Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
8 Mål og strategier Påstandene:
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen -V12 oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Om sammenhengen mellom teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Masterskolen 2016: Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data) –og.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg
Forskningsmetoder i psykologi
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Masterskolen 2013 : Introduksjon
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Masterskolen -V11 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ? Leseliste – litteratur – hva er relevant? Studentaktiviteter –Presentasjon av ideer og skisser til egen masteroppgave –Innledning til diskusjon av relevante artikler –Delta aktivt i diskusjoner ”Tømte/Solstua-seminaret : – Presentasjon og diskusjon av masteroppgaven, for alle aktive masterstudenter

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Masteroppgaven - et forskningsprosjektet – De 3 hovedelementene Fenomenet  Temaet  Forskningsspørsmålene Teoretisk basis  Begreper  Teorier:  Kjente sammenhenger mellom begrepene, dvs. hva vi allerede vet innen feltet Forskningsmetode Hvordan samle inn data Oppfatning av virkeligheten (Ontologi) Synet på kunnskap (epistemologi)

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Hva en masteroppgave kan (bør?) inneholde - Men ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen -Innledning til temaet/problemstillingen – motivasjon – bakgrunn.. -Teoretisk plattform: beskriver faglig ståsted, aktuelle begreper og sammenhengen mellom dem -Forskningsspørsmål [og aktuelle hypoteser] -Metodisk tilnærming – undersøkelsesopplegg -Empiri: innsamling av data -Fra dokumenter, intervjuer, observasjoner,.. -Analyse og drøfting -Eventuell drøfting av ulike løsningsforslag -Konklusjoner Denne strukturen passer ikke for alle typer oppgaver !

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Forskningsstrategi og forskningsdesign Grunnleggende sett å svare på følgende ( men ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen ): Hvorfor Hva Hvor (av) Hvem Hvordan Når I tillegg om bakgrunn og forutsetninger

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Hva er en teori ; Teori er et system av relasjoner mellom begreper som i en abstrakt form uttrykker ideer/antakelser om virkeligheten, f eks: –Samfunnsvitenskapen: forklaringer på sammenheng mellom faktorer /variable som beskriver et fenomen –Informatikk: matematiske /logiske teorier (aksiomer og teoremer) Empirisk verifiserte forklaringer/modeller for metoder, teknikker og verktøy (f eks. innen systemutvikling) –Juss: Rettspolitiske og rettsdogmatiske prinsipper, grunnlaget for rettskildelæren,.. Teorier tar alltid utgangspunkt i et bestemt perspektiv, og er sjelden allmenngyldige.

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Hva er teori – noen eksempler -Matematisk -naturvitenskapelig teori -En helhet av hypoteser og sammenhengen mellom dem -Eks fra informatikk: Programmeringsteori/teorier om programverifikasjon, informasjonsteori, krypteringsalgoritmer.. -IS: ”SU-teori”, Teori om Implementasjon/innføring/bruk, …. -Samfunnsvitenskapelige teori -Et sett av påstander om meningssammenhenger som gjelder innenfor en del av samfunnet -Mikronivå: teorier om individuelle aktører (eks. psykologiske, forklaringer: bytteteori, rasjonelle valg, ) -Makronivå: teorier om større grupper, organisasjoner, sosiale systemer -Mikro-makro kjede : Giddens struktureringssteorier, ”ANT ” -Informatikk & samfuunnsvitenskap kombinert -F eks knytte org. teorier til innføring, tilpasning og bruk av bestemte typer I(K)T-systemer

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Hva er metoder innen forvaltningsinformatikk? Flere (mange) ulike betydninger A.Forskningsmetoder i.Matematisk/logiske-orienterte informatikk-metoder ii.Samfunnsvitenskapelige metoder (kvalitative & kvantitative,...) iii.Juridiske forskningsmetoder iv B.”Utrednings- og utviklings-metoder” i.Kartleggings- og utredningsmetoder ii.Analyse- og design-metoder iii.Juridisk metode (rettskildelære) iv..... NB: Dette er ingen systematisk eller fullstendig oversikt, snarere et debattinnlegg.

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Teori Metode & Empiri I hovedsak vil valg av teoretisk plattform være bestemmende for metodisk tilnærming: –For valg av enheter som studeres –For valg av variable –For måten variablene operasjonaliseres og data samles inn –For analysen av disse –For de konklusjoner som trekkes Eks:

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Hva bygger teorier på – to grunnleggende forskjellige vitenskapsretninger Ontologi : Vår forståelse av verden (”virkeligheten”) –Eks: idealisme v. materialisme, atomisme v. holisme, determinisme v. voluntarisme, konsensus v. konflikt,… Epistemologi Hvordan kan vi ha kunnskap om verdenen – hva stammer vår kunnskap fra : sansene, fra logisk tenkning,.. –Empirisme/positivisme, rasjonalisme, fenomenologi, hermeneutikk, kritisk teori

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Alternative syn på kunnskap og virkeligheten

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Disposisjon – standardelementene (NB: ikke rekkefølge) Innledning –Bakgrunn – aktualitet - motivasjon –Problemstilling –Oversikt over avhandlingen Teoretisk basis –Forskningsstatus på feltet –Teorier som anvendes i oppgaven – med begrunnelse –Forskningsspørsmål/hypoteser Metodisk tilnærming –Valg og begrunnelse for valg –Konkret undersøkelsesopplegg+ drøfting av svakheter –Gjennomføringen i praksis

Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Disposisjon – standardelementene – 2 Data innsamling –Beskrivelse av caset (ene) : tekslig/figurer mm (f eks. en org.) –Beskrivelse av data –.. Analyse av data ene og drøfting: sammenholde egne funn med ”teori”, dvs. andres funn Konklusjoner –Fra caset –Mulige generalisering –Videre forskning Litt om egne erfaringer – hva har jeg/vi lært