Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet 210408 Mike Moulton: Grete Jamissen:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Senter for Velferdsteknologi
Noen utfordringer for skolene
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
- Hovedrolle eller birolle
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Velkommen til opplæring- en ny start!
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Bokpresentasjon Bergen
Sammensatte tekster.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Avdeling for sosionomutdanning
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fortell meg! Nordisk konferanse om samarbeid mellom bibliotek og voksenopplæring 12. og 13. januar 2012 Hilde Henriksen, Renate Grytnes, Hilde Ditmansen.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Mandat Gruppe Medieteknologi Utvikle og dokumentere SeLL sin IT-infrastruktur for å sikre oversiktlige og funskjonelle produksjonsrutiner.
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Digital historiefortelling - prøv selv
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Praksiseksempel fra Lørenskog
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
IKT for læring Mattias Øhra.
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Fysisk og psykisk helse
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:

Innhold Bakgrunn – Folkehelsemaster Samarbeid mellom UMB og HiO ”NUV”- prosjektet Folkehelsevitenskap – e-læring på tvers av fag og institusjoner Digitale historiefortellinger som verktøy for å fremme faglig forståelse og samarbeid Refleksjoner Hva har vi lært så langt i prosjektet

Bakgrunn Utvikling av nytt fagfelt ved UMB Folkehelsevitenskap med grønn profil Samarbeid helt avgjørende Legitimitet i helsesektoren De grønne og de hvite Bonden og sykepleieren faller for hverandre

Utfordringen Utvikle et studium som studenter opplever som: –fleksibelt –helhetlig og sammenhengende –faglig solid Samarbeide mellom –2 institusjoner –7 institutter eller avdelinger –10 personer i en arbeidsgruppe

Prosjektet Hvordan kan vi utnytte IKT og evaluering som verktøy for å bidra til måloppnåelse i studiet? Fokus på tre hovedområde 1. Teambygging – samarbeid 2. Organisering/infrastruktur 3. Pedagogisk tilnærming

Organisering/Infrastruktur Samordne Fronter installasjoner –”cross key” – Fronter bru Budsjettmodeller Tilgang til støttefunksjoner –læringssenter, datasaler, statistikkprogram, FS, samarbeidsprosjekter Normtall –timer pr studiepoeng –antall forelesningstimer pr studiepoeng

Pedagogisk tilnærming Fleksibelt for målgruppen –samlingsbasert Forhold mellom samlingene og mellomperiodene –bruk av Fronter Pensumforelesninger - ressursforelesninger Felles case – pedagogisk/faglig helhet –Sim City, hendelse, virkelig sted –Lærerstyrt? Student deltakelse?

Teambygging Prioritert – langsiktig investering i helheten Kulturelle forskjeller – faglig forståelse –”de hvite og de grønne” –”plan og produksjon” –”syke og friske” –”helsefremmende, forebyggende og reparerende” Verktøy –følgeevaluering –digitale historiefortellinger som konkretisering og deling av faglig perspektiv forskningsformidling grunnlag for studenters bruk?

Hva er en digital historie? En digital historie er en kort ”film” produsert av den som selv forteller. Fortellingen understøttes av egne fotografier, tekster, (videoinnspillinger) og lydopptak som redigeres med enkle redigeringsprogram. Digital Storytelling -> digital historiefortelling

Hva gjorde vi? Tre samlinger (4+2+2 timer) ”Hva har mitt fag med folkehelse å gjøre?” Fri flyt skriving, tilbakemeldinger, begrepsbruk spissing, 300 ord Studentassistert produksjon

ledelse administrasjon Observasjoner ” Mener du virkelig det? Jeg er helt uenig med deg” ”Vil du jeg skal lyve?” Det salutogenetiske helseperspektivet (film) Et restorativt miljø Epidemiologi – en detektivhistorie ”Jeg var ikke helt sikker på om mitt fag egentlig hadde noe med folkehelse å gjøre, men nå har jeg sett at det har det” ”Skal vi bruke tid på dette tullet?” (film) Hva er det egentlig han snakker om? (film) Prosess og produkt – ”The magic of the story circle”

Læringsutbytte? IndividueltGruppe/organisasjon Prosessen Bevissthet om eget faglig perspektiv i forhold til folkehelse Forståelse for de andres faglighet Delt eierskap til master Ny kunnskap Arbeidsgruppens samarbeidsmåte Ferdig produkt Stolthet og mestring Produkt for presentasjon Varighet – hentes fram igjen Studenter og kolleger Mulig ekstern formidling

elever ledelse administrasjon Refleksjoner til slutt Digital historiefortelling som teamutvikling? Personlig –> personfaglig Individuell refleksjon – felles kunnskapsutvikling Tidsbruk i forhold til utbytte? Å skape noe nytt, helhetlig og fleksibelt – sammen Ikke undervurderer kulturelle forskjeller Gi plass til en modningsprosess Gjensidig berikning av milj ø ene