Konflikthåndtering med storgruppemetoder kap 26 - 18.10.05 Disposisjon: Hva er storgruppe intervensjons metoder? Metoder for å etablere (ønskverdig) fremtid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Norges Musikkhøgskole
Omstillinger i arbeidslivet premisser, trender og betydning for arbeidsforhold Egil J Skorstad.
Vurdering for læring.
Klasseregler.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
IKT Orkide Ledelse og Skole
Konflikthåndtering.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Teorien om Konstruktive konflikter Johnson, Johnson & Tjosvold kap. 3
Sinne og hevn i konflikter kap 11 Betydningen av attribusjon
Forandringsprosesser og konflikter kap 18
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Rolighetsmoen barnehage
10. Organisasjoners effektivitet
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Hva er en artikkel?.
Cafédialog – elevmedvirkning
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Endring og omstilling.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Vernetjenesten i Kristiansund
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Sinne og hevn i konflikter - kap 11 Betydningen av attribusjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Cafédialog – elevmedvirkning
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Modellkommunene Hva er unikt?
Seleksjonsprosessen Kap 4
1 Konflikthåndtering med storgruppemetoder kap 26 Disposisjon: Hva er storgruppe intervensjons metoder? Metoder for å etablere (ønskverdig) fremtid Metoder.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Strategi- og aktivitetsplan
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Sosialkonstruktivisme
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Kapittel 12 Endring og omstilling
Forbedringssamlingen
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Kapittel 1 SAMSPILL.
10. Organisasjoners effektivitet
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Norges Musikkhøgskole
Skoleutvikling B – Samarbeid
Seleksjonsprosessen Kap 4
Seleksjonsprosessen Kap 4
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Konflikthåndtering med storgruppemetoder kap Disposisjon: Hva er storgruppe intervensjons metoder? Metoder for å etablere (ønskverdig) fremtid Metoder for arbeidsdesign Metoder for diskusjoner og beslutningstaking Konflikthåndtering i storgrupper inngår i de tre metodeområdene

Hva er storgruppe intervensjons metode Metoder for å skape storskala endringer i organisasjoner ved: Utvikle og implementere nye strategier Utforming av aktivitet for større produktivitet Løsning av motstand som konflikter Metodene bygger på demokratiske prosesser til forskjell fra hierarkiske eller byråkratiske prosesser, kapitlet bygger på grunnantagelsene fremsatt av Deutsch i kap. 1

Metoder for å etablere fremtid Søkerkonferanser (Emery & Purser, 1996) Fremtidssøk (Weisbod & Janoff, 1995) Sann Tid Strategisk Endring (Jacobs, 1989) Institutt for Kulturelle spørsmåls (ICA): Forandringsmodell for strategisk endring (Spencer, 1989) Målsetting er å bestemme og klargjøre mål for ønskverdig fremtid, som ’Hva ønsker vi skal være målet i 2007?’

Fremtidsskaping

Fremgangsmetode kan være at planleggingsgruppe forbereder aktivitetene sammen med ekstern konsulent trenet i metodene. Søkerkonferanser har vært hyppig i bruk i Norge, hvor tema som : Format Deltager-kriterier Teori Målsetting Varighet o.a. bestemmes i forkant

Fremtidsskaping - konflikthåndtering Et stort deltagerantall kan generere konflikter, disse søkes løst gjennom: Å søke etter felles grunnlag Mennesker har tendens til å overvurdere betydningen av uenighet og undervurdere betydningen av enighet Rasjonalisering av konflikter innebærer å ta opp sentrale trekk ved konflikttema Utvikling gjennom dialog, fra jeg-perspektivet til vi- perspektivet

Metoder for arbeidsdesign Ideen ’arbeid kan utformes slik at produktiviteten også tilfredsstiller hensynet til mennesket og menneskelige verdier’ ble først formulert på 1950-tallet av Eric Trist og Fred Emery (Emery & Trist, 1960) og ble kalt ”sosio- tekniske systemer” (STS). Ideen ble utviklet i forbindelse med studier av gruvearbeidere og innføring av ny teknologi. Metoden benyttet i Skandinavia i 1960, og senere i Europa og USA

Metoder for arbeidsdesign Konferansemodellen (Axelrod & Axelrod) Hurtig-syklus, fullstendig deltagelse, arbeids system design (Passmore, Fitz & Frank) Sann-tids arbeids design (Dannemiller & Tolchinsky) Deltager design (Emery & Emery)

