Gruppeundervisning 3 20.02.08 / 21.02.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
HEKK 4 ans Hege B.G.Osebakken Elisabeth Krogstad Kari Lønvik Kicki Palmquist Work shop HiAk HEKK , Work shop HiAk 08.
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Selge et produkt eller en tjeneste
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
SPIR Idélab Bodø.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forretningsplanen – En Oversikt
Hvem, hva, hvor? Tirsdag 26/ Hensikt/Læringsmål - Generell innsikt i hvordan en idé, frustrasjon eller forskningsresultat kan omdannes til en forretningsidé.
Hvem, hva, hvor?.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Anvendelse av verktøyene
Planlegging og strategi
Regional enhet for behandlingshjelpemidler (REB) Ny økonomisk struktur fra Jørund Oddvar Osen økonomirådgiver St. Olav driftsservice.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Forretningsplan.
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Øving 1 - Forretningsideen
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Gruppeundervisning / ForelesningerTemaForeleser 29. Januar Introduksjon til nyskapning Kim / Stig Haug 5. Februar Forretningsidé.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvem, hva, hvor? Tirsdag Hensikt/Læringsmål - Generell innsikt i hvordan en idé, frustrasjon eller forskningsresultat kan omdannes til en.
Markedsføringsplan Navn.
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Segmentering og målgruppetenkning
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
Bilde inn Planer. Hva er planlegging? Tilrettelegging av organisasjonens fremtidige handlinger.
Besøk 9. klasse Rødberg/Veggli Service og samferdsel 12. og 13. mai 2016.
Markedsføring.
Formål Beskrivelse. Baggrund Aktiviteter. Formål Beskrivelse. Baggrund Aktiviteter.
Kurs i entreprenørskap
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Markedsføringsplan Navn.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) Markedsplan
Velkommen til Academic Day!
Kommunikasjon i helsetjenesten
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Gruppeundervisning 3 20.02.08 / 21.02.08

Innleveringer Obligatoriske innleveringer: Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 (06.03.2008) Markedsanalyse Markedsføring Innlevering 2: Uke 14 (03.04.2008) Regnskap/budsjett Finansiering Forretningsmodell Innlevering 3: Uke 17 (24.04.2008) Endelig innlevering Eksamen 06. mai Flervalgseksamen 3 timer

Markedsanalyse og markedsføring

Oppgave 1 Forretningsidé Beskriv forretningsideen. Beskriv kortfattet nytteverdien i det nye tilbudet og sammenlign med eventuelle andre erstatningsprodukter. Gjør en liten analyse av produktets/tjenestens kunder. Gjør en konkurrentanalyse. Hva er dine/deres konkurransefortrinn. Start på en markedsanalyse

Oppgave 2 Markedsanalyse og markedsføring Gjør en utførlig kundeanalyse av ditt produkt/tjeneste. Lag en markedsplan for produktet/tjenesten. Hvilke strategi vil du bruke? Hent inn informasjon om mulige kanaler for markedskommunikasjonen (f. eks reklame). Lag et tidsperspektiv på planen. Lag utkast til den kreative delen til markedsføringen (reklamemateriell, radio- eller tv-reklame etc.).

Oppgave 2 Hva er markedsføring? ”Markedsføring er analyse, målsetting og planlegging av aktiviteter på markedet. Videre å implementere aktivitetene og kontrollere effekten av egen innsats”

Oppgave 2 Hva er markedsanalyse? ”I analysefasen er formålet, med utgangspunkt i en ide, å bli klokere på det markedet man ønsker å markedsføre seg på. Det er en prosess som, med riktig gjennomgang, blir et viktig redskap for markedsføringen og middel til å kjenne sin potensielle omverden”

Markedsføring som prosess: Oppgave 2 Markedsføring som prosess: Kundeinnsikt/markedsforståelse • Hva skaper etterspørsel i den kategorien du skal operere Situasjonsanalyse • Ekstern og intern-analyse (SWOT) Segmentering (beskrivelse av ulike målgrupper) Målgruppeutvelgelse Posisjonering • Hvordan skape et bestemt bilde av bedriften, produktet, personalet osv. i forbrukerens oppfatning Virkemiddelbruk • Produkt/tjenesteutvikling • Påvirkning • Prisstrategi • Distribusjon