Områdemodeller for finansiering av felles infrastruktur Kurs om Utbyggingsavtaler Vest Agder. Hotell Norge, Kristiansand 20-21 januar 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Egil Stabell Rasmussen Kommunal- og regionaldepartementet
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
UTBYGGINGSAVTALER I PRAKSIS Hvordan fungerer det?
Bergen en sykkelby med potensiale
VANN OG AVLØP ARENDAL OG ENGSETH. Hovedanleggets kostnad blir fordelt på antall som melder seg på. Dette er lik pris for alle. For å få vann- og avløp.
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Kontraktsoppfølging mv.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
STATUS BANEPROSJEKT
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
5. oktober 2010 Kjetil Helland ByBo AS
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Samspill mellom de nye plantypene
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Søknad Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Reguleringsplaner.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Planbestemmelser.
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
Kommuneplanen Del av en planstrategi (fra 2012) Samfunnsdel Arealdel Handlingsdel (fra 2012)
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Utbyggingsavtaler – hva nå? Statssekretær Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Kommunenes tilrettelegging for boligbygging
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Utbyggingsavtaler - strategi
Gangen i en avtaleprosess Kurs om utbyggingsavtaler Agder. Hotell Norge, Kristiansand januar 2015.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Fra Plan til utbygging Gjennomføringsavtaler med eksterne utbyggere.
Utbygging i reiselivsområder -Sirdal
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Fra plan til virkelighet Øystein Bull-Hansen Arkitekt MNAL Fagseminar
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Prinsippskissen Klubbhus Flerbrukshall/ utvidelse av hall Fotballbaner
Presentasjon for KRFF Linda Vindenes
Viktige faktorer for plangjennomføring
Vurderinger av boligtallet
Fornebuseminar 3. mai Ove Ellingsen.
KS FoU - Vedlikeholdsetterslep for kommunale veger, oppdatering av rapport for ASSS v/Bendik Drevvatne, Oslo kommune ASSS – Samferdsel
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Fra plan til gjennomføring, Kompetansekurs Vestfold
Samfunnsbehov, utbyggingspolitikk og utbyggingsavtaler
Forslag til finansiering av videre utbygging av bossnett utenfor Bergen sentrum BIR Nett AS – KFKN
Utskrift av presentasjonen:

Områdemodeller for finansiering av felles infrastruktur Kurs om Utbyggingsavtaler Vest Agder. Hotell Norge, Kristiansand 20-21 januar 2015.

Område under omforming Gjennomføring av by- og tettstedsomforming med kvalitet krever områdeløsninger ut over enkelteiendommer og prosjekter (T-1462) Nytt veisystem og gang/sykkelveier Fysiske tiltak som tilrettelegger for kollektivløsninger Nye torg og parker Ny grønnstruktur Nye hovedanlegg for vann og avløp Tiltak for å sikre samfunnssikkerhet Område under omforming Intern kursdag Skien kommune 22.1.2015

Områdeløsninger for å sikre gjennomføring kan være like viktig i mindre tettsteder og for eksempel reiselivsområder

Viktige forutsetninger for bruk av områdemodeller Kommunen har ønske om å få til en bestemt utvikling. Kommunen er villig til å ta en aktiv tilretteleggerrolle Det må være et tilstrekkelig privat marked. Arealplanen og finansieringsmodellen må være i balanse med markedet. «Passende» ambisiøs. Holdbarhet over tid.

