Reidar Conradi, landsbyhøvding

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Norges Musikkhøgskole
Fra prøving og feiling til
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Litt mer om PRIMTALL.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Fra prøving og feiling til
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Vitensenteret i Trondheim
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.
Dette er SMART.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
1 Infomøte 4.KomTek Studieretning Nett og tjenester 20. april 2010 kl
Infomøte 3.KomTek Studieretning Nett og tjenester
Gullfakslandsbyen2009.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Kvalitative og kvantitative metoder
Reidar Conradi, landsbyleder
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Cafédialog – elevmedvirkning
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Introduksjon til TDT4851 Eksperter i Team (EiT), vår 2006 Landsby 14: Jenter&Data: en kortvarig forlovelse? Oppstart i R4, onsdag 11. jan Reidar.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Gruppe 1 IME - FORSKDOK. Gruppe 1: Rudi Bech Turid Nastad Harald Ueland Vegard Hartmann Lin-Charlotte Mikalsen Stian Frydenlund Lereng.
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Reidar Conradi, landsbyhøvding
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Eksperter i Team 2004 Landsby 16 Undersøkelse av brukbarhet av datasystemer.
Reidar Conradi, landsbyhøvding
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
EiT Landsby nr. 39.
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Norges Musikkhøgskole
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Reidar Conradi, landsbyhøvding Introduksjon til TDT4825 Eksperter i Team (EiT), vår 2004 Landsby 16 -- Studie av brukbarhet av datasystemer Intro-møte, 7. jan. 2004 (rev. 8.1.04) Reidar Conradi, landsbyhøvding Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet www.idi.ntnu.no/~conradi , conradi@idi.ntnu.no, www.idi.ntnu.no/grupper/su/courses/eit2004/ Tel 73.593444, 918.97029, Fax 73.594466

EiT Læringsmål Gjennom et tverrfaglig samarbeid skal studentene utvikle: Innsikt i egen atferd og hvordan den påvirker teamet Innsikt i hvordan de selv lar seg påvirke av teamet Evne til å anvende dette til å løse tverrfaglige problemstillinger

Agenda, oppstartsdag 7. jan. 2004 0815-1000: Felles intro-foredrag om gruppedynamikk ved Stein Tore Nybrodahl fra Telenor, R1 1015-1100: Landsbyen samles, oppstart v/ Reidar Conradi o.a., R54 1115-1330: Gruppearbeid inkl. lunsj, R54 Noe å diskutere (ikke fullstendig liste!): Planlegge personlig, gruppe og landsbyarbeid Start på lærings/prosessmål, gruppekontrakt Hvilke personlige egenskaper er viktig i ulike roller/arbeid. Hvilken bedrift ønsker gruppen primært å jobbe med? Hovedutfordringer? Osv. osv. 1330-1415: Plenumsoppsummering med bl.a. gruppenes omforente valg av bedrift, R54 1415-1500: Videre gruppearbeid, R54

Agenda, 2. landsbydag 14. jan. 2004 0815-0900: Gruppearbeid, forberede plenum, R54 0900-0930: Plenumsoppsummering, R54 0930-1030: Bedriftene presenterer seg (10 min. per bedrift), R54 1030-1300: Gruppene møter ”sin bedrift”, inkl. lunsj, R54 1315-1400: Plenumsoppsummering, R54 1415-1500: Videre gruppearbeid, R54 Ta tak i bedriftens behov og ønsker Planlegg videre arbeid

Agenda, 3. landsbydag 21. jan 2004 og påfølgende dager 0815-0900: Gruppearbeid, forberede plenum, R54 0900-1000: Plenumsoppsummering, R54 Spesielt for 21.1, presentere gruppens: Prosjektplan Læringsmål Prosessmål Gruppekontrakt 1000-1400: Videre gruppearbeid inkl. lunsj

Målene med EiT-faget Kunnskaper Gruppeprosess Tverrfaglig Ferdigheter NTNU, Institutt for telematikk, Leif Arne Rønningen Målene med EiT-faget Kunnskaper Gruppeprosess Tverrfaglig samarbeid Ferdigheter Holdninger

