Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De dårige følelsene. Veiene ut..
Advertisements

Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Hvordan intervjue en forsker?
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Dokumentasjon av en prosess
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Ngitili Sukumaenes løsning for å gjenoppbygge skog og gresslandskap.
Sandstrøer Dette er prosjektet til Tore, Sohil og Odd.
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Presentasjon Hovedprosjekt nr 43
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
Reidar Wisløff 3DSU Hovedprosjekt 16E
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Software Requirements Elicitation
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Tilstedeværelse og tilgjengelighet i ServiceFrame Lars Johnsrud.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Kvalitative og kvantitative metoder
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
A Merkantildata Company empowering your business.
TILSTEDEVÆRELSESINFORMASJON (PRESENCE AWARENESS) VENN ELLER FIENDE? Moscito 2 Presentasjon av sluttrapport.
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Minimal Shared Workspaces for mobile devices SIF 8094P2, gruppe p12 Magnus Solbjørg Bård Skogsholm.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
Moscito 2 Presentasjon av sluttrapport
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Enkle løsninger for utelivsbransjen
Moscito2 - kartleggingsmetoder
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Games for Civic Engagement
JourneySwipe.
Camilla Hall-Henriksen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna

Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer for lokalisering, status o.l for ansatte  Hva finnes av slike systemer?  Hvordan brukes de?  Fordeler/ulemper og forslag til forbedringer?  Metodevalg Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer for lokalisering, status o.l for ansatte  Hva finnes av slike systemer?  Hvordan brukes de?  Fordeler/ulemper og forslag til forbedringer?  Metodevalg

Presentasjon av artikkel: ”Walking Away from the Desktop Computer: Distributed Collaboration and Mobility in a Product Design Team” By Victoria Bellotti and Sara Bly 1996

Walking away from the desktop computer...  Målet til artikkelen er å finne ut om samarbeid er støttet/ikke støttet av nåværende teknologi  Muligheter for forbedring?  Målet til artikkelen er å finne ut om samarbeid er støttet/ikke støttet av nåværende teknologi  Muligheter for forbedring?

Mobilitet og distribuert samarbeid  Desktop collaboration only

Studie  Studie av produktdesignere i et design konsulentfirma  Bruk av teknologi og samarbeid  Konsulentfirmaet er fordelt på to områder (2000miles)  Studie av produktdesignere i et design konsulentfirma  Bruk av teknologi og samarbeid  Konsulentfirmaet er fordelt på to områder (2000miles)

Metoder  Brainstorming  Intervjuer  Prosjektmøter  Observasjon  Datalagring: notater, video, lydopptak, bilder  Brainstorming  Intervjuer  Prosjektmøter  Observasjon  Datalagring: notater, video, lydopptak, bilder

Funn  Studiene ble hovedsakelig av 2 personer i den ene avdelingen  Guss 13%, Larry 10%  Artikkelen er veldig detaljert. Mange eksempler  Studiene ble hovedsakelig av 2 personer i den ene avdelingen  Guss 13%, Larry 10%  Artikkelen er veldig detaljert. Mange eksempler

2 hovedgrunner til å reise seg  Tilgang til delte resurser  Printer/faks  Lab og andre felles områder  Ønske om å kommunisere  Nysgjerrig  Vil være til hjelp  Koordinere  Planlegge  Tilgang til delte resurser  Printer/faks  Lab og andre felles områder  Ønske om å kommunisere  Nysgjerrig  Vil være til hjelp  Koordinere  Planlegge

Hvordan er mobilitet positivt for samarbeid  Holder seg oppdatert med hva som skjer rundt seg  Både med sitt eget prosjekt og andres  Walkabout  Uformell kommunikasjon  Holder seg oppdatert med hva som skjer rundt seg  Både med sitt eget prosjekt og andres  Walkabout  Uformell kommunikasjon

Problemer ved distribuert samhandling  Lokalisere mennesker ”mobility propagates further mobility”  Mangel på viten/forståelse ”teknologi støtter kun eksplisitt kommunikasjon”  Mangel på kommunikasjon - vanskelig å være spontan  Koordinering - skille mellom lokal- og avstandssamhandling  Lokalisere mennesker ”mobility propagates further mobility”  Mangel på viten/forståelse ”teknologi støtter kun eksplisitt kommunikasjon”  Mangel på kommunikasjon - vanskelig å være spontan  Koordinering - skille mellom lokal- og avstandssamhandling

Design implications  Spontane samvær å foretrekke. - men er dårlig støttet av eksisterende teknologi. - dette igjen gjør distansert samarbeid vanskeligere.  Mobilitet er viktig for bedriften.  Spontane samvær å foretrekke. - men er dårlig støttet av eksisterende teknologi. - dette igjen gjør distansert samarbeid vanskeligere.  Mobilitet er viktig for bedriften.

