Utbyggingsavtaler - strategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?

Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Standardisering av reguleringsbestemmelser – Innherred samkommune.
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
Kommunal planstrategi.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Det kommunale handlingsrommet ved planlegging og utbygging
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
5. oktober 2010 Kjetil Helland ByBo AS
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Samspill mellom de nye plantypene
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
KOMMUNEPLANLEGGING OG BIOENERGI. ET EKSEMPEL FRA HAMAR KOMMUNE Plan- og utviklingsavdelingen.
Kommuneplanen Del av en planstrategi (fra 2012) Samfunnsdel Arealdel Handlingsdel (fra 2012)
nye boliger innen 2015.
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Fremskaffelse av leieboliger
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Forslag til revidert Grøntplan for Oslo
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Kommunenes tilrettelegging for boligbygging
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Områdemodeller for finansiering av felles infrastruktur Kurs om Utbyggingsavtaler Vest Agder. Hotell Norge, Kristiansand januar 2015.
Gangen i en avtaleprosess Kurs om utbyggingsavtaler Agder. Hotell Norge, Kristiansand januar 2015.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Mulighetenes Oppland Regional plan for Rondane - Sølnkletten Bygger på «Fylkesdelplan for Rondane» «Skal legges til grunn for regionale organers virksomhet.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Fra plan til virkelighet Øystein Bull-Hansen Arkitekt MNAL Fagseminar
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Vann og avløp Seterveien - Dalbo. Tekst 2 Vedtatt av kommunestyret 2009 Revidert tiltaksplan vedtatt av kommunestyret 2014 Hovedplan for drikkevann og.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Velkommen til folkemøte
Vann og avløp Ildjernet.
Fortetting med kvalitet
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Prinsippskissen Klubbhus Flerbrukshall/ utvidelse av hall Fotballbaner
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Presentasjon for KRFF Linda Vindenes
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Vann og avløp Ildjernet.
Fornebuseminar 3. mai Ove Ellingsen.
UU og Fylkesmannens rolle
Samfunnsbehov, utbyggingspolitikk og utbyggingsavtaler
Hovedproblemstillinger
Utskrift av presentasjonen:

Utbyggingsavtaler - strategi Harald Karlsen 19.01.2015

Fra plan til virkelighet - bolig Utbyggingspolitikk (Strategi -2007) – fortløpende Kommuneplan Boligprogram Reguleringsplan Utbyggingsavtale Kommunen må være forutsigbar – 1970 -> KRISTIANSAND KOMMUNE DEL AV RÅDMANNENS FORSLAG TIL HANDLINGSPROGRAM (DOK. 4) Utbyggingsprogram 2002 - 2005 Teknisk sektor Kristiansand Eiendom avd. eiendomsutvikling Mellom Kobb No 950 261 862 (senere kalt utbygger) og Kristiansand kommune No 963 296 746 (senere kalt kommunen) er det inngått følgende avtale vedrørende utbyggingsområdet «Danielstykke», Torridalsveien 89 - 95. 1. GEOGRAFISK AVGREN SNING Avtalen omfatter areal som vist på vedlagte kart dat. 01.12.2000, jfr. reguleringsplan godkjent av bystyret 15.11.00. 2. GRUNNERVERV Utbygger disponerer grunnen innen området. 3. PLANLEGGING OG OPPARBEIDELSE Utbygger er ansvarlig for at feltet opparbeide s i samsvar med godkjent reguleringsplan, reguleringsbestemmelser og med godkjente planer for tekniske anlegg, godkjente planer for opparbeidelse av friområder, lekeplass, og eventuelle nødvendige anlegg ( utbedring av kryss, fylkesvei, støyskjerm e.l.) Sli ke planer skal være godkjent av fagetatene før arbeider i området igangsettes. Tiltak for sikring og vern av varig vegetasjon på grøntkorridorer, på friområder, lekeplasser etc. skal fremgå av detaljplan(utomhusplan) som forelegges parkvesenet for komment ar og Plan og bygningsetaten for godkjenning. Stup og rasfarlige områder må sikres ved opparbeidelsen av området. Sikringsplan må som del av utomhusplanen forelegges parkvesenet for kommentar og Plan og bygningsetaten for godkjenning før arbeidene igangs ettes. Fremføring av strøm (fordelingsnett og veibelysning), telefon og fellesantenneanlegg skal utføres med jordkabler. Utfylling ut over tomtegrense mot friområde/friluftsområde er ikke tillatt uten etter særskilt avtale med kommunen. Utbygger er ansva rlig for opprydding i friområde/friluftsområde etter anleggsperioden slik at byggerester, stein etc. ikke er til fare eller sjenanse for boområdet etter ferdigstillelse. Plan og bygningsetaten har pålagt eiere av Torridalsveien 87 og 87A å stenge eksister ende utkjørsler. Utbygger er ansvarlig at ny avkjørsel kan skje over 95, jfr. § 2 i regulerings bestemmelsene. Dette innarbeides i detaljplanen for teknisk anlegg. Overtakelsesavtale

