Jøran Moen - Instituttleder «InterAct som en mulighet» 29. januar 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Strategiarbeid i praksis
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Utforskeren.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
KD - prøveordning - mulighet for å skjerpe opptakskravene Bachelorprogrammene Frist 1. oktober. Ønsker vi (FI) strengere krav til forkunnskap (FAM, MENA,
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Solveig Kristensen, Studiedekan
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Noen erfaringer fra NTNU ?
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
En knapp innkalling: Bestillingen er som følger: -Justerte programbeskrivelser inkludert opptakskrav ferdigstilt. -Fristen er 10. november.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Realfagskommunen Asker
Senter for læring og utdanning
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Kjerneelementer under arbeid
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Samarbeid gjennom studiestart for et godt læringsmiljø
Informasjon om fagvalg til Vg2
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Utskrift av presentasjonen:

Jøran Moen - Instituttleder «InterAct som en mulighet» 29. januar 2015

UTVIKLE ET LÆRINGSROM : LAG m 3 Læringsmiljø Aktualisere kunnskap og ferdigheter (læringsmål) Gjennomstrømning m 3 = motivasjon x mestring x muligheter

InterAct vil øke bånd-bredden: Jordnær kommunikasjon ut fra Studentens ståsted og Samfunnets utfordringer Effektiv internkommunikasjon er helt avgjørende for godt læringsmiljø (lærer- team) ELEVSTUDENTARBEIDSLIV

La oss spille hverandre gode! Fra FI2020 strategisk plan: «FI skal gjennom å utnytte våre fortrinn bidra til at UiO forsterker sin posisjon som et internasjonalt toppforskningsuniversitet» Samhandle for topp-forskning og utdanning på tvers av faggrupper, seksjons-, og instituttgrenser

BSc kravspesifikasjon  Stimuler den «ungdommelige entusiasmen» det første året!  Gi perspektiver, og motiver studentene til en 40 timers uke helt fra starten (sette krav)  Fokus på god arbeidsflyt/problembasert læring som gir mestringsfølelse  Unngå tidlig innlåsing  Forskningsnær - Tilby en vareprøve på forskning allerede det første semesteret (perspektivgivende prosjekt)  Trygt og spennende læringsmiljø

InterAct er et stort prosjekt som trenger noen konkrete suksess- kriterier: Eksempler: UiO rekrutterer best til realfag BSc UiO har minst frafall på BSc realfag BSc uten nivåsenkning Vi skal bidra til at UiO skal forsterke sin Europeiske posisjon

BSc programmer bør kunne: Rekruttere til arbeidslivet Rekruttere til Disiplinær MSc Rekruttere til Tverrfaglig MSc

Nyskapning for attraktive programmer: Tematiske program innen f.eks. Energi, Helse…. Minimum et internasjonalt MSc program Dette må være basert på spesielle fortrinn vi har for nyskapende forskning

Utvikle minimum et MN-studieprogram som får >2 x π søkere per studieplass umiddelbart etter at programmet rulles ut

FI Interact 2015 Fase 2 Beskrivelse av Faglig Profil Jamfør InterAct Fase 2 dokument + FI2020

FI – faglige visjon MN-bestilling ber om: Format 3-5 kulepunkter som beskriver instituttets faglige visjon/profil. Utfyllende beskrevet i en medfølgende tekst Frist 1. februar 2015

FI FAGLIG PROFIL «Fysikk løser ikke alle problemer – men heller ikke mye kan løses uten fysikk» Hva er en fysiker: En fysiker kjennetegnes for sine evner til å analysere og bryte ned komplekse problemer i små biter, lage forenklinger og fysiske modeller, generalisere og utvikle systemforståelse.

Fysikk ved UiO Studentene trenes i et internasjonalt ledende forskningsmiljø, som stimulerer nysgjerrigheten til å angripe grunnleggende spørsmål, analysere dem, og utvikle metoder for å løse dem. I samarbeid med kolleger innen naturvitenskap og teknologi bidrar fysikere ved UiO innen, energisystemer, miljøvennlige materialer, kreftbehandling, hjerneforskning, klima, romfart, og mye mer Studenter på fysikkutdanningene ved UiO arbeider med teori, eksperimenter og simuleringer/numeriske metoder. Dette gjør at de kan løse reelle problemstillinger tidlig i bachelorstudiet.

Generelt om Fysikk Fysikken beskriver egenskapene og oppførselen til naturens bestanddeler, fra elementærpartikler i atomkjernen til galaksehoper i universet. Fysikken beskriver naturens mangfold og kompleksitet ved hjelp av noen få byggesteiner og lovmessigheter For å beskrive fenomener i naturen konstruerer fysikere begreper og teorier, bruker matematikk, gjør observasjoner og eksperimenter, og bruker datamaskiner til beregninger og simuleringer Fysikken griper inn i vårt liv: Den påvirker hvordan vi ser på virkeligheten og hvordan vi lever vårt dagligliv i en teknologisk hverdag

FI2020 «Fysikk kan ikke løse alle problemer – men heller ikke mye kan løses uten fysikk» FI2020 Ambisjoner FI skal gjennom å utnytte våre fortrinn bidra til at UiO forsterker sin posisjon som et internasjonalt toppforskningsuniversitet. Våre studenter skal være de beste innen sine fagfelt og de mest etterspurte i arbeidsmarkedet. FI skal være et trygt, spennende og faglig utfordrende miljø for alle studenter og ansatte, og instituttet skal tilby like muligheter for både kvinner og menn.

FI2020: Det starter med grunnforskning «Forskningen ved FI spenner fra grunnforskning til anvendt forskning, med hovedtyngde på grunnforskning. Historien har vist at nysgjerrighetsdrevet grunnforskning ofte har ledet til uventede anvendelser. Innovasjon utløses lettere i et grunnforskningsmiljø dersom forskningen relateres til samfunnsmessige utfordringer. Et bevisst forhold til mulige anvendelser skjerper samfunnsbevisstheten, som også er en motivasjon/drivkraft for våre studenter. Vi vil maksimalisere vår deltagelse i MNFs tematiske satsninger og UiOs tverrfakultære satsninger: Livsvitenskap; Jord og Rom; Energi og materialer; Muliggjørende teknologi; UiO Energi. Fysikk kan ikke løse alle problemer, men det er få grunnleggende utfordringer hvor fysikk ikke kan gi bidrag til løsninger.»

FI2020: Maksimalisere vår innsats i MNFs- tematiske satsninger og UiOs satsninger Livsvitenskap: CIME, REALOMICS, CINPLA, CELS, PHARMATOX Materialer og Energi: FOXHOUND Jord og rom: 4DSPACE, LATICE, SDI, EARTH FLOWS Muliggjørende teknologier: CONCERNS, DEMCA, DIATECH, MEDIMA

MN-Endringsmiljø : FI kobler til alle våre syv søsterinstitutter 4DSpace SDI FLOW FOXHOUND DIATEC REALOMIC S CINPLA FI GEOKI ITA IBV MI FaI IFI