Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Forventninger og videre arbeid…...
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Samhandlingsreformen - konsekvenser for sykepleierutdanning
1 UiS Utfordringer for UH-sektoren: Neddimensjonering og sammenslåing, eller nye, mer offensive grep? Elin Nesje Vestli Rektor, prof. i tysk.
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
1.
Rune Nilsen prorektor.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Høgskolen i Hedmark Avdeling for lærerutdanning, seksjon heimkunnskap HK 1.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
GNIST prosjektet: En lærerjegers håndbok
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Hvorfor regionale møter?
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
«Høgskolen i Møre og Romsdal» Et godt prosjekt for Molderegionen?
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge

2 Kunnskapsdepartementet Kvalifiserte lærere i alle fag hele grunnopplæringen lokalt og nasjonalt Høy kvalitet på utdanning og forskning Mål

3 Kunnskapsdepartementet Utfordringer Mange tilbydere Varierende studentgrunnlag Varierende forskningsproduksjon Organisasjon og ledelse Lite institusjonssamarbeid Økonomiske rammer Ny lærerutdanning, kompetanseforskrift Internasjonal konsolidering

4 Kunnskapsdepartementet Løsninger Forankring i ledelsen Klarere spesialisering og profilering Robuste fagmiljøer Institusjonell arbeidsdeling og samarbeid Institusjonell frihet – statlig styring Forutsetter endringsvilje, raushet, realisme og smidighet

5 Kunnskapsdepartementet Institusjonenes arbeid Prioritering av innretning på grunnskolelærerutdanning Prioritering av fagområder Avklaring av samarbeidsaktører Utvikling av mastertilbud Foreløpig vurdering 1. juli 2009

6 Kunnskapsdepartementet Politisk signal på kontaktkonferansen Gjennom frivillighet få et institusjonslandskap med faglig sterkere fagmiljøer og bedre utdanninger Støtter prosesser som fører til konsentrasjon av den faglige aktiviteten Støtter prosesser som leder til avtaler om arbeidsdeling, for eksempel: –samarbeid mellom fagmiljøer fra flere institusjoner om felles forskningsprosjekter og felles studieprogrammer –mer heldekkende samarbeidsavtaler mellom institusjoner

7 Kunnskapsdepartementet Arbeidet videre Første innrapportering 1. juli Følge opp planarbeidet regionalt og nasjonalt Departementets styringsgrep er: –Frivillighet –Etatstyring –Dimensjonering –Stimuleringsmidler

8 Kunnskapsdepartementet Utfordringer Oppnå høy kvalitet i utdanning og forskning nasjonalt og lokal Hvordan utvikle en robust struktur? Hvordan lede og organisere arbeidet nasjonalt og lokalt? Hvordan møte hindringer?