EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Nasjonale symboler i Polen og Tsjekkia. Introduksjon.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Trusler mot samlivet, og hva gode samliv krever av oss.
VITENSKAP ELLER INTERESSEKAMP? Lars Grue NOVA Dok - senteret 7. desember 2006.
KRL Av Karina Schjølberg
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Rolighetsmoen barnehage
Lingvistikk på biblioteksfag
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Oversiktsforelesning-2003
Goffman, Garfinkel og Giddens
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
(Barne-og ungdomspsykologi)
Læreplanen Historie Vg2.
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Kvalitative og kvantitative metoder
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
som lingvistisk disciplin
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
Kvalitative forskningsmetoder
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Berit Bratholm: Forelesning
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Bourdieus kapitalbegrep
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Telemark, Irene Wormdahl Recovery som begrep og perspektiv i psykisk helsearbeid.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
MEVIT03-MVIT forelesning 6
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Marit Haldar Professor i sosiologi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.

To syn på mening Mening som vilje og intensjon Mening som regler vi er underlagt

Menings-tradisjonens sentrale premisser Kommunikasjon er bare mulig fordi den er basert på et sett av regler som er felles for kommunikasjonens parter Disse reglene er selvfølgeliggjorte men likevel sosialt bestemte, ikke naturlige Studiet av mening er studiet av konnotasjoner (felles merbetydninger), ikke private assosiasjoner

Strukturell lingvistikk Lingvistikken som modervitenskap: vitenskapeliggjøring av teksttolkningen Forskningsfokus på språkets struktur (langue), ikke dets bruk (parole) Ferdinand de Saussure: ”læren om tegnenes liv i samfunnet” Konvensjonelle tegn: mening som innbyrdes relasjoner, ikke referanse til en ytre verden

Semiotikken og meningens byggverk (Hjelmslev/Barthes) Grunnbegreper: Denotasjon Konnotasjon/kode Myte Eksempel: Hode på mynt Konge/kongeverdighet Monarkiet

Meningstradisjon og kritikk Konvensjonaliteten og ”mistankens hermeneutikk” Fra en innlevende (eksegetisk) tolkning av skriftkulturen/mediene til en ideologikritisk tolkning av massemediene Fortsettelse av arven fra massekultur-kritikken Del av radikaliseringen av akademia som topper seg på og 70-tallet

Meningstradisjonens massemedieforskning Hovedfigurer: Roland Barthes, Umberto Eco, Christian Metz Analyser av makro-tegnstrukturer i medietekster: narrative og tematiske strukturer Strukturalistisk semiotikk brukes til å kartlegge skjematiske, repetitive og formulaiske trekk Vekt på mytisk/ideologiske funksjoner

Ecos James Bond-analyse: tematiske grunnmotsetninger Bond - Skurk Skurk - Kvinne Kvinne - Bond Den frie verden - Den kommunistiske verden Hvit - Farget Ideal - Grådighet Kjærlighet - Død Normalitet - Abnormitet

Ecos James Bond-analyse: narrative grunnfunksjoner M trekker og gir oppdrag til Bond Skurk trekker og framtrer for Bond Bond trekker og setter skurk i sjakk første gang Kvinne trekker og presenterer seg for Bond Bond tar Kvinne Skurk tar Bond til fange Skurk torturerer Bond Bond slår skurk Bond rekonvaleserer med kvinne, som han deretter mister

Den strukturalistiske semiotikkens bortprioriteringer Det aktivt fortolkende, villende og handlende subjektet ”Parole”: språket (tegnene) i bruk Mennesker som vedheng til tekster Anti-humanisme

Peirces pragmatiske semiotikk (Kjørup) Tegnet får mening ved å relateres til tingen gjennom en tolkning Tolkningen skjer alltid i et felt av flere muligheter Tolkningen virker tilbake på vår oppfattelse av tegnet I sum: en dynamisk teori om ”ubegrenset semiose”

Tekst preges av kontekst (Vagle et al) Sosialsemiotikk: mening forstått i en sosial sammenheng (kontekst) Premiss 1: Tekst og sosial kontekst er gjensidig konstituerende Premiss 2: Kommunikasjon konstituerer både det sosiale og individet (som i samværstradisjonen)

Bühlers kommunikative funksjoner i tekst Begreper: Referensiell funksjon (Det) Ekspressiv funksjon (Jeg) Appellativ funksjon (Du) Eksempler: Språk: PI = 3.14 TV: Nyheten Språk: Æsj! TV: Ankermannen i studio Språk: Hallo! TV: Adressaten via kamerablikket

Kommunikative kontekster (Fairclough) Sosiokulturelle kontekster (eks. rådende felles verdier, smak, mentaliteter) Økonomiske kontekster (eks. behovet for inntjening) Politiske kontekster (eks. myndighetenes regulering) Produksjonskontekster (eks. profesjonsreglene) Resepsjonskontekster (eks. hverdagsrutinene)

Begreper på tvers av tekst/kontekstskillet (Fairclough) Sjanger: Bruk av språket (eller en annen tegnstruktur) i en spesiell sosial praksis, f. eks intervjuet Diskurs: Bruk av språket (eller en annen tegnstruktur) som uttrykker en sosial praksis fra et visst ståsted, f. eks rådgivningsdiskurs, politisk diskurs Diskursiv orden: Den kombinasjonen av sjangre og diskurser som dominerer en gitt sosial institusjon eller sosialt domene. Tendenser: konversasjonalisering, intimisering

Oppsummerende om diskursanalyse Kontekstspesifiserende, ikke kontekstgenerell Kritisk, selv om den ser kommunikative subjekter som formende, ikke bare som formet Formidlende mellom tekst og kontekst