Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen 30.03.20151.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Læring på arbeidsplassen
Grete Haaland Sund HiAk,
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Samarbeidsparter: Hovedsponsor:. Samarbeidsparter: Hovedsponsor:
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Praksisnært, fin måte å få inn faget på Kobles til ptf Ligger tett opp til eksamensform Slik vi jobber, ikke i tillegg til.
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
ELEVMEDVIRKNING.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Sist gang snakket vi om……
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Ta fag fra videregående skole
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Klasse: Tillitsvalgte elever: Kontaktlærere:
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE «spin-offs» Lise Hetty Olsen Opplæringskontoret for mekaniske fag
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
blid å le glad å smile lei seg.
Bilskadekontoret 14. oktober 2014 Arne Solum
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. september 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Skolekonkurranser Silje Andresen. Om oppdraget Fafo skal følger tre casefylker – i planlegging og gjennomføring Sende ut spørreskjema til skoleledelse,
| fb.com/trondelagfylke Skolekonkurranser RM i Sør-Trøndelag samarbeid, være utviklende, jobbe etter godfotteorien..
Skole-NM SKOLE-NM 2017 Skole-NM 2017 arrangeres i uke 17 – april 2017 Steder: Oppland (2 skoler, 12 fag) Sør-Trøndelag (4 skoler, 12 fag)
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Bli med på Yrkesfagenes år 2018
Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018
Utdanningssystemet sitt årshjul
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen

2

I utdanningsavdelingens Virksomhetsplan 2014 gis det utrykk for at det blant annet skal igangsettes arbeidet med skolekonkurranser. Den langsiktige målsetting er å synliggjøre skolekonkurranser som en egnet metode i undervisningen. 3

Som delmål er trukket fram: 1.Innføre skolekonkurranser som pedagogisk metode og som et virkemiddel for økt gjennomføring og bedre resultater i yrkesfagene. 2.Øke Nordlandselevenes deltakelse i nasjonale og internasjonale yrkeskonkurranser som et middel for å øke statusen til yrkesfagene. 3.Styrkes samarbeidet mellom skole og arbeidsliv. Øyvind Bøe Dalelv tidl. elev ved Bodø vgs. Verdensmester i London

Hvilke erfaringer er gjort i fylker der skolekonkurranser har blitt en tradisjon Lærelysten øker Konkurranseinstinktet våkner Nivået i klassen heves Motivasjonen øker Større forståelse for kvalitet Ser behovene til bedriftene bedre Ferdigheten øker Interessen for faget øker Tilby bedre elever som arbeidslivet setter pris på. - Men avhengig av interesserte lærere - Og at noen tar ansvar for prosessen ved skolene 5

Hva er ønskelig å oppnå?  Gjøre elevene mer nysgjerrig  Høyne interessen for faget  Skape yrkesstolthet  Bedre yrkesfagenes status  Skape nettverk blant elever, lærere og skoler  Levere bedre lærlinger til arbeidslivet 6

Hvordan komme i gang? Oppnå god deltakelse fra alle skoler. Presentere konkurransen tidlig i skoleåret - bør helst skje i juni – før skolestart i august. Avklare hvilke fag det skal konkurreres i. Etablere nettverk med andre skoler. Avklare hvilke andre skoler som skal ha tilsvarende konkurranser? Bruke andres erfaringer. Opprette kontakter med opplæringskontor og lokalt arbeidsliv. Avklare hva arbeidslivet kan bidra med - tilby oppgaver som dekker kompetansemål i læreplanen - oppgavene som en del av undervisningen - oppgavene kunne brukes til vurdering - fag- og yrkesorientering til elevene. 7

Det starter med å Lage oppgaver* med vurderingskriterier Bestemme tid på oppgaven (4 – 4.5 t) Dekke kompetansemålene i læreplanen Være en del av den ordinære undervisningen Det gis karakterer og blir en del av vurderingskriteriene *Oppgaver kan finnes på konkurransoppgaver-article htmlhttp://worldskills.no/konkurransoppgaver/eksempler-paa- konkurransoppgaver-article html

Konkurransen kan være veldig lik tverrfaglig eksamen på Vg2 Den lokale konkurranse kan legge grunnlag for prøve før påske og terminkarakter.

Kan bruken av mappe* som metode for dokumentasjon og vurdering være hensiktsmessig for elever som innretter sin opplæring med tanke for skolekonkurranser? Dette ut fra de gode erfaringer som er med bruken av metoden overfor lærlinger. Også sett i relasjon til gjennomføring av fagprøver. (Nordland har over år hatt de beste prestasjoner på fag- og svenneprøver) *Om mappemodellen for lærlinger på neste lysark

Eksempel Elevene blir gitt oppgaver i tråd med læreplanmålene. Oppgavene skal planlegges, produseres, dokumenteres og vurderes. All informasjon samles i elevens mappe. Arbeidsoppgavene og prosessen omkring disse gjør elevene godt forberedt til å møte den oppgave som vil bli gitt under en skolekonkurranse. - Blir flinke til å reflektere. Elevene får en god opplæring som gjennom flere oppgaver gjøre eleven godt forberedt til å forstå og å produsere den oppgave som vil bli gitt i konkurransen. I enkelte fag blir tema til oppgaven kjent før konkurransen starter for at elevene skal få gjøre seg mer kjent med stoffet i forkant. Og igjen - Konkurransen vil være veldig lik tverrfaglig eksamen på Vg2 12

Konkurranser i fag som involverer flere skoler – regions- /fylkesmesterskap Avklare hvilke skole som skal ha konkurranser og tidspunkt. Hvordan ser verkstedlokalene ut? Hvor mange kan være der å konkurrere? Hva trengs av utstyr? Invitere lokale leverandører (fra bransjen) Hva med premiering. Alle får premier og diplom Sensurering. Bruk helst fra bransjen eller prøvenemnder Pynting og servering. Involver andre elever ved skolen

Til å bedømme prøvene så kan bransjerepresentanter eller prøvenemnder benyttes. Men det er også viktig at lærere deltar. Da etableres gode faglige nettverk. Arbeidsoppgavene underveis blir vurdert av lærerne, men kan også ble vurdert av de andre elevene i klassen. Dette gir dem bedre innsikt i faget, samt gode erfaringer med å reflektere.

Organisering

Organisering

Sparebankfondet har gitt et stipend på kr som er forutsagt brukt til skolekonkurranser for elever på yrkesfag her i Nordland. Utdanningsdirektoratet støtter økonomisk samarbeidsprosjektet i regi av WorldSkills Norway. 17 I prosjektet deltar fylkeskommunene i Akershus, Oppland og Oslo kommune, samt Opplæringskontoret for mekaniske fag i Oslo og Akershus.

Elever som vinner fylkeskonkurranser kan få delta i Yrkes-NM. Vinnerne derfra kan få delta i Yrkes-EM eller Yrkes –VM. Mer om yrkeskonkurranser på skolekonkurranser/skolekonkurranser-oeker-motivasjon-og-kvalitet- article html På siden henvises det til Veiledning om skolekonkurranser Veiledning innen Helsefagarbeiderhttp://worldskills.no/generelt-om- skolekonkurranser/skolekonkurranser-oeker-motivasjon-og-kvalitet- article html

Vi er i en startfase og alle spørsmål er ennå ikke kjent. Heller ikke alle svar gitt. Men vi er på vei. Lykke til med arbeidet