Detaljregulering eller rammesøknad UTBYGGINGSAVTALE 2 Områdemodell for finansiering av felles infrastruktur initiert av kommunen Overordnet utbyggingsavtale (dersom få større private parter) UTBYGGINGSAVTALE 1 Detaljregulering eller rammesøknad UTBYGGINGSAVTALE 2 Detaljregulering eller rammesøknad UTBYGGINGSAVTALE 3 Detaljregulering eller rammesøknad UTBYGGINGSAVTALE 4 Detaljregulering eller rammesøknad 6 EP/SR 12.11.08

Erfaringer – evaluering 2009 I undersøkelsen svarer 9 av 18 kommuner at de har erfaring med bruk av en form for områdemodell eller er i gang med dette nå. Fra utbyggernes ståsted er erfaringene med områdemodellene i all hovedsak som positive; forutsigbarhet er nøkkelen, få kronene opp i dagen sammen med planen, noen områder ”umulige” uten modelltankegang, svært gode erfaringer, jo flere utbyggere som er med jo bedre er det, sikrer fremdrift,

Områdemodeller – Hva sier departementet?

Hovedtrinn - etablering av områdemodell Trinn 1. PLANGRUNNLAG

Plangrunnlaget er normalt reguleringsplan for hele området som omfattes av områdemodellen Reguleringsplan er nødvendig for å få oversikt over nødvendige felles infrastrukturtiltak Reguleringsplan vedtatt etter gammel PBL Normalt områderegulering vedtatt etter ny PBL Detaljregulering kan også være grunnlag for en områdemodell Planeksempel, PBL 1985

Trinn 2. valg av hovedtype områdemodell Hovedtrinn – etablering av områdemodell Trinn 2. valg av hovedtype områdemodell

Trinn 3. kostnadsberegning av nødvendig infrastruktur Hovedtrinn – etablering av områdemodell Trinn 3. kostnadsberegning av nødvendig infrastruktur

Hva koster nødvendige felles infrastrukturtiltak som følger av planen? Hvilket behov for felles infrastruktur medfører arealbruken i reguleringsplanen? Hvilken kvalitet skal det være ved opparbeiding? Kostnadsberegning av tiltakene. Kvalitetssikring av kostnadene Planeksempel, PBL 1985

Tiltak Kvalitetsnivå: høg, middels, lav Pris i henhold til kostnadsberegning Torg Høg ……….kr Veg V3 Middel Grøntareal G3 Lav

Trinn 4. DEFINERE OFFENTLIG OG PRIVAT ANDEL AV FELLES INFRASTRUKTUR Hovedtrinn – etablering av områdemodell Trinn 4. DEFINERE OFFENTLIG OG PRIVAT ANDEL AV FELLES INFRASTRUKTUR

Hva er den offentlige og private andelen for hvert enkelt fellestiltak Hva er den offentlige og private andelen for hvert enkelt fellestiltak? – Lovens krav om forholdsmessighet Planeksempel, PBL 1985

Hvilke tiltak gjelder alle? Hvilke tiltak gjelder enkelt-områder? Hvordan skal ansvar for gjennomføring fordeles i praksis. For eksempel; Kommunen (veger) Utbyggere (torg) Torg Rund-kjøring Adkomst-veg Utbygger A 25% 50% Utbygger B Kommunen Statens vegvesen

Trinn 5. Valg av verktøy for fordeling av kostnader Hovedtrinn – etablering av områdemodell Trinn 5. Valg av verktøy for fordeling av kostnader

Fordelingsverktøy følger av valgt områdemodell Utbyggingssitasjon Fordeling mellom private ut fra områdemodellen Fordelingsverktøy 1 En eller få utbyggere. Koordinerte Nei Interne avtaler mellom utbyggere og grunneiere innenfor området. 2 Flere utbyggere. Ukoordinerte Ja Fordelingsnøkkel basert på m2 tomteareal eller utnyttelsesgrad (BRA, BYA, antall enheter) forankret i kommunens områdemodell

Realisering – praktisk bruk av modellen Avtaletidspunkt: Knyttet til detaljregulering eller rammesøknad for hvert enkelt delområde Det avklares om utbyggingen av infrastrukturen skal foregå i offentlig eller privat regi Bruk av infrastrukturfond Oppfølging og forholdet til rekkefølgekrav (presiser)

