilitering
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Skolen – en kommunal virksomhet
Elevråd er makt Elevrådet er elevenes viktigste organ i skoledemokratiet Elevene har tillit til tillitselevene Tillitselevene fremmer elevenes interesser.
Styringsprinsipper Styringssystem
Samarbeidsprosjekt felles tjenester – Gratangen, Lavangen og Salangen kommuner Orientering for Sosial- og barnevernsavdelingene 9. desember 2005 på Huset.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Veileder i Trepartssamarbeid
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Trondheim kommune Økonomitjenesten Økonomistyring i TK Omstilling Praktisering Erfaringer og utfordringer TBU-seminar Carl-Jakob Midttun Trondheim.
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Modellkommunene Hva er unikt?
Strategi- og aktivitetsplan
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Samspillet med administrasjonen - respekt og tillit Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012 Å være i samme båt.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Den gode skoleeier I Nes.
Senter for læring og utdanning
Organisering, erfaringer og utfordringer
Asker - mulighetenes kommune
Organisering, erfaringer og utfordringer
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
utfordringer i en ny region
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

Mellomleiaren - Krumtapp i kommunen* Harald Baldersheim Foredrag i Norsk rådmannsforum 25. mars 2015 Mellomleiaren - Krumtapp i kommunen* Harald Baldersheim Universitetet i Oslo *Basert på forskingsprosjekt i samarbeid med Morten Øgård og Linda Hye, Universitetet i Agder

Definisjon av mellomleiar: Bindeledd mellom strategisk og operativ funksjon i organisasjon

Definisjon av mellomleiar: Bindeledd mellom strategisk og operativ funksjon i organisasjon Praktisk def.: ML rapporterer til overordna, og mottar sjølv rapportar frå underordna

To analytiske perspektiv: Definisjon av mellomleiar: Bindeledd mellom strategisk og operativ funksjon i organisasjon Praktisk def.: ML rapporterer til overordna, og mottar sjølv rapportar frå underordna To analytiske perspektiv: A: Prinsipal-agent: Mellomleiaren som informasjons- og kontrollproblem B: Leiarskap: Mellomleiaren som motivasjons- og kompetanseproblem Prosjektet mest orientert mot B, litt A

«Managerial skills*»: Mellomleiar – krevande jobb   LEIARNIVÅ KOMPETANSEKRAV Faglege Relasjonelle Konseptuelle Toppleiar Låg Høg Mellomleiar Linjeleiar (Katz 1955)

Ledig stilling - rektor ved grunnskole «Lavangen  kommune har høye ambisjoner for skolen, og til stillingen søker vi en rektor som er tydelig og målrettet i sitt lederskap og som har evne og vilje til å bygge en sterk læringskultur hos  ansatte og elever. Lavangen kommune søker en skoleleder som er løsningsorientert, engasjert i pedagogisk utviklingsarbeid, har åpen og tydelig kommunikasjon, har gode samarbeidsevner og arbeider målrettet med skoleutvikling. Rektor må kunne involvere personalet og skolens samarbeidspartnere i utviklingsprosessene ved skolen som skaper gode forutsetninger for elevenes læring, faglig og sosialt. Lederutdanning og ledererfaring  er ønskelig. For øvrig kvalifikasjonskrav i samsvar med opplæringsloven § 9-1». (Stillingsannonse)

Metode A: Utval – einingsleiarar i 64 kommunar + fylkeskommunar (1354) (915) B: Datainnsamling – spørjeskjema, i hovudsak elektronisk C: Kvalitetssikring - spørjeskjema informert gjennom - etterutdanningsprogram for mellomleiarar ved UiA - testar og samtalar i fleire kommunar

Respondentar etter tenesteområde % (primærkommunar)

Mandatet - Leiarfullmakter - % passar/passar godt (i kva grad er respondentane leiarar?)

Mandatet - Leiarfullmakter - % passar/passar godt (i kva grad er respondentane leiarar?)