Metoder for arbeidsdesign

Arbeidsdesign Deltagerperspektivet: Autonomi Mulighet for å lære og opprettholde læring i jobben Variasjon i arbeidet Gjensidig støtte og respekt i samarbeidsorientert arbeidsmiljø Meningsfulle arbeidsprodukter og fellesskapsdeltagelse Ønskverdig fremtidig arbeid Jfr Arbeidsmiljøloven, § 12: psykologiske jobbkrav

Psykologiske jobbkrav AML, §12 Utforming av arbeidet. Ved planlegging og utforming av arbeidet skal det tas hensyn til den enkelte arbeidstakers mulighet for selvbestemmelse og faglig ansvar. En skal tilstrebe å unngå ensformig gjentakelsesarbeid og arbeid som er styrt av maskin eller samlebånd på en slik måte at arbeidstakerne er forhindret fra selv å variere arbeidstakten. Arbeidet skal ellers søkes utformet slik at det gir muligheter for variasjon og for kontakt med andre, for sammenheng mellom enkeltoppgaver og for at arbeidstakerne kan holde seg orientert om produksjonskrav og resultater. Arbeidet må tilrettelegges på en slik måte at den ansattes verdighet ikke krenkes.

Konflikthåndtering ved deltagerperspektivet Selvstyrte grupper må selv utvikle prosesser for å håndtere egne konflikter og konflikter med andre grupper – dette perspektivet sentralt i Norge og kanskje noe av årsaken til anti-spesialist synet på konflikthåndtering

Konflikt og redesign prosessen Gjensidig interesse for å håndtere konflikter Kjennskap til konflikthistorien og konfliktklima Deltagere beskriver tidligere hendelser Deltageraktivitet skaper spenningsfall i henhold til katarsis-teori Gruppekonfliktene kan ta store dimensjoner, med konflikteskalering og destruktive resultat Egeninteresser sørger erfaringsvis for utvikling fra det verre til det bedre

Metoder for diskusjoner og beslutningstaking Simu-real purpose: real-time work on current issues Work-out purpose: Problem identification and process improvement Stor-skala interaksjons hensikt Åpen rom teknologi: Diskusjon og utforskning av system tema

Metoder for diskusjoner og beslutningstaking

Owen: Open Space Anvendes på områder: 1.Med stor betydning for hele organisasjonen 2.Hvor konfliktnivået er høyt 3.Hvor det er vanskelig å tenke på andre ting 4.Open Space tilnærming går gjerne over 3 dager, hvorav 2 dager er avsatt til åpen diskusjon og debatt, og hvor tredje dag benyttes til konvergerende aktivitet og gjensidig forpliktende løsninger

Open Space aktivitet En divergerende prosess hvor ideer kan fremkomme og utvikles Gode diskusjoner stimuleres (defreezing) Dag med konvergerende aktivitet fremmer handlingsplaner og løsningsmodeller Hierarkiske strukturer bytes ned ved Open Space activitet Uttrykket ”de” og ”jeg” erstattes med ”vi” Makt, kontroll og manipulasjon erstattes med konstruktivt samarbeid

Storgruppe prosesser (Bunker, 2000) Fokuser på felles grunnlag fremfor kompetitive interesser Rasjonaliser konflikter, dvs. erkjenn og klarlegg konflikten fremfor tildekking og benektning Håndter konflikten ved å unngå opphissende tema Ekspander individenes egosentriske perspektiver ved å etablere bredere kollektive perspektiver (perspektivtaking) Tillat tid til å klarlegge oppfatning av bakgrunn for konflikten før det forventes samarbeid om løsninger Håndter alle synspunkter med respekt, la mindretallssynspunkter bli hørt, men ikke la disse dominere Reduser hierarki så mye som mulig, skap gjensidig forpliktende samarbeid

Oppsummering Storgruppe metoder for endringsprosesser må ivareta: Tidlig intervenering – tidsdimensjonen Medvirkning fra alle involverte (ledelse, mellomledere, ansatte) Samarbeid hvor delløsninger og hovedløsninger er omforente Spesifisering av varighet for delaktivitetene Spesifisering av målene Retningslinjer for arbeidet og for håndtering av uenighet

Eksamen Tren på oppgaveskriving forut før eksamensdagen 3 timer eksamen tillater begrenset tid til disponering av besvarelsen Gjennomsnittlig besvarelse er 12 sider, innebærer 1 side per kvarter Fokuser på noen tema som utdypes og diskuteres, eksempelvis: mangelfull teori om emosjoner, hvorledes skape konfliktløsningsprosess, hva er kreativitet, hva er forutsetningene for å anvende humor, hva er bidraget til Deutsch-skolen,