Stresshåndtering i arbeidslivet; sekundær forebygging – kap 25

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Noen utfordringer for skolene
Psykiske utfordringer ved MS
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Fysisk aktivitet og helse
Motivasjon.
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Helse og sykdomsbegrepet
En lærende organisasjon?
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sinne og hevn i konflikter kap 11 Betydningen av attribusjon
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Aktivitet på Mestringssenteret
Tilpasset opplæring i en lærende skole
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Stress, utbrenning, mobbing
Endring og omstilling.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Ulikheter og variasjoner
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Sinne og hevn i konflikter - kap 11 Betydningen av attribusjon
Lederstil og Motivasjon.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Stress på arbeidsplassen kap 7
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv
Aggresjon.
Arbeidsoppgave (1) NB: På eksamensdagen vil det bli gitt 2 – to – eksamensoppgaver, hvorav 1 – en – skal besvares. Eksamensoppgavene gis innenfor pensum.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2401 – Vår 2006, versjon
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
7. Motivasjon i organisasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Stresshåndtering i arbeidslivet; sekundær forebygging – kap 25 Tre tilnærminger til forebygging: Tertiær forebygging; den mest vanlige, bistand til arbeidstakere som har vansker på arbeidsplassen; en reaktiv tilnærming Primær forebygging; søker å identifisere mulige kilder til belastninger både i og utenfor arbeidet, proaktiv ved å motvirke at potensielle belastende forhold kan bli problemskapende, skape friske organisasjoner Sekundær forebygging; tiltak mot å hindre at tegn på belastninger blir omfattende og vedvarende (kroniske), ofte i form av stresshåndterings program

Stresshåndterings program Sekundær forebygging er ofte individorientert Opplæring til de ansatte om effekter av stress på kroppen Opplæring i teknikker for å dempe de fysiologiske og psykologiske effektene av stress Innøve en tilstand av fysisk og psykisk avslapning Vanlige tilnærminger i USA: Progressiv muskel avslapning Biofeedback Meditasjon Kognitiv-adferds ferdighets trening

Begrensninger i stresshåndteringsprogram Stresshåndterings program er vanligvis individorienterte og tar ikke sikte på: Organisatorisk tilnærming Individuell og organisatorisk rådgivning Fysisk trening Konflikthåndtering Kommunikasjonstrening Seleksjonssystemer i organisasjonen

Beskrivelse av 4 stresshåndterings intervensjoner Stresshåndterings teknikker kan klassifiseres på forskjellig vis. En klassifisering er Lazarus og medarbeideres skille mellom: Problem-fokusert tilnærming; handlinger som eliminerer kildene til stress som prøblemløsningstilnærming eller miljøendringer Emosjons-basert tilnærming, reduksjon eller fjerning av stressymptomer som avslapningstrening eller biofeedback Begge tilnærminger kan skilles i somatiske og kognitive tilnærminger Somatiske metoder reduserer fysiologisk aktivering (blodtrykk, muskelaktivitet) Kognitive metoder endrer tankemønster og stressvurdering

Progressiv muskelavslapning Grunnelementene i progressiv muskelavslapning er: Innretting av oppmerksomhet på muskelaktivitet Lære å kjenne små endringer i muskelgrupper (kontroll) Praktisere avslapning i musklene (Jacobson, 1938) Hypotesen er at redusert muskelaktivitet fører til redusert autonom aktivitet og påfølgende reduksjon i angst og stressnivå Treningen innebærer spenning og avspenning i muskelgrupper og evne til å kjenne forskjellen Systematisk bevegelse fra forskjellige muskelgrupper i kroppen gir evne til avslapning

Progressiv muskelavslapning (2) Jacobsons metode, mer enn 50 oppmøter Wolpe (1958):systematisk desensitivisering med 10 oppmøter Nyere tilnærminger består av færre oppmøter med kortere varighet og mer målorienterte øvelser Mennesker har mer erfaring med følelser knyttet til spenning enn avslapning, Murphy har fokusert på avslapningsfølelsene Progressiv muskelavslapning er en somatisk stresshåndteringsteknikk som er emosjonsfokusert og hjelper individer til å håndtere symptomene på stress, men ikke kildene

Biofeedback Biofeedback bygger på prinsippet om at mennesker lærer best når de får tilbakemelding om prestasjonene I biofeedback får individene kontinuerlig tilbakemelding om tilstanden til fysiologiske funksjoner og lærer gjennom dette å få kontroll over funksjonene Fysiologiske funksjoner som hjerteaktivitet, blodtrykk, blodstrøm, magesammentrekning, muskelspenninger, kan kobles til fysiske avlesningsinstrumenter og kobles til viljesmessig kontroll

Biofeedback (2) Fremgangsmåten for hvorledes individer får kontroll, for eksempel over hodepine (spenningshodepine), er mindre kjent Noen metoder anvender visualiseringsteknikker hvor individet forestiller seg synsinntrykk knyttet til avslapning, og registrere måleeffekter av imagineringen Erfaring har vist at de beste imagineringene er individuelle, noen er knyttet til sanseinntrykk, mens andre kan være til daglige organiseringer av oppgaver Tilnærmingen kan dermed være både emosjonsbasert og problembasert