 Som løsning for å støtte mobiliteten i bedriften, har studien forslag til to mål : 1.Lage løsninger for ”fjerne” kolleger, lik noen av de som finnes lokalt. Samt gi disse tilgang til informasjon og koordineringsmuligheter som lokal tilstedeværelse gir. 2.Redusere vanskelighetene for ”fjerne” kolleger som prøver å kommunisere, samarbeide og koordinere arbeidet med kolleger som ikke sitter ved arbeidsplassen sin.

Replikere fordeler av lokal mobilitet for ”fjerne” kolleger  Letter arbeidet deres å kunne gå rundt til kolleger å slå av en prat.  Skeptiske til å bruke telefon. -foretrakk å gå over til den andre hvis mulig.  Design team som jobbet fjernt fra hverandre led under å ikke ha felles tilstedeværelse.  Letter arbeidet deres å kunne gå rundt til kolleger å slå av en prat.  Skeptiske til å bruke telefon. -foretrakk å gå over til den andre hvis mulig.  Design team som jobbet fjernt fra hverandre led under å ikke ha felles tilstedeværelse.

Forskjellige forslag til løsninger  AV -utstyr: Bedriften manglet tilgang på dette.  Vedlegg til .  Behov for online løsninger.  Webkamera.  Test av web - basert løsning i en kaffebar. -interaktiv måte å nå hverandre på.  En ikke web-basert løsning ble prøvd, uten suksess.  AV -utstyr: Bedriften manglet tilgang på dette.  Vedlegg til .  Behov for online løsninger.  Webkamera.  Test av web - basert løsning i en kaffebar. -interaktiv måte å nå hverandre på.  En ikke web-basert løsning ble prøvd, uten suksess.

Getting away from the desktop...  Forslagene gir muligheter for ”fjerne” kolleger til å ha spontane møter med kolleger som lokal mobilitet gir.  En viktig forutsetning er at folk bruker stasjonær PC.  Fant ut at en løsning hvor man ser om folk er ved arbeidsplassen eller ikke, ville vært nyttig.  Forslagene gir muligheter for ”fjerne” kolleger til å ha spontane møter med kolleger som lokal mobilitet gir.  En viktig forutsetning er at folk bruker stasjonær PC.  Fant ut at en løsning hvor man ser om folk er ved arbeidsplassen eller ikke, ville vært nyttig.

Forslag:  Forskjellige prototyper under utvikling hos Apple.  Trådløse løsninger, men disse kunne kanskje bli sett på som påtrengende og blir en dyr løsning.  Awarness - server system  Utprøving et par uker med god tilbakemelding. - noen forslag kom om hvordan man kan oppdatere sin status.  Tilslutt ble det også sett på en prototype for chatting. Man ser da om de man vil kommunisere med er ledig eller ikke.  Forskjellige prototyper under utvikling hos Apple.  Trådløse løsninger, men disse kunne kanskje bli sett på som påtrengende og blir en dyr løsning.  Awarness - server system  Utprøving et par uker med god tilbakemelding. - noen forslag kom om hvordan man kan oppdatere sin status.  Tilslutt ble det også sett på en prototype for chatting. Man ser da om de man vil kommunisere med er ledig eller ikke.

Konklusjon  Mye av arbeidet i bedriften tok folk bort fra arbeidsplassen sin.  Behov for løsninger som letter samarbeid med ”fjerne” kolleger, for å unngå skjevheter i tilgang på samarbeid.  Apple hadde prototyper under utvikling som ville gjøre dette lettere.  Det ble spådd at andre profesjoner også vil ha stor nytte av disse i fremtiden.  Mye av arbeidet i bedriften tok folk bort fra arbeidsplassen sin.  Behov for løsninger som letter samarbeid med ”fjerne” kolleger, for å unngå skjevheter i tilgang på samarbeid.  Apple hadde prototyper under utvikling som ville gjøre dette lettere.  Det ble spådd at andre profesjoner også vil ha stor nytte av disse i fremtiden.