Eksempel på områdemodell/ finansieringsmodell

Hoved-trinn områdemodell Trinn 1. PLANGRUNNLAG

PLANGRUNNLAG Nylig vedtatt reguleringsplan for Gol sentrum Rekkefølgekrav med krav om bygging av infrastruktur

Nødvendige felles infrastrukturtiltak som følge av planen Torg Grøntareal G-P3 Ny veg V9

Trinn 2. valg av hovedtype områdemodell Hovedtrinn – etablering av områdemodell Trinn 2. valg av hovedtype områdemodell

VALG AV HOVEDTYPE OMRÅDEMODELL Utgangssituasjon: Mange private aktører, ukoordinerte, konkurrenter Behov for felles infrastruktur Grunnlag for kommunens forhandlingsposisjon: Eier av eiendom Krav om detaljregulering Rekkefølgekrav I Gol dannet nr. 1 og 3 grunnlag for områdemodellen/finansieringsmodellen.

Type områdemodell i eksempelet

Trinn 3. kostnadsberegning av nødvendig infrastruktur Hovedtrinn – etablering av områdemodell Trinn 3. kostnadsberegning av nødvendig infrastruktur

Eksempel på detaljert kostnadsberegning

Vurdering av kvalitetsnivå

Trinn 4. DEFINERE OFFENTLIG OG PRIVAT ANDEL AV FELLES INFRASTRUKTUR Hovedtrinn – etablering av områdemodell Trinn 4. DEFINERE OFFENTLIG OG PRIVAT ANDEL AV FELLES INFRASTRUKTUR

Forholdsmessighetskriteriet i loven På vegne av allmennheten har kommunen et ansvar for at sentrum blir attraktivt og må delta i fordelingen for å kunne forvente/kreve private bidrag (forholdsmessighet) Torget og det sentrale grøntareal vurderes til å være av størst kommunal interesse. Kommunalt bidrag ble: - kommunal grunn - sørge for nødvendig grunnkjøp/makebytte - tilretteleggerrolle - bidra til mva-kompensasjon Den private andel ble kostnadene til tiltakene.

Trinn 5. Valg av verktøy for fordeling av kostnader Hovedtrinn – etablering av områdemodell Trinn 5. Valg av verktøy for fordeling av kostnader

Valg av verktøy for fordeling av kostnader Byggearealenes størrelse ble brukt som fordelingsnøkkel fordi planen hadde tilnærmet lik utnyttelsesgrad på alle arealer. Noen områder ligger perifert og ble ikke med i fordelingen av felles infrastrukturtiltak, men bare enkelttiltak.

Realisering - praktisk bruk av modellen Utbyggingsavtale inngås før tidspunkt for rammeavtale med hvert enkelt område. Økonomiske bidrag går til infrastrukturfond som løpende blir brukt til innfrielse av rekkefølgekravene. Det blir dispensert for resterende rekkefølgekrav med bakgrunn i at det enkelte område har bidratt med sin del. Kommunen er tilrettelegger og tar en aktiv rolle med å søke tippemidler, sørge for mva. fritak og gjennomføre utbyggingen. Tilpasninger i hvert enkelt tilfelle. Avvik fra modellen begrunnes i forbindelse med sluttbehandling av avtalene.

Hvordan lykkes?

Før Under Etter Geilo sentrum

Hvordan lykkes? Det å se større arealer og tilhørende behov for infrastruktur i sammenheng er ofte en forutsetning for å få til ønsket arealutvikling. Hva kjennetegner modeller som fungerer? Kommunen har ønske om å få til en bestemt utvikling. Kommunen er villig og har kompetanse til å ta en aktiv tilretteleggerrolle og er villig til å satse. Gjerne villighet til forskuttering. Kommunen og utbygger tenker gjennomføringsaspektet fra tidlig fase (utforming av plan). Være villig til å gå tilbake og endre planen om nødvendig Det må være et tilstrekkelig privat marked. Arealplanen og finansieringsmodellen må være i balanse med markedet. «Passende» ambisiøs. Holdbarhet over tid.