Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bli med på Yrkesfagenes år 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bli med på Yrkesfagenes år 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bli med på Yrkesfagenes år 2018

2 Yrkesfagenes år 2018 – et kampanjeår på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet
Oppdraget ble gitt til WorldSkills Norway i oktober i år, i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 Det er bevilget 5 millioner til Yrkesfagenes år 2018 og Skole-NM Flere prosjektmedarbeidere er engasjert i prosjektet: Benedikte Sterner og Elisabeth Lange, prosjektledere for kampanjeåret Espen Lynne Amundsen, prosjektleder Skole-NM Bjørn Ove Fjellandsbø, informasjonsleder

3 Hovedambassadør for kampanjeåret; Marco Elsafadi

4 Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018?
Arbeidslivet preges av rask teknologisk utvikling og globