Emosjoner Espen Røysamb.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Advertisements

Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
Tromsø, Når helsa skaper begrensninger-
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Kapittel 8 Følelser for merket
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hva er psykisk utviklingshemming?
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Traumebevisst praksis
I sosialt arbeid med mennesker i deres bomiljø og lokalsamfunn
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Avoidance Frode Svartdal Okt
RME Nasjonal Konferanse
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
LÆRING Grunnleggende prosesser
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Kontrafaktisk tenkning
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
Mestring og forebygging av depresjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
eksempel problemstilling
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Prososial utvikling PSY2203 Schale Azak.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Emosjoner, affekt & sånt
Hovedpunkter i.... SITUASJONSSAMTALEN (LIFE-SPACE INTERVIEW) Mål: krise-mestring, affektiv bearbeiding - spontan og undersøkende kommunikasjon - kreativ.
Våren 2005 Christine Mohn Persepsjon Våren 2005 Christine Mohn
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Emosjon, spenning, stress
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Psykologiske aspekter ved kroniske smerter hos eldre Psykolog Pål Dåstøl Alderspsykiatrisk poliklinikk Sykehuset Asker og Bærum HF.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
Lovise Angen Krogstad, Utdanningsseminar, Hjelpekilde nov 2016
Rusmiddelavhengighet– et psykologisk perpspektiv.
Våren 2004 Christine Mohn Persepsjon Våren 2004 Christine Mohn
Høsten 2004 Christine Mohn Persepsjon Høsten 2004 Christine Mohn
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Emosjoner Espen Røysamb

Persepsjon Hukom- melse Motivasjon Emosjoner Personlighet Psyk. lidelser

Sosial Utvikling Psykiske lidelser EMOSJONER Personlighet Motivasjon

HVA ? HVORFOR ?

Begreper Emosjoner – Følelser ? Emosjon – Affekt ? Emosjon – Kognisjon ? Emosjon – Humør (mood) ?

Gener og miljø Atferdsgenetikk Evolusjonsperspektiv

Emosjonenes adaptive funksjon (Frederickson, 1998) Negative emosjoner: innsnevrer oppmerksomheten muliggjør respons på trussel gjennom fysiologisk aktivering. Positive emosjoner: utvider tenkning og atferd danner grunnlag for utforskning og læring.

Emosjoner Positive eller negative affektive tilstander Består av kognitive, fysiologiske og atferdsmessige responser på hendelser som er mål-relevante Emosjoner er responser, mens motivatorer er handlings-stimuli.

Grunnemosjoner Glede Interesse Overraskelse PA Sinne Frykt Tristhet Avsky Forakt Skam Skyld PA NA

Sirkumpleks modell Aktivert Redsel Opprømt Frykt Begeistret Uro Glede NEG POS Tilfreds Nedstemt Trygghet Tristhet Rolig

Emosjonenes natur 4 fellestrekk Er responser på utløsende stimuli Resulterer fra kognitiv tolkning (appraisal) av stimuli Inkluderer fysiologiske responser Inkluderer atferdstendenser: både utrykks-atferd og instrumentell atferd.

Emosjonsmodell Fysiolog. responser Utløsende stimuli Kognitiv tolkning Instrumentell atferd Utrykk

Kognitiv fortolkning (appraisal) Fortolkning innebærer blant annet en vurdering av hva som er ønsket og uønsket for oss Ulike fortolkninger får ulike personer til å aktivere ulike emosjonelle reaksjoner på samme situasjon.

Kognisjon->Emosjon Tap Tristhet Hindring Sinne Fare/trussel Frykt Måloppnåelse Glede

Emosjoner er en form for sosial kommunikasjon Bidrar med observerbar informasjon om indre tilstander og påvirker andres atferd ovenfor oss. Universelt gjenkjennelige ansiktsutrykk

Fysiologiske komponenter LeDoux (1996) Thalamus sender sanseinnput langs to uavhengige nervebaner Direkte til amygdala Emosjonell og atferds- reaksjon Til cerebral cortex Bevisst tolkning

Fysiologiske komponenter Hemisfære aktivering Evidens for at aktivering i venstre halvdel innebærer positive emosjoner Evidens for at aktivering i høyre halvdel ved negative emosjoner

Kultur og emosjoner Forskjellige regler for framvisning av emosjoner i ulike kulturer.

Kultur

Ansikts-feedback hypotesen Muskulær feedback spiller en viss rolle i aktivering og opprettholdelse av emosjoner.

Opplevd livskvalitet (Subjective well being – SWB) 3 komponenter: Tilfredshet, PA & NA Lite/ingen sammenheng med: Inntekt, utdanning, kjønn, alder. Sterkere sammenheng med: Personlighet Sosiale relasjoner og sammenlikning Meningsforståelse Både gener og milø Top-down vs Bottom-up

SWB SWB

Satisfaction With Life Scale Her er noen utsagn som du kan være enig eller uenig i. Angi hvor enig du med hvert utsagn er ved å plassere et kryss i boksen som passer best. Helt Uenig Litt Verken Litt Enig Helt uenig uenig enig eller enig enig uenig a) På de fleste måter er livet mitt nær idealet mitt. ......... b) Livsbetingelsene mine er fremragende ...................... c) Jeg er fornøyd med livet mitt. ...................................... d) Så langt har jeg oppnådd det jeg ønsker i livet mitt... e) Hadde jeg kunnet leve livet på nytt, ville jeg nesten .. ikke forandret noe

Aktuell tilleggslitteratur Lewis & Haviland-Jones (2000). Handbook of emotions. The Guilford Press: New York Kahneman, Diener & Schwarz (1999). Well-being. The foundations of hedonic psychology. Russel Sage Foundation: New York Cacioppo & Gardner (1999). Emotions. Annual Review of Psychology, vol 50, p191-214.