Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Ja, takk – begge deler? Må operasjonssykepleiere ha en mastergrad for å bli kompetente operasjonssykepleiere? Noen aspekter knyttet til framtidig utdanning.
Brannutdanningsutvalget Brann og redning 2011
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Samarbeid fagskole høgskole
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
RUFIT Bioingeniørfaglig institutts rådgivende utvalg for Immunologi og transfusjonsmedisin Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Rådgiversamling 19. desember Rådgjevarsamling.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Status 3+2 prosess farmasi
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Masterutdanning av anestesisykepleiere – en visjon som har blitt en realitet ved UiA ALNSF Arendal 31. august 2013 Ellen Benestad Moi.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Fremtidens spesialsykepleiere
Denne informasjonen gjelder for
Mulighetene for en videreutdanning
Kvalifikasjonsrammeverket
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Førstelektorprogram ved UiT
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Utdanning som sprenger grenser
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet (leder) Anne Marie Gran Bruun, Høgskolen i Buskerud og Vestfold Viggo Mastad, Høgskolen i Sør-Trøndelag Helene Hanssen, Universitetet i Stavanger Monica Melhus, Høgskolen i Oslo og Akershus (medlem og sekretær)

Mandat Utrede:  forholdet mellom rammeplanstyrte videreutdanninger og mastergrad  hvordan tjenestenes behov for klinisk kompetanse ivaretas eller kan ivaretas  hvordan legge til rette for å unngå blindveier i den forstand at de som i første omgang kun ønsker en klinisk videreutdanning har en reell mulighet til å bygge på denne for å kvalifisere seg for mastergrad på et senere tidspunkt  studieadministrative og økonomiske forhold som legger begrensninger på fleksibiliteten i systemet  andre forhold gruppen selv identifiserer

Bekymringer  Vil omdanning til mastergrad:  gå på bekostning av klinisk kompetanse?  føre til flukt fra pasientnært arbeid?  føre til dårligere rekruttering?  føre til dårligere gjennomføringsgrad?

Dagens rammeplanstyrte helse- og sosialfaglige videreutdanninger:  Helsesøsterutdanning60 sp  Aldring og eldreomsorg60 sp  Psykisk helsearbeid 60 sp  Kreftsykepleie60 sp  Anestesisykepleie 90 sp  Barnesykepleie 90 sp  Operasjonssykepleie 90 sp  Intensivsykepleie 90 sp  Jordmorutdanning 120 sp

Nok kandidater?  krevende å få uteksaminert nok kandidater innen enkelte av videreutdanningene og fylle de gitte kandidatmåltall fra KD.  høyere krav til skriveferdigheter og teoretisk refleksjonsnivå representere en fare for større frafall fra studiene.  strengere opptakskrav til masterstudier, noe som kan redusere søkergrunnlaget.  Samtidig kan en utdanning som er innpasset i det norske gradssystemet være mer attraktiv for fremtidige studiesøkere.

Funksjonsdyktighet og akademsisk kompetanse  Spesialistkunnskap – må dekke kravet til funksjonsdyktighet innen et spesialområde  Akademisk kunnskap – må være forberedt til videre forskerutdanning og kunne delta i videreutvikling av fagene sine  Styrke fokus på  Analyse av faglige problemstillinger  Bruke relevante forskningsmetoder  Formidle faglige analyser.  nivåbeskrivelsene i 2. syklus av NKR skal nås etter endt masterstudium  oppgraderte videreutdanninger kan være et steg på veien for å nå disse målene.

Rammeplaner?  Rammeplanene setter minimumskrav til funksjonsdyktighet som må ivaretas ved en overgang til mastergradsstudier innen de rammeplanstyrte videreutdanningene.  Samspillsmeldingen vektlegger kunnskapsbasert praksis, tverrprofesjonell samarbeidslæring, velferdsteknologi og innovasjon. Dette er momenter det ikke er tatt tilstrekkelig høyde for i dagens videreutdanninger.

Skal alle bli 120 sp masterutdanninger?  Gruppen er delt i sitt syn på om det er hensiktsmessig for den enkelte kandidat og samfunnet at alle rammeplanstyrte helse- og sosialfaglige videreutdanninger konverteres til en 2-årig mastergrad på 120 studiepoeng.  Gruppen er imidlertid enig om at de rammeplanbaserte videreutdanningene må gi uttelling i gradssystemet.  Det er ikke realistisk å forvente at alle, og særlig de mindre høgskolene, vil være i stand til å tilby slike ordninger i nærmeste fremtid  Det vil være behov for fleksible overganger.  Arbeidsgruppen anbefaler en strategi for videreutdanningene hvor studentene vil være kvalifisert for tilsetting innen sin spesialisering enten etter normert tid i rammeplanen eller når kompetansekravene fra rammeplanen er oppfylt, med tilhørende mulighet for påbygging til mastergrad for de som ønsker det.

Master i kliniske helsefag 3 + X + Y = 5 års MSc

Flukt fra pasientnært arbeid?  tror ikke en oppgradering til mastergrader vil føre til en flukt fra det pasientnære arbeidet.  evne til kritisk og analytisk tenkning vil tvert imot kunne styrke den kliniske kompetansen  større muligheter for fag- og karriereutvikling for den enkelte og bidra til å styrke forsknings- og utviklingsarbeidet på feltet.

Samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon  Dagens rammeplanstyrte utdanninger er av varierende omfang (60, 90 og 120 studiepoeng) og tilbys ved en rekke utdanningsinstitusjoner.  Videreutdanningene innen spesialsykepleie tilbys i dag i større og mindre omfang spredd over tilsammen 17 utdanningsinstitusjoner.  Noen institusjoner åpenbart vil slite med å fylle NOKUTs kompetansekrav for masterstudier i mange år fremover.  nødvendig med samarbeid og arbeidsdeling i overskuelig fremtid dersom man skal sikre kandidater rett til en likeverdig utdanning uavhengig av valgt studiested  mer samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene knyttet til felles emner og styrket forskningsbasert undervisning.

Bekymringer  Vil omdanning til mastergrad:  gå på bekostning av klinisk kompetanse?  føre til flukt fra pasientnært arbeid?  føre til dårligere rekruttering?  føre til dårligere gjennomføringsgrad?