Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Ph.d.-programmet ”Forskerutdanning i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole”   HBV januar
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Vitenskapsteori Forelesninger høsten aug sep sep.
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesninger 5. september Introduksjon 2.Forskningsprosessen - kvalitative og kvantitative tilnærminger.
Reidun Tangen og Steinar Theie
HVA ER REGRESJONSANALYSE?
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Hvordan skrive en god utredning?
Analyse og tolkning av datamaterialet
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
Metode.
”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Kvalitative og kvantitative metoder
VALIDITET OG RELIABILITET I KVALITATIV FORSKNING
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Introduksjon til øving 3
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo11 Computer-Assisted Qualitative Data Analyses Software (CAQDAS) Ph.D Kurs ISP Steinar Theie.
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Kjønn som sparringspartner
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008 Kort om tradisjonelle og nyere validitets-/sannhetskriterier 2. En typologi for vurdering av validitet i kvalitativ forskning. 3. Nærmere om noen sentrale begreper (generalisering, reliabilitet, triangulering m.m.) Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

Kvalitets- og validitetsvurdering i forskning omfatter hele forskningsprosessen: Bakgrunnskunnskap - bruk av teori og tidligere forskning Problemformulering Opplegg, design, metodevalg, utvalg/kilder Datainnsamlingen Analysen av materialet Resultatene og konklusjonene Presentasjonen, formidlingen Etiske forhold ……… Forskerrollen Reidun Tangen, ISP

Tradisjonelle og nyere validitetskriterier Korrespondanse Koherens Pragmatisk validitet Konsensus- eller kommunikativ val. Reidun Tangen, ISP

Maxwell’s typologi for validitet Validitet må vurderes i lys av formålet med forskningen 1.Deskriptiv validitet 2.Fortolkningsvaliditet 3.Teoretisk validitet ---------------- 4.Generalisering – overførbarhet 5. Evalueringsvaliditet Kilde: Maxwell 1992 (artikkel i kompendium) Reidun Tangen, ISP

Å studere ”hva som er” (”What Is?”) det typiske tilfelle Noen metoder for å sikre generaliserbarhet i kvalitativ forskning (s. 1) Å studere ”hva som er” (”What Is?”) det typiske tilfelle ”multisite studies” Reidun Tangen, ISP

Forts. generaliserbarhet (s. 2) 2) Å studere hva som kan bli situasjonen (”What May Be?”) studere ”the Leading Edge of Change” studere betydningen av forhold som trolig vil skille den framtidig situasjon fra nå-situasjonen studere et fenomens ”livssyklus” (eks. overganger, studieforløp) Reidun Tangen, ISP

Forts. generaliserbarhet (s. 3) 3) Å studere framtidsmuligheter (”What Could Be”) studere enhet(er)/case som er ekstrem(e) mht resultater eller betingelser sammenlikne enheter som er ekstremt ulike på relevante dimensjoner ”Det gode eksempel” Kilde: J. Shoefield (1990) (I kompendium) Reidun Tangen, ISP

Å bruke modeller/teorier i forskning: nyttig, men risikabelt! Lett å overse det som ikke passer inn – viktige og interessante perspektiver og opplysn. kan forsvinne Fare for overforenkling Bekvemmelig (tidsbesparende) å se bort fra det som ikke passer inn Forbehold ”glemmes” Modellens ”skjønnhet” – og enkelhet – forfører Å bruke modeller i forskning kan sammenliknes med å selge gummistrikk metervis: Det krever sterk karakter! Reidun Tangen, ISP