Fag, mål, oppgave, landsby Tverrfaglig prosjekt: 7,5 Sp for alle teknologi- og andre studenter i 4.klasse. Gruppearbeid om realistisk problemstilling. Tre mål: Faglig, prosess (prosjekt), egen læring. Eks. Prosessmål: kunnskap, ferdigheter, holdninger. Problemorientert læring i grupper: frihet under ansvar, takle faglige/gruppe-utfordringer under tids / ressurspress. Oppgave: Studie av brukbarhet av datasystemer: Utfordringer og studie av bruk, med felles faglig rapport. Oppdragsgiver: NTNU + 5 eksterne bedrifter Organisert i en “landsby”, med samarbeidende grupper rundt en landsbyhøvding og eksterne problemeiere.

Veiledere og oppgavestruktur Tilretteleggere (“facilitators”): prof. Reidar Conradi, IDI Vit.ass. Finn Olav Bjørnson, IDI stud.ass. Igor Dunderovic Super-und.ass. Mary-Ann Tjennsvoll Vil mest svare på prosess-spørsmål (“legge til rette”), men også litt faglig -- en utfordring for alle parter! Problemeiere: Statoil DnV Software NTNU’s IME-fakultet Per Knudsen Arkitektkontor Notar Eiendom

Gruppeinndeling (1) Gruppe 1: Mikalsen Lin-Charlotte lincharl@stud.ntnu.no Medievitenskap Nastad Turid nastad@stud.ntnu.no Teknisk kybernetikk Lereng Stian Frydenlund lereng@stud.ntnu.no Datateknikk Hartmann Vegard vegarhar@stud.ntnu.no Informatikk Bech Rudi bech@stud.ntnu.no Komm.tek. Ueland Harald ueland@stud.ntnu.no Datateknikk Gruppe 2: Olsborg Guro Bråten olsborg@stud.ntnu.no tv.fag. Kulturstudier Fuglesang Marie Synnøve fuglesan@stud.ntnu.no Komm.tek. Braathen Anders Magnus anderbra@stud.ntnu.no Datateknikk Tanino Yuma Andre tanino@stud.ntnu.no Informatikk Helgeland Sveinung sveinuhe@stud.ntnu.no Teknisk kybernetikk Mørkedal Frode Hillesøy morkedal@stud.ntnu.no Industriell øk. Gruppe 3: Navestad Gunn Marie gunnmari@stud.ntnu.no Datateknikk Halvorsen Johannes Wilberg johannha@stud.ntnu.no Datateknikk Risberg Marianne mariaris@stud.ntnu.no Industriell øk. van Nguyen Tan vannguye@stud.ntnu.no Telekomm. Austrheim Aanund aanund@idi.ntnu.no Informatikk Pham Tuan Quoc tuanqup@stud.ntnu.no Komm.tek.

Gruppeinndeling (2) Gruppe 4: Andreassen Anja anjaand@stud.ntnu.no Elektronikk Bjarte-Larsson Rakel bjartela@stud.ntnu.no Industriell øk. Ovell Jonas ovell@stud.ntnu.no Informatikk Amundsen Torbjørn torbjoam@stud.ntnu.no Komm.tek. Brede Tore torebre@stud.ntnu.no Datateknikk Linseth Anders linseth@stud.ntnu.no Datateknikk Gruppe 5: Norlund Ellen Karoline norlund@stud.ntnu.no Industriell øk. Fredriksen Tord Andreas tordanf@stud.ntnu.no Informatikk Valås Inge Åsmund ingeasmu@stud.ntnu.no Informatikk Melcher Tobias melcher@stud.ntnu.no Datateknikk Fossan Fredrik Høymer fredrifo@stud.ntnu.no Produktutvikling Holm Katja Elisabeth katjaeli@stud.ntnu.no Litteraturvitenskap

Praktisk om gjennomføring Gruppeinndeling gjort på forhånd -- 30 stud. i 5 grupper. Faste landsbymøter hver onsdag 0815-ca. 1200, obligatorisk fellesdel 0915-1200 i R54, Realfagbygget (maks 4 fravær!). Midtpresentasjon onsdag 25. februar Avslutning onsdag 5. mai: felles faglig rapport (ca.100 s.) + gruppevis prosessrapport (ca. 15 s.) – presentasjon (f.eks. 45 + 5*10 min.) Vektlegging: Rapport teller 75%, presentasjon 25%. Faglig del teller 60%, prosess-del teller 40%. Alle i gruppa får samme karakter. Prosessrapport: opplevd (tverr)faglig samarbeid, refleksjoner om egne erfaringer, forslag til prosessteknikker, utfordringer i tverrfaglig samarbeid, rammevilkår, egen kompetanseheving m/ alternative tilnærmingsmåter. Føre refleksjonsbok (prosesslogg) over fremdrift / endringer / problemer / læring osv. Diskutere observasjoner i uka etterpå? Landsbyen må opprette egen web-side.