Leiarfullmakter – additiv indeks Sum sp1a-1h; skala 0-25 Tal leiarar Sum fullmakter - indeks

Handlingsfridom i praksis Delegasjonsreglementet gir tilstrekkeleg handlefridom i: % ja Personalspm (tilsetting, opprykk, lønnsfastsetting mv) 48 Økonomiske disposisjonar (flytte midlar mellom budsjettpostar, overføre innsparte midlar frå eit år til eit anna mv) 50 Organisasjonsspm (utforme arbeidsinstruksar, omplassere personale, prøve nye styringskonsept mv) 64

Støtte & ressursar i leiarfunksjonen (% passar/passar godt) Jeg får støtte og hjelp fra rådmannen, sentraladministrasjonen når det behøves 74 Politikerne har stor forståelse for enhetens oppgaver og utfordringer 40 Samarbeidet på tvers av enheter, avdelinger er en støtte i driften av enheten 70 Jeg får støtte og hjelp fra mine lederkollegaer når det behøves 85 Jeg får tydelig feedback på mine prestasjoner som leder fra mine nærmeste overordnede 55 De økonomiske ressursene, budsjettene er tilstrekkelig i forhold til oppgavene 38 De ansattes utdanning, kompetanse er tilstrekkelig i forhold til oppgavene 82

Usikkerhet, turbulens omkring leiarfunksjonen (% passar/passar godt) Vi er utsatt for stadige organisasjonsendringer som skaper usikkerhet og lite forutsigbarhet 33 Jeg som leder mangler sparringspartnere om ledelsesmessige problemer 34 Støttefunksjonen angående IKT fungerer for dårlig 40 Det er uklare mål for min jobb 19 Vi blir presset av brukergrupper/interesseorganisasjoner 37 Vi blir presset av media som har fokus på vårt arbeidsområde 32 Statlige krav til rapportering og dokumentasjon tar for mye tid 61

Har leiarfaktorane noko å seie for prestasjonar? Leiarfullmakt Leiarstøtte Handlefridom Måloppnåing Leiarressursar Usikkerhet

Har leiarfaktorane noko å seie? (regresjonsanalyse) Avh. v.: I kva grad nådd vedtatte mål for eininga/avdelinga? Beta Sig leiarfullmakt indeks sp1a-1h ,124 ,004 Leiarstøtte indeks sp3d,e,f,i.u ,050 ,138 Handlefridom indeks sp3c1,c2,c3 -,005 ,903 Leiarressursar 3a,b ,209 ,000 Usikkerhet_indeks sp3 -,066 ,045 Folkemengde 2008 log ,072 ,032 Leiarerfaring, år ,094 ,016 Kjønn ,041 ,226 Alder -,026 ,515 Tenesteområde:   -skole ,091 ,297 -barnehage ,260 ,002 -helse ,186 ,012 -pleie omsorg heimehjelp ,197 -barnevern ,015 ,718 -kultur ,144 ,013 -teknisk ,187 Adj r2=.130

Har leiarfaktorane noko å seie for prestasjonar? Leiarfullmakt + Leiarstøtte Handlefridom Måloppnåing Leiarressursar ++ Usikkerhet -

Har leiarfaktorane noko å seie for prestasjonar? Leiarfullmakt Meir delegasjon > meir resultat - moderat Leiarstøtte Støtte spelar lita rolle for resultat Handlefridom Opplevd handlefridom har lite å seie Leiarressursar Opplevd ressurstilgang har stor effekt Usikkerhet Turbulens og usikkerhet har noko å seie, i negativ retning

Har leiarfaktorane noko å seie for prestasjonar? Leiarfullmakt Meir delegasjon > meir resultat - moderat Leiarstøtte Støtte spelar lita rolle for resultat Handlefridom Opplevd handlefridom har lite å seie Leiarressursar Opplevd ressurstilgang har stor effekt Usikkerhet Turbulens og usikkerhet har noko å seie, i negativ retning Andre faktorar: Leiarerfaring, Tenesteområde: barnehage, helse, omsorg, kultur, teknisk

Mellomleiaren som problemløysar - aktuelle problemsituasjonar

Mellomleiaren som problemløysar - aktuelle problemsituasjonar (relativ frekvens)

Mellomleiaren som problemløysar - strategiar Autoritet: Støtte frå overordna organ (rådmann, nemnd, formann- skap) Ny kunn- skap: Tilgang til ny kunn- skap, f.eks. gjennom konsu- lentar, fag- litteratur m.m. Kollegiale råd: Råd hos kontaktar i andre kommunar eller kollegar her i kommunen Meir ressurser: Søkte fleire ressursar, f.eks. større budsjett, nytil- settingar Sam- arbeid: Internt samarbeid i avd., tillits- valde, rådslag o.l. Nettverk: Private nettverk

Mellomleiaren som problemløysar – valde strategiar %   Støtte fra over- ordna organ (rådmann nemnd, formann- skap) % Tilgang til kunn- skap, f.eks. gjennom konsult faglittera tur Råd hos kontaktar i andre komm eller kollegar her i kommun en Søkte fleire ressursar f.eks. større budsjett, nytil- settingar Internt sam- arbeid i avd., tillits- valde, rådslag o.l. Private nett- verk b. Personalspørsmål: Oppsigelser, nedbemanning, personalkonflikter 35 7 19   1 34 3 d. Særlig vanskelige/urimelige brukere 26 9 27  3  33 j. Stigende sykefravær i enheten 22 12 18 4 42 2 l. Introduksjon av nye måter å organisere og drive enheten på 16 24

Forholdet politikk – administrasjon/mellomleiarane: Korleis artar det seg? Embetsmannstradisjonen – kjøleg, distansert forhold? Lekmannstradisjonen – involverte politikarar, frustrerte leiarar? Bestillar/utførar-modellen - kjøp og salg? Verkstadsmodellen – nyskapande politikk?

Mellomleiarane – forholdet til politikarane (% passar/p. bra) Jeg har hyppig kontakt med de folkevalgte som har ansvar for mitt arbeidsområde 16 Det er lite konflikt mellom de folkevalgte på mitt arbeidsfelt 48 De folkevalgte detaljstyrer ikke enheten og griper i liten grad inn i faglige beslutninger 74 De folkevalgte opptrer saklig overfor administrasjonen 70 De folkevalgte gir klare og entydige politiske signaler 32 Fra de folkevalgtes side blir det stilt til rådighet tilstrekkelige budsjettmidler slik at vi kan gjennomføre pålagte oppgaver på en tilfredsstillende måte 18 De folkevalgte har forståelse for min enhets utfordringer 36 De folkevalgte er villig til å ta de valg og prioriteringer som er nødvendig 22 De folkevalgte gir ikke urealistiske løfter innenfor mitt fagområde 41 De folkevalgte har visjoner for utviklingen av mitt arbeidsområde 37 Det er aksept i det politiske miljøet for ukonvensjonelle løsninger 23 De folkevalgte er ikke for ettergivende overfor særinteresser/pressgrupper 25 Det kommer ideer til kreative prosjekter og løsninger fra de folkevalgte 8

Til dels Lite Tja Forholdet politikk – adm, iflg. mellomleiarane Embetsmannstradisjonen – kjøleg, distansert forhold? Til dels Lekmannstradisjonen – involverte politikarar, frustrerte leiarar? Lite Bestillar/utførar-modellen - ? Tja Verkstadsmodellen – nyskapande politikk?

Kor fruktbart samspel politikk – mellomleiarar? Kva påverkar samspelet? a. Dependent Variable: politisk styring sp10c-q . beta sig leiarfullmakt indeks sp1a-1h unormert ,078 ,051 Leiarstøtte indeks sp3d,e,f,i.u ,363 ,000 Handlefridom indeks sp3c1,c2,c3 -,034 ,378 leiarressursar 3a,b ,157 Usikkerhet_indeks sp3 -,042 ,162 folkemengde 2008 log ,011 ,730 I hvor mange år i alt har du vært leder? ,024 ,507 Kjønn -,110 Hvor gammel er du? ,037 ,315 skole -,175 ,030 barnehage -,226 ,003 helse -,137 ,045 pleie omsorg hjemmehjelp -,246 ,001 barnevern -,018 ,653 kultur -,086 ,107 teknisk -,127 ,034 a. Dependent Variable: politisk styring sp10c-q . chronbach’s alpha = .793. Adj r2=.261  

Har leiarfaktorane noko å seie for pol-adm? Leiarfullmakt + Leiarstøtte ++ Handlefridom samkvem p-a Leiarressursar ++ Usikkerhet Tenesteområde + -

Trivest mellomleiarane med jobben?

Trivest mellomleiarane med jobben? %

Takk for meg!