Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås 30.08.04 Rådgiving Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås 30.08.04
Litteratur Lauvås, P & Handal, G (2000): Veiledning og praktisk yrkesteori, Oslo: Cappelen Lauvås, P, Lycke, K H & Handal, G (1996): Kollegaveiledning i skolen; Oslo: Cappelen
HVERDAGSVARIANTEN DEMONSTRASJON ØVELSE KORREKSJON
Formål Hjelpe til å bevisstgjøre og videreutvikle den enkeltes praksisteori i yrkesutøvelsen Utvikle profesjonell yrkeskunnskap, yrkesetikk og praksis
Veiledning innebærer Å uttrykke mest mulig av eksisterende kunnskap og gjøre deler av den til felles eiendom Å se kritisk på denne kunnskapen i fellesskap, og på den kompetansen man har for å løse de oppgaver man står overfor At behov for ny kunnskap utløses
Veiledning og rådgivning - en rasjonell og informativ side - en personlig og emosjonell side Kognitiv Affektiv Rådgivning
Med utgangspunkt i praksis _____________________ P3 Etiske begrunnelser P2 Teoretiske og praktiske begrunnelser P1 Handling Verdier Praksisteori Erfaringer Overført kunnskap
Komponenter i veiledning: _____________________ Relasjon / kommunikasjon Prosess Faglig innhold
Faser i veiledning Problemformulering Presentasjon av problemet, situasjonen det inngår i, forhistorie osv Problemavklaring Analyse av problemet og situasjonen ut fra ulike perspektiv. Felles forståelse av problemet
Avklaringsfasen Hensikten med denne fasen er å komme fram til en felles forståelse Dette trinnet i prosessen danner basis for neste fase: Løsningsfasen
Faser forts. Målformulering Konkretisering av mål og delmål. Beskrivelse av den ønskete situasjon Problemløsningsfasen Få fram egne råd, og strategier fra veisøker. Presentasjon av råd/alternativer fra veileder. Hvordan gjennomføre dem?
Refleksjon og bevisstgjøring Refleksjon er en krevende aktivitet som det ikke alltid er like lett å håndtere alene. Veiledning skal nettopp fungere som hjelp til refleksjon. Økt bevissthet gjør at man lettere kan ta valg og se konsekvenser som gir mulighet for endring. Lauvås og Handal 2000
Ulike fokus Økonomi Framtid Helse Livskvalitet Rettigheter Det personlige Juridisk Ledelse Arbeidsplass Kollega Følelser Familie
bør hentes fra begge parter. o Valg av fokus Introduksjon til ulike fokus bør hentes fra begge parter.
_____________________ Metakommunikasjon: _____________________ ”En samtale om samtalen”