Personlighet og konflikt kap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
KLASSELEDELSE.
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
PSY2405: Kap.6 Arbeidsmotivasjon og tilfredshet (trivsel)
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Personlighetsbegrepet i veiledning
RME Nasjonal Konferanse
Sosiologi i barnehagen
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Personlighet Historisk tilbakeblikk Personlighetstrekk
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
7. Motivasjon i organisasjoner
1 Religionspsykologi – et amerikansk perspektiv Se: D.M.Wulf.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Generelle tiltak og forebygging
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Stress, utbrenning, mobbing
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
"God bagasje på livets reise."
Sinne og hevn i konflikter - kap 11 Betydningen av attribusjon
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lek og Læring i barnehagen
Et kognitivt perspektiv på personlighet
PSY2405: Kap.6 Arbeidsmotivasjon og tilfredshet (trivsel)
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Aggresjon.
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Fra ”Nesten som deg selv”
Emosjon, spenning, stress
Transaksjonsmodellen
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Sosialkonstruktivisme
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Vi vil «være sammen»; for barna…
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
7. Motivasjon i organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Behov og emosjoner.
12. Organisasjonsutvikling
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
7. Motivasjon i organisasjoner
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Personlighet og konflikt kap 14 11.10.05 Gjennomgang av personlighetsmodeller, 2 hovedtilnærminger: idiografisk og nomotetisk Ideografisk tilnærming: Psykodynamiske teorier Behovs teorier Sosial lærings teori Nomotetisk tilnærming Enkle trekk Multitrekk tilnærming Kunnskap om personlighet ved konflikthåndtering Grunnleggende behov og personlige behov

Psykodynamiske teorier Psykodynamiske teorier har gradvis lagt større vekt på sosiale forhold Sentrale momenter: En aktiv ubevissthet; mennesker søker å være ubevisst om sine impulser, tanker og handlinger Indre konflikter; mennesker har indre konflikter mellom ønsker og samvittighet Kontroll og forsvarmekanismer; mennesker utvikler strategier for å unngå å oppleve angst, skyld og skam

Kommentar til psykodynamisk teori Teoriene er for biologisk deterministiske, for opptatt av seksualitet, for pessimistisk og for mye fokusert på sex og aggresjon som motiver for atferd Begrepsapparatet kan gi innspill til forståelse av barnets utvikling til voksen Teoriene er ikke underlagt vanlige vitenskapelige krav og kan vanskelig testes ut med eksperimentelle metoder

Behovs teorier Representanter for behovsteorier: Murray, McClelland og Maslow. Maslows behovshierarki inneholder et sett av behov fordelt på 5 nivåer eller trinn

Behovs teorier – Maslow (1943) Maslow videreutviklet humanistisk perspektiv og identifiserte fem grunnleggende behov: Fysiologiske: mat, drikke, seksualitet Sikkerhet: fysisk og psykisk sikkerhet, predikerbart og ikke-truende miljø Tilhørighet: tilhørighetsfølelse til en annen person og gruppe av personer Verdighet: verdsatt og respektert, av seg selv og andre Selvaktualisering: utvikle egne talenter og uttrykke disse

Maslows behovshierarki De fire første (1 – 4) trinnene kan oppfattes som mangel-behov, mens det femte som overskuddsbehov (selv-realisering). I konfliktteori antas det at en konflikt ikke kan løses konstruktivt med mindre partenes grunnleggende behov er ivaretatt

Sosial læringsteori Teoriens fremste talsmann er Bandura, som antar at vi lærer atferd gjennom imitering av sosiale modeller (observasjons læring). Banduras benytter begrepet self-efficacy, som kanskje kan oversettes til egenaktivitet, aktiv medvirkning, kommitering til arbeidsoppgaver, egeninnsats, som alle henviser til sentrale tema innen humanistisk psykologi. Self-efficacy er sentralt for å forklare personens egeninnsats i forhold til omgivelsenes krav.

Situasjonstilknyttet psykologisk orientering Teorien er utviklet av Deutsch for å ivareta ulike fem grunnleggende dimensjoner ved interpersonlige relasjoner: Samarbeid versus konkurranse Maktfordeling (lik versus forskjellig) Oppgaveorientert versus sosial-emosjonell Formell versus uformell Intensitet

Deutsch tre dimensjoner Kognitiv orientering; forventninger til ens selv, det sosiale miljø og personer involvert Motivasjonell orientering; i situasjonen er det visse behov som kan bli tilfredsstilt eller utilfredsstilt Moralsk orientering; gjensidige forpliktelser og rettigheter for personer involvert i relasjonen Kunnskap om disse dimensjonene kan iht Deutsch være verdifull for personell som arbeider med konflikthåndtering

Enkelt trekk teori Atferd antas styrt av grunnleggende personlighets trekk som: Motivasjonstendenser (aggresjon, makt, stolthet, frykt) Karakter trekk (autoritær, machiavellianisme, locus of control, dogmatisme) Kognitive tendenser (kognitiv enkelthet vs kompleksitet, åpent vs lukket sinn) Verdier og ideologier Verdighets-modeller

Flere-trekk teori: Big Five Costa og McCrae (1985) har utviklet fem-faktor modellen for personlighet: Nevrotisisme; angst, fiendtlighet, depresjon, sjenanse impulsivitet, sårbarhet Ekstroversjon; varme, selskapelighet, selvsikkerhet, aktivitet, stimuleringssøking, positive emosjoner Åpenhet for erfaringer; fantasi, estetikk, følelser, hendelser, ideer, verdier Samvittighetsfullhet; prestasjonsstreben, kompetanse, selv-disiplin Enighet; tillitsvekkende, generøs, skånsom, vennlig

Momenter ved big five Teorien bygger ikke på vitenskapelig teori og avledede hypoteser Personlighetsstruktur er dynamisk knyttet til motivasjon, kognitive og verdimessige forhold og varierer ut fra situasjonen Dimensjonene er for bredt anlagt til å kunne predikere atferd tilfredsstil Modellen har flere verdifulle bidrag til løsninger av momenter ved individer som bidrar i konflikter

Konklusjoner Individuelle forskjeller I personlighet kan ha betydning for konflikthåndtering Det gjenstår fremdeles betydelig forskning før det er mulig å angi klarere retningslinjer for forholdet personlighet – situasjonsmessige aspekt ved konflikthåndtering Konflikthåndterere han ha nytte av innsikt i individuelle forskjeller ved utarbeidelse av strategier som er hensiktsmessige ved konflikthåndtering