Tema: studie av brukbarhet av datasystemer Datasystemer allesteds-nærværende. Store tekniske framskritt, mange problemer med brukskvalitet: Dårlig gjennomtenkte bruksbehov (mangelfull brukerdeltakelse?) Uklare bruksbehov (vet ikke hva man ønsker?) Endrede bruksbehov under systemutvikling (1% per mnd?) Uhensiktsmessig brukergrensesnitt Dårlig pålitelighet/robusthet (mye feil) Osv. osv. Milliarder av kroner tapes hvert år pga. dårlig brukbarhet av datasystemer: Eks. Nytt saksbehandlingssystem i forsikringsselskap Telefonsvarsystem for NSB Pasientjournalsystemer i England Tverrfaglig tema: data, fagemner, samfunnsfag, persepsjon…

Oppgave Sette seg inn i relevante aspekter av brukbarhet i datasystemer. Formulere en del hypoteser om slik brukbarhet sett fra brukerens synspunkt. Empirisk studere hvordan viktige datasystemer faktisk fungerer for brukere i del organisasjoner, spesielt i Trondheims-området. Lytt til bedriftenes og brukernes behov! Sørg for at resultatene kommer til nytte!!

Statoil En av verdens største nettoselgere av råolje og en betydelig leverandør av naturgass i Europa. 80 mdr. per år i omsetning, 18 000 ansatte Ønsker å se på brukbarheten til datasystemet BoB Extranet for fjern-samarbeid, både intern og eksternt. Har 1500 brukere.

DnV Software Det Norske Veritas (DnV): uavhengig stiftelse som arbeider for sikring av liv, verdier og miljø, ledende internasjonal leverandør av tjenester for risikostyring. 2500 mill. kr i årlig omsetning. DnV Software med 130 medarbeidere: lager datasystemer, mest for intern bruk. Ønsker å se på brukbarheten til Rational Rose - utviklingsverktøy for UML for å lage og videreutvikle slike datasystemer.

NTNUs IME-fakultet Fakultetet har ansvar for forskning og undervisning i datateknikk og informasjonsvitenskap, elektronikk, energi og miljø, kommunikasjons-teknologi, matematikk, statistikk, og teknisk kybernetikk. Ønsker å se på brukbarheten til forskningsregisterings-systemet FORSKDOK, for dokumentasjon av forskningspublikasjoner, se under www.bibsys.no.

Per Knudsen Arkitektkontor Startet i 1979, i dag 20 ansatte, dvs. et stort arkitektkontor i Norge. Bl.a. ansvarlig for hotell Royal Garden og NTNUs nye Elektrobygg (1986). Ønsker å se nærmere på brukbarheten til sitt grafiske tegne/design-system, som gradvis har kommet i bruk blant arkitekter. Se f.eks. på kreativitet vs. formalisering.

Notar Eiendom En av Norges ledende eiendomsmeglere, med 40 kontorer og 200 ansatte, og stort Trondheimskontor. Omsetter 10 000 eiendomsenheter per år. Ønsker å se nærmere på brukbarheten til sitt Mapp-saksbehandlingsystem, som brukes av nesten alle ansatte.

Faglig bakgrunn, fra hjemmesiden Rob Kling - “What is Social Informatics and Why Does it Matter?” Kitchenham, Pickard & Pfleeger – “Case Studies for Method and Tool Evaluation” Mer faglitteratur vil bli oppgitt senere

Prosessmotivasjon (1) Siv.ing.-jobb er å finne konstruktive løsninger -- la oss bli enda bedre, tverrfaglig, muntlig/skriftlig. Medisinstudiet, NTNU: problembasert læring fra 1. dag. Trend fra individuell ekspert til samspill: bort fra i retning av løs problemet => skap fremtiden få inn en ekspert => hjelp folk å lære identifiser en ansvarlig leder => involver alle finn den riktige teknikken => finn en egnet prosess finn den beste måten => finn en bedre måte få ordnet dette raskt => kontinuerlig forbedring Meget nyttig kunnskap i kommende 5. studieår, og overalt ellers: jobb, familie, venner, frivillige org., ...

Prosessmotivasjon (2) Prosessferdigheter etterspurt av næringsliv og samfunnet, jfr. gallup ifm. innføring av 5-årig siv.ing.studium og Gullfaks PBL. Sosial prosess å avklare krav/oppgave og å lage løsning. Nær sammenheng mellom EiT og lederegenskaper. Typiske lederskapshandlinger er: Gir positive kommentarer til andres arbeid Aktiv lytting, holder øyekontakt, spør, gjentar med egne ord, utbroderer Ber om nærmere forklaring, og sier seg enig eller uenig Spør andre om deres syn, oppmuntrer til å delta Er uenig i sak, uten å angripe person Se senere litteraturliste for gruppedynamikk- og prosess-bøker. Har du/dere synspunkter her?

Prosess: mulig fremdriftsplan Matriseorganisasjon: 5 primærgrupper. I tillegg delvis felles faglig problemstilling, -metode og –sluttrapport, samt web-side. Utfordring for dere! To første uker: oppstart med målformulering, felles faglig problemstilling, prosess/grupperoller og fremdriftsplan Lage prosjektplan Sette opp læringsmål, både faglig og prosess Lage gruppekontrakt Neste fem uker: Fordypning o.l. Midtveisrapport etter uke 9 (25. feb.): opplegg til godkjenning. Neste seks uker: besøke og intervjue bedriftene o.l. En uke: påske Siste to uker: analyse og sluttrapport. Hele tiden: prosessøvinger, rollespill o.l. Avslutning: onsdag 5. mai.

Praktiske hjelpemidler Egen refleksjonsbok Egen gruppekontrakt Egen web-side It’s learning, NTNUs web-system for tverr-kommunikasjon og informasjonsdeling (“gruppevare”)

Roller Stud.ass. (Igor) kan brukes til: Fasilitator Hjelpe til å forstå gruppeprosessen Hjelp til refleksjonsrapport ”Alt utenom det rent faglige” Vit.ass. (Finn Olav) kan brukes til: Faglig støtte Teknisk støtte (IT’s learning, web-sted) Bedriftskontakt ”Generell altmuligmann”

Gruppedynamikk (teoretisk grunnlag): (1) Overkapitler i gruppeprosessteori: Normer og regler Lederstil og autoritet Målsetting Kvalitet på produktet Effektivitet Kreativitet Trivsel Konflikt

Gruppedynamikk (teoretisk grunnlag): (2) Underkapitler i gruppeprosessteori: Struktur Straff / belønning Debatt / dialog Trygghet / usikkerhet Beslutningstaking Tverrfaglighet Eierskap Press

Gruppedynamikk (teoretisk grunnlag): (3) Øvrige stikkord i gruppeprosessteori: Stress Kunnskap om gruppepsykologi Demokrati / autokrati Respekt Ansvarsfølelse Personlighetstyper Motivasjon Engasjement

Kort litteraturliste for prosessteori Donelson R. Forsyth: Group dynamics, Wadsworth Publishing (1998) Bob Dick: Helping Groups to be effective (1991) – pensumbok i EiT 2002 og 2003. Paul Moxnes: Positiv Angst i individ, gruppe og organisasjon – Et organisasjons psykologisk perspektiv, Valdres (1989) Chris Argyris: Bryt forsvarsrutinene, Universitetsforlaget (1992) Christian Thaulow: Fasilitatoren, Tapir (2003) – kan lastes ned fra www.eit.ntnu.no Jern & Hempel: The rise and decline of groups, Tavistock (1999) T.M. Mills: The Sociology of small groups, Teacher education (1988) G. Dyer: Team building, Pearson education POD (1995) Edgar H. Schein: Process consultation, Prentice-Hall (1999) … og mye mye mer