Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Ansvar og ansvarsregler
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Ny saksbehandlingsforskrift
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Byggesaksbehandling Klage Dispensasjon
Drammen Rådhus, Arkitektkompaniet
1. STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Tidsfrister - Får vi som fortjent BE-dagene.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Tidsfrister i planleggingen
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Lill Hildonen seniorrådgiver i kommunalavdelinga
Ny plan- og bygningslov
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Kurs for søkere 2013.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
1 Roger Iversen, statssekretær KRD BE-dagene 30.mars 2005, Storefjell Nu går alt meget bedre Men fortsatt mye igjen å gjøre.
Ot.prp. nr. 45 ( ) Ny plan- og bygningslov
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
SANKSJONER I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
BEdagene 2003 Hva er nytt? Hva blir nytt? Ole Molnes Kommunal- og regionaldepartementet.
Byggesaken i fornyelse av offentlig forvaltning Statssekretær Sverre Bugge Kommunal- og regionaldepartementet.

BEdagene 2002, april 2002.
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Kostnader, byggesak og kvalitet Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene april.
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
1 (Ingvild Tellmann, rådgiver, 9. febr.2009) Valgkonferansen 2009 Nytt ved dette valget.
Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen - Noen tanker om temaet fra Bygningslovutvalget Evaluering av plan- og bygningsloven Reformens omstillinger og.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
POLITISKE MÅLSETTINGER OG PERSPEKTIVER Statssekretær Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Dispensasjon Krever grunngitt søknad Naboer/parter SKAL ha skriftlig varsel LNF-område Reguleringsbestemmelser Ikke dispensasjon.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Evalueringens resultater og Bygningslovutvalgets arbeid.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Evalueringens resultater og Bygningslovutvalgets arbeid
Evaluering av plan- og bygningsloven
Søknad og saksbehandling
Gjennomføringsplan.
Ansvar og ansvarsregler
Endringer i plan- og bygningsloven
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet

Hvorfor endringer? Bakgrunn i dokument 8 forslag i Stortinget fra Høyre Den ”nye” plan- og bygningslovgivningen som trådte i kraft i 97 fungerte ikke etter intensjonene Lov- og forenklingsarbeid: en viktig del av regjeringens moderniseringsarbeid Behov for et lettere tilgjengelig regelverk Redusere behandlingstiden i byggesaker Fordyrende for utbygger og kjøper Dårlig samsvar mellom tilbud og etterspørsel av nye boliger

Endringene i plan- og bygningsloven Nye regler fra 1. juli 2003 – alle regler gjelder med en gang, bortsett fra reduksjon av byggesaksgebyr Bygningspolitikk – 2 kjerneområder, i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen – stor oppmerksomhet rundt dokumentasjonskravene, mindre fokus på ansvarsreglene Politisk diskusjon om kommunenes saksbehandling Lovforslag fra Stortinget ligger til grunn for endringene

Endringene i plan- og bygningsloven En del tidligere justeringer i forskriftsverket Vekt på praksis, standardisering og elektronisk saksbehandling Lovarbeid: Større revisjon på gang, Planlovutvalget har levert 2 utredninger Bygningslovutvalgets første utredning kommer 20. oktober, med bl a utbyggingsavtaler Kraftig forenkling av godkjenningskatalogen

Endringene i plan- og bygningsloven Tidsfrister Hovedregel: 12 uker for byggesaker – rammetillatelse Sanksjon for fristoverskridelse – reduksjon av gebyr Mulighet for forlengelse ved avtale eller andre forhold Måling av frist – basert på ”fullstendig” søknad 3 uker for igangsettingstillatelse – ingen sanksjon

Endringene i plan- og bygningsloven Tidsfrister forts. Ny frist på 3 uker for enkle tiltak – sanksjon ved fristoverskridelse, som før 2 uker for avholdelse av forhåndskonferanse – basert på standardiserte opplysninger 4 uker for andre myndigheter – sanksjoner: skille mellom vedtak og uttalelser

Endringene i plan- og bygningsloven Tidsfrister forts. 1 uke for midlertidig brukstillatelse og 2 uker for ferdigattest Sanksjon ved brukstillatelse – tillatelse anses gitt Ingen sanksjoner ved ferdigattest Forholdet mellom midlertidig brukstillatelse og ferdigattest – kommunens rolle

Endringene i plan- og bygningsloven Tidsfrister i klagesaker Ingen generell frist for klagesaker 6 uker for kommunenes oversendelse av klagesaker Betydning for kommunenes delegasjonsreglement 6 uker for behandling av klagesaker der det er gitt utsettende virkning

Endringene i plan- og bygningsloven Tidsfrister i plansaker 12 uker for planutvalgets førstegangsbehandling av private reguleringsforslag Rapporteringsplikt til planutvalget dersom den etterfølgende behandling tar mer enn 24 uker 12 uker for kommunestyrets annen gangs behandling Det skal settes frist for innsigelse

Endringene i plan- og bygningsloven Søknader og melding Ikke nødvendig med positivt nabosamtykke for ”enkle tiltak” Mer standardisert dokumentasjon Utvidelse av meldingsordningen Flere unntak fra saksbehandlingen

Endringene i plan- og bygningsloven Ansvar og kontroll Oppheving av funksjonen ”ansvarlig samordner” Nye oppgaver til ansvarlig søker ”postkassefunksjon” – mottaker av naboprotester redegjørelse for kommunen for hvordan naboprotester er behandlet avklaring med andre myndigheter Innskjerping av sentral godkjenning Ikke særskilt klage på lokal godkjenning Ansvar for utstikking

Endringene i plan- og bygningsloven Ansvar og kontroll Kontrollplan begrenses til å vise overensstemmelse med foretakssystem Ikke kommunal godkjenning av kontrollplan Kommunen kan kreve endringer i kontrollplan og kontrollform Særskilt kontrollplan for viktige og kritiske kontrollområder Ikke obligatorisk ansvarsoppgave

Endringene i plan- og bygningsloven Andre endringsforslag Varigheten av dispensasjoner Arealbegrep og måleregler Straffansvar ved uriktige opplysninger Forholdet til ny tomtefestelov Presiseringer og redigeringsmessige endringer