Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Fagoppgave Justert formulering
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Fra prøving og feiling til
Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Et program for ungdomsskolen
Fra prøving og feiling til
Språk, tanke og kommunikasjon
Lederutvikling og skreddersøm
Pedagogisk analyse.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Etikk i pedagogisk arbeid
Veiledning - studenter i praksis
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Opprettholdende faktorområder
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Språk- og leseveileder
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Samtale om forventninger
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
ROS-analyse.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
1 Kommunikasjon.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
TVERRFAGLIG SAMARBEID
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
LÆRERES YRKESKULTUR OG YRKESKUNNSKAP
Skoleutvikling B – Samarbeid
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås 30.08.04 Rådgiving Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås 30.08.04

Litteratur Lauvås, P & Handal, G (2000): Veiledning og praktisk yrkesteori, Oslo: Cappelen Lauvås, P, Lycke, K H & Handal, G (1996): Kollegaveiledning i skolen; Oslo: Cappelen

HVERDAGSVARIANTEN DEMONSTRASJON ØVELSE KORREKSJON

Formål Hjelpe til å bevisstgjøre og videreutvikle den enkeltes praksisteori i yrkesutøvelsen Utvikle profesjonell yrkeskunnskap, yrkesetikk og praksis

Veiledning innebærer Å uttrykke mest mulig av eksisterende kunnskap og gjøre deler av den til felles eiendom Å se kritisk på denne kunnskapen i fellesskap, og på den kompetansen man har for å løse de oppgaver man står overfor At behov for ny kunnskap utløses

Veiledning og rådgivning - en rasjonell og informativ side - en personlig og emosjonell side Kognitiv Affektiv Rådgivning

Med utgangspunkt i praksis _____________________ P3 Etiske begrunnelser P2 Teoretiske og praktiske begrunnelser P1 Handling Verdier Praksisteori Erfaringer Overført kunnskap

Komponenter i veiledning: _____________________ Relasjon / kommunikasjon Prosess Faglig innhold

Faser i veiledning Problemformulering Presentasjon av problemet, situasjonen det inngår i, forhistorie osv Problemavklaring Analyse av problemet og situasjonen ut fra ulike perspektiv. Felles forståelse av problemet

Avklaringsfasen Hensikten med denne fasen er å komme fram til en felles forståelse Dette trinnet i prosessen danner basis for neste fase: Løsningsfasen

Faser forts. Målformulering Konkretisering av mål og delmål. Beskrivelse av den ønskete situasjon Problemløsningsfasen Få fram egne råd, og strategier fra veisøker. Presentasjon av råd/alternativer fra veileder. Hvordan gjennomføre dem?

Refleksjon og bevisstgjøring Refleksjon er en krevende aktivitet som det ikke alltid er like lett å håndtere alene. Veiledning skal nettopp fungere som hjelp til refleksjon. Økt bevissthet gjør at man lettere kan ta valg og se konsekvenser som gir mulighet for endring. Lauvås og Handal 2000

Ulike fokus Økonomi Framtid Helse Livskvalitet Rettigheter Det personlige Juridisk Ledelse Arbeidsplass Kollega Følelser Familie

bør hentes fra begge parter. o Valg av fokus Introduksjon til ulike fokus bør hentes fra begge parter.

_____________________ Metakommunikasjon: _____________________ ”En samtale om samtalen”