Utbyggingspolitikk – føringer for utb.avtaler. Sentrale / Regionale føringer – prioritering. St. meldinger / nasjonale forventninger kommunal planlegging Regionale planer, klimaplan, bypakker, framtidens byer, idrett / friluftsplan Lokale føringer - (utb.pol / kommune plan / bolig program / enkelt sak) Kjøpers marked -> befolkningsvekst - Tilrettelegge 700 - 900 boliger per år Variert tilbud av boliger i alle bydeler, Tilbudet dekkes gjennom nye og eksisterende områder. Knutepunkt og metrostreng skal prioriteres. Kommunen skal delta i markedet - ca. 20 - 25 % Private utbyggingsområder tilbys utbyggingsavtale – (bolig.program) Private må selv vurdere utbyggingsøkonomien Overtakelse grunn / anlegg ifm utbygging (off grønnstruktur/samferdselsanlegg) vederlagsfritt Utpekingsrett til tomter/boliger - erverv til markedspris – garantistillelse med mer evt. bidrag utbetales når anlegg er godkjent Egne saker for å stimulere til aktivitet. MVA (Anleggsbidrag / Justeringsregler) Sum ovenfor -> Ivaretas i utbyggingsavtale –> Standard utarbeidet

Regionens politikk Klimaplanen for knutepunktet – reduksjon av trafikk Regional plan for Kristianandsregionen Strategi for utbygging – bygge langs akser (buss) og innenfor eksisterende struktur/ i tilknytning til sentre.

E24: Kristiansand bygget seg til boligprisnedgang Norges eiendomsmeglerforbund mener årsaken til nedgangen er en for aktiv boligbygging. - Kristiansand er den byen som har gjort det myndighetene har bedt om, sier lokal megler.

Strategiske virkemiddel Hvordan stimulere til ønsket aktivitet -. Regulering av områder Økonomiske bidrag/tilrettelegging – rekkefølge krav Kommuneplan - prioritering ATP og sikring av grønnstruktur Høy utnyttelse - fokus senter og knutepunkt Off / privat tjenesteyting lokaliseres til bydelssentre og metro Nye områder skal tilrettelegges for buss og g/s-vei Utfordring - Ikke noen rekkefølge når nye områder igangsettes

Boligprogram - forutsigbarhetsvedtak Oversikt områder , aktører, utb.volumer og forutsetning for utbygging. Sentrale elementer for utbyggingsavtale Type utbygging (off., privat, off./privat) og status regulering Private utbygginger tilbys utbyggingsavtale Privat utbygger har ansvar for opparbeidelse iht vedtatt plan/bestemmelser Behov for sosial / teknisk og grønn infrastruktur angis. (Rekkefølge krav) Utb innspill til aktivitet - prognoser for befolknings utvikling Hvor skal kommunen prioritere tilrettelegging av infrastruktur? (ref. utfordring kom-plan) Kostnader – Behov for kommunal medvirkning (bidrag / realisering) Prioritering av områder (rød, gul, grønn) Grønne – områder der utbygging pågår / avtale foreligger Gule – områder som kan gjennomføres uten vesentlig medvirkning/bidrag fra kommunen Røde – større områder som krever omfattende offentlig medvirkning/tilrettelegging Prioritering røde områder: Reg. status, tilbud i bydel, omfang bidrag/kostnader, ATP 1. Nærhet til metro – 2. Nærhet til senter/knutepunkt

Vurdering bidrag infrastruktur. Felt Utbygger dekker Internveier og samleveier VA – interne anlegg Interne grøntanlegg Kommunen vurderer Fellesanleggene/samlevei Hovedanlegg Fortetting / Transformasjon 10-20% øk bidrag felles anlegg Hovedanlegg - vurderes i hvert tilfelle Intern vei Samlevei Hovedvei

Eksempel

Kart over områdene

Forhandlinger - utbyggingsavtale

UTBYGGINGSAVTALE Standard nyttig for å ivareta utbyggingspolitikk grunnlag for forhandling Grunneiendom viktig innsatsfaktor Utbyggerne stimuleres til aktivitet drift/vedl. + bidrag + MVA Bidrag + mva forutsetter avtale Utfordring Sikre en god organisering og gjennomføring av hoved infrastrukturtiltak RV og FV - Felles prioritering Forholdsmessighet hva er det? Kommuner / utbyggere har ulik tradisjon (praksis) / forventning.

Standard avtale Avtalen ligger tilgjengelig på internett: Kristiansand kommune - bolig og eiendom http://www.kristiansand.kommune.no/Documents/_Teknisk/Teknisk%20direkt%c3%b8r/Standardutbyggingsavtale_kristiansandkommune.pdf