Utfordringer i samfunnet  Av gruppen uføretrygdet under 40 år har nærmere 60 % diagnosen psykiske lidelser  2009: Ca 20 % av befolkningen over 18 år.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Elevenes arbeidsmiljø – sett i lys av «mobbe-dommen» Arild Rekve Oppvekstdirektør.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Ansvar og prosesser i skolen
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Glitre barnehage.
Vurdering for læring på Linderud skole
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Samarbeid mellom skole og hjem
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Handlingsplan mot mobbing
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Arbeidsmiljøet for ansatte
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til informasjonsmøte
Hvordan forebygge mobbing?
Nye føringer – nye muligheter
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Miljørettet helsevern
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Mobbeombudet i Stavanger
Nye regler om skolemiljø og mobbing
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til Apalløkka
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Elevenes rettigheter og plikter
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Psykososialt skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer i samfunnet  Av gruppen uføretrygdet under 40 år har nærmere 60 % diagnosen psykiske lidelser  2009: Ca 20 % av befolkningen over 18 år har hatt en angstlidelse i løpet av oppveksten, 15 – 20 % en depressiv lidelse og 5 og 10 % en atferdsforstyrrelse  Ved 16 år: 37% har hatt en diagnostiserbar psykisk lidelse  Elevundersøkelse 2012: 5% av elever i Nordland sier de mobbes på skolen  Skoler og barnehager er viktige arenaer for å forebygge psykiske lidelser

Hva kan vi gjøre? Vi: Utfører lovpålagte tjenester i hht folkehelselov og forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler – med veiledere Målgruppe: Barnehager, grunnskoler, videregående skoler §12: Psykososiale forhold: Fremme trivsel og gode psykososiale forhold Hjemmel til lovpålagt innsats og oppfølging

Hvorfor prosjekt?  Viktig samfunnsaktuelt satsingsområde, økt fokus på lovpålagt oppgave  Behov for mer oppfølging og fokus på veiledning og bistand enn på rene tilsyn  Behov for spesifikk kompetanse (annet enn fysisk, inneklima, legionella, etc)  Organisering:  Referansegruppe  Prosjektleder  Økonomi: Skjønnsmidler (fylkesmannen) og egne øremerka prosjektmidler

Prosjekt: Folkehelse i Salten - psykososialt miljø for barn og unge i grunnskolen ( )  Mål: Bidra til utvikling og, om mulig, forbedring av psykososialt miljø for barn i grunnskolen i HMTS sine eierkommuner  Fokus: Psykososialt miljø, rådgivning, veiledning, utvida tilsyn:  Mer fokus på psykososialt miljø i alle deler av skolens drift: Barns psykiske helse med i tankeprosessen i all planleggingsarbeid  Grunnlag for rådgivning og veiledning  Mer aktiv og målrettet innsats på skolene  Systemretta arbeid, ikke individrettet: Systemet bak enkeltindividenes handlinger  Forebyggende arbeid - styrende dokumenter – definisjoner - rutiner ved mobbing / krenkende atferd – enkeltvedtak – fravær - tverrfaglig samarbeid - bruk av elevundersøkelsen

Gjennomføring 1.Informasjonsmøte: kommunalt rektormøte 2.Questback-spørreskjema til rektorene: grunnlag for tema ved besøk 3.Tematilsyn/besøk ved 56 (av 65) skoler i 11 kommuner: Snakke med rektor, lærere, elever, foreldre, inspektør / SFO-leder og ev. helsesøster. Gjennomgang av arealer i forhold til bla inspeksjon Pilotkommuner: Sørfold og Gildeskål. Justering i etterkant

Resultat - generelt  Mange av temaene ble tatt tak i i tidsrommet mellom informasjonsmøte+ questback og før skolegjennomgangen. Det samme mellom skolegjennomgang og rapport  Egen plan for psykososialt miljø blant elevene. Mobbeplanen kan for eksempel inngå i denne som en avviksplan  Viktig løpende samarbeid med kommunenes systemrettede innsats (Bodø)  Godt utbytte av «eksternt» besøk, tid, samtale, gjennomgang, systematisering, fokus  Helsesøster: Svært viktig i dette arbeidet; Åpen dør, trygg, taushetsplikt

Resultat - styrende dokumenter  Hvilke finnes? Brukes de? Er de kjent? Blir de revidert? Mange har dokumenter som er lite kjent og blir lite brukt.  Tiltak:  Gjennomgang og oppdatering  Etablere rutiner for jevnlig evaluering  Samle dokumentene skriftlig og digitalt  Gi alle (også foreldre) tilgang og kjennskap til dokumentene  Eksempler på styrende dokumenter: Mobbeplan, kriseplan, trivselsplan, ordensreglement, inspeksjonsplan, plan for psykososialt miljø for elevene

Resultat - forebygging  Hva er forebygging: Mange trivselstiltak og aktiviteter men ser ikke på disse som forebyggende. Evaluering blir da vanskelig.  Tiltak: Definer hva som er forbyggende, se verdien av det og deretter evaluere tiltakene  Eksempler på tiltak: Turer, idrettsdager, teaterforestilling, fadderordning

Resultat - mobbing  Rutiner ved mobbing/krenkende atferd: Tydelig definisjon – rutiner og oversikt. Mange har gode inspeksjonsplaner og tiltak for hva som gjøres ved mobbing. Behov for revisjon.  Tiltak: Definere hva som ansees som mobbing og gjøre alle lærere, elever og foreldre kjent med definisjonen. Gjennomgang av det som skal gjøres ved innmelding.  Bruk definisjon i opplæringslovens §9a.  Kjennetegn på mobbing:  aggressiv eller ondsinnet adferd  gjentakelse og varer ved over en viss tid  preget av en viss ubalanse i styrke- eller maktforholdet mellom de involverte

Resultat - enkeltvedtak  Enkeltvedtak: Brukes ved 72 % av rapporterte mobbesaker  Tiltak: Gjennomgå og innarbeide rutiner for å skrive enkeltvedtak og senke terskel for å fatte vedtak. Nyttig verktøy

Resultat - fravær  Fravær: Mange har gode rutiner på registrering, varsling og tiltak. Generelt varierende rutiner på tidslengde for kontakt med hjemmet. Ofte opp til lærer.  Tiltak: Bør gjennomgås og nedfelle klare felles rutiner som alle kjenner til

Resultat - deltakere tverrfaglige møter

Resultat - tverrfaglige møter  Tverrfaglige møter: I underkant av 80 % av skolene har veletablerte og jevnlige tverrfaglige møter ved skolen. Varierende intervall på hyppigheten, fra en gang pr uke til en gang pr skoleår, og ved behov.  Tiltak: Etabler tverrfaglige møtepunkt ved skolen.

Resultat - elevundersøkelse  Oppfølging av elevundersøkelsen (en del av Undervisningsdir. sin brukerundersøkelse, 7. og 10 trinn, ev også trinn). Mange er kritiske til verdien av denne, og den er lite kjent.  Tiltak: Anbefaler å jobbe med utvalgte punkt fra undersøkelsen, og så bestemme konkrete tiltak. Presentere resultat og jobb som gjøres videre grundig til ansatte og foreldre

Videreføring i Salten Prosjekt : Grunnskoler Videreføring prosjekt: : Barnehager Behov videre:  Gjennomgang videregående skoler  Samarbeid kommuner: systemretta – rutiner  Oppfølging grunnskoler og barnehager