Meditasjon I vestlige land har Transcendental Meditasjon fått utbredelse hvor personen sitter oppreist i en komfortabel stilling med øynene lukket og i rolige omgivelser, personen gjentar et mantra (ord eller lyd) mens personen søker å opprettholde en passiv mental holdning. Dette gjentas 2 ganger daglig. I en versjon gjentas ordet ”en” ved hver utpust i et rolig område av arbeidsplassen to 20-minutters perioder daglig Denne responsen er en ”avslapnings respons” til forskjell fra stress-respons Gjennom trening kan avslapningsresponsen frembringes i mange situasjoner

Meditasjon (2) I likhet med feedback, men til forskjell fra progressiv avslapning, fokuserer meditasjon på mentale prosesser fremfor fysisk eller somatisk avslapning. Meditasjon kan betraktes som en emosjons-fokusert mestringsstrategi rettet mot å kontrollere følelsene mens kilden til stress forblir uforandret

Kognitiv atferdsferdighets trening Kognitive atferdsferdighets trenings teknikker er betegnelse på metoder som bidrar til at individet endret oppfatning av prosessene som inngår i persepsjon av stress, og til å utvikle atferdsteknikker for å håndtere stresset Kognitive metoder bidrar til restrukturering av tankemønster, kalt kognitiv restrukturering En teknikk kalles rasjonell-emotativ terapi (Ellis, 1977) Meichenbaum (1977) utviklet teknikken stress vaksinerings trening (Stress Inoculation Training – SIT)

Kognitiv atferdsferdighets trening (2) Rasjonell-emotativ terapi innebærer: 1) aktivering av erfaring 2) tro (Beliefs) 3) Konsekvenser 4) Bestride irrasjonell tro 5) Effekt av terapi (restrukturering) Stress vaksinerings trening innebærer: Opplæring om stressresponser Gjentagelse av teknikk Anvendelse i reelle situasjoner Kognitive teknikker har til felles å frembringe mer positivt tankesett og grundig innsikt i flukt-kamp responsene i organismen Kognitive teknikker er en problem-fokusert mestringsteknikk som også inkluderer kunnskapstilegnelse

Stresshåndtering anvendt i arbeidslivet Individuell trening er tradisjonelt utviklet innen tradisjonelle behandlingsregimer med eksempelvis ukentlige oppmøter over lengre tidsperiode (12 uker eller mer) Stresshåndtering i arbeidslivet innebærer bruk av arbeidsplass og arbeidstid som ramme for behandling Stresshåndtering i arbeidslivet tilbys ansatte med stor variasjon i symptombilde. Dette innebærer at enkelte kan delta i programmene med moderat plagebilde og dermed oppnå relativt begrensede effekter av programmene – og dermed begrense effektstudier

Effekter av stressintervensjoner 3 metastudier søker å evaluere effekten av stressintervensjoner i arbeidslivet: Murphy, 1996, n = 64 Van der Klink, 2001, n=48 Bunce, 1997, n = 10 Multi-komponent tilnærming gir signifikante effekter for reduksjon av psykologiske og fysiologiske symptomer på stress Den enkelt-tilnærming som gir best effekt er kognitiv atferdsferdighets trening Spenningsreduksjons strategier reduserer fysisk spenning, men er mindre effektiv i forhold til kognitive tilnærminger

Effekter av stressintervensjoner (2) Kombinasjon av treningsteknikker synes å gi bedre resultat enn bruk av enkeltteknikker Dette kan bero på at 1/3 av deltagere ikke lærer den enkelte stresshåndterings teknikk (Murphy,1984) Kognitive atferdsferdighets trening antas å være den beste enkelttilnærming fordi den reduserer psykologiske effekter og tilstander som angst og depresjon

Stress reduksjon versus stress håndtering Stress reduksjon kan betraktes som primær forebygging/intervensjon mens stresshåndtering er sekundær forebygging/intervensjon Tradisjoner som håndterer primær og sekundær forebygging er tradisjonelt lite samordnet Studier av organisasjonsendringer viser ingen entydig sammenheng mellom organisasjonsendringer og signifikant reduksjon i de ansattes symptomer på stress/belastninger Karaseks krav-kontroll modell innebærer at belastning kan reduseres ved mindre krav eller større opplevelse av kontroll, dette er ikke dokumentert i endringsprosesser

Stress reduksjon - håndtering Organisasjonsendringer innebærer ofte at ansatte må håndtere ekstra belastninger frembrakt av selve endringene (Van der Klink, 2001), noe som krever ekstra trening og opplæring Endringsprosesser kan redusere stress for noen ansatte og øke stress for andre, dette har resultert i anbefalinger hvor stresshåndtering først gis på individuelt plan før organisasjonsmessige endringer iverksettes

5 kjennetegn på gunstige organisasjonsendringer Klar beskrivelse av mål, oppgaver, planer, og ansvar Risikoanalyse av hovedproblemer Kombinasjon av arbeidstaker og arbeidsrettede målinger Deltagerperspektiv hvor underordnede og mellomledelsen involveres og ”kommiteres”/ forpliktes Støtte fra toppledelsen

Effektive organisasjonsendringer Murphys tre nødvendige elementer: Deltagelse av ansatte Forpliktende medvirkning fra toppledelsen Støttende organisasjonskultur Er det mulig å få støtte fra organisasjonen i endringsprosesser dersom organisasjonen i utgangspunktet har svake systemer for organisasjonsstøtte?

Stress forebygging: agenda for fremtidig forskning Tiltak for å iverksette stresshåndtering er ofte forankret i problemer (sykefravær, turnover) og ønske om å redusere kostnader (problem-drevet, negative motiver), fremfor ønske om å maksimere potensialene og forbedre konkurranseevnen (fortjeneste-drevet, positive motiver). Fremtidig forskning på effekter av helsetiltak bør forankres i teori og eksplisitte begreper Pfeiffer (1987) har utviklet modell som innebærer individuell helse, team helse og organisatorisk helse Organisatorisk helse innebærer sammenheng mellom psykososialt arbeidsmiljø, kvalitet på produkter og tjenester, administrative systemer og arbeidstakeren selv. Dette innebærer koordinering av helse-miljø-sikkerhet, humane ressurser, helsefremmende aktiviteter, og trening og utvikling på arbeidsplassen

The Healthy Company – Rosen (1991) Utvikling av verdi-baserte organisasjonssystemer for håndtering og utvikling av menneskelige verdier Rosens modell innebærer 13 dimensjoner som innebærer nær sammenheng mellom individets og organisasjonens helse og prestasjoner

Nasjonale arbeidsforskningprogram Spørreskjemaundersøkelse blant 15.000 arbeidstaker i perioden 1993-97 viste faktorer av betydning for organisasjonsmessig helse: Belønningssystemer for prestasjoner Åpen, to-veis kommunikasjon Vekst og utvikling for abeidstakerne (trening) Tillit og gjensidig respekt Sterkt forpliktelse til kjerneverdiene blant topplederne Strategi for å opprettholde organisasjonens konkurranseevne og tilpasningsevne Organisasjonskultur inngår som sentral faktor i nyere organisasjonshelseprogram Program er beskrevet for USA, UK, Finland, Sverige, Nederland og Østerrike

Organisasjonsendring og helse Det er lite forskning som viser effekter av organisasjonsendring på dens helsetilstand Organisasjonsendring er en prosess som starter med politiske tiltak Organisasjonsendring innebærer handlinger som er forenlige med politiske formuleringer Organisasjonens planer for stillinger, seleksjon, trening, beslutningsprosesser o.a. må inngå i dens restruktureringer og reorganiseringer I praksis innebærer dette at absolutt alle tiltak i organisasjonen må forankres i kjerneverdiene

Organisasjonsendring og helse: web Fortune magazine publiserer oversikter over de 100 beste firmaer å arbeide i: www.pathfinder.com/fortune/bestcompanies/index2.html 10 kategorier beskrives for organisasjoner, bl.a.: Rekruttering/ansettelse/orientering Utvikling og læring Belønning og anerkjennelse Helse og velvære Finansiell sikkerhet Organisasjonskultur Unik ansatt praksis

Eksamen Tid, sted, varighet: http://www.uio.no/studier/emner/sv/psykologi/PSY2401/v06/: 6. april kl. 09:00 (3 timer). Felleslesesal A Øvre Eilert Sundts hus (til bl9/10/11) Varighet 3 timer innebærer planlegging Hold deg til ordlyden i oppgaveteksten Vanlig sidetall 9 – 12 sider håndskrift Vær diskusjonsvillig, henvis til pensum Ikke flere sider med generelt fra egen arbeidserfaring Ved mulighet for mange teorier, velg gjerne to og sammenlign disse

Utkast til eksamensoppgaver PSY 2401 – Vår 2005, versjon 31.3.05 Om begrepet ”integritet” og psykisk helse i arbeidslivet Beskriv det generelle adaptasjonssyndromet (GAS) i forhold til psykisk arbeidshelse Diskuter individuelle forskjeller i forhold til psykisk helse i arbeidslivet Diskuter begrepene kontroll, krav, sosial støtte og eventuelt andre sentrale psykologiske faktorer i forhold til psykisk helse i arbeidslivet Drøft likheter og forskjeller mellom Karaseks krav-kontroll modell og Hackman & Oldhams modell med karakteristiske jobbegenskaper Diskuter begrepene primær, sekundær og tertiær forebygging av psykiske helseproblemer i arbeidslivet Beskriv teknikker for stresshåndtering i arbeidslivet Akutte belastninger i arbeidslivet Organisasjonsendringer og psykisk arbeidshelse Læring i organisasjoner og psykisk arbeidshelse Om ”utbrenthet” i arbeidslivet. Om belastninger i arbeidslivet; modeller, symptomer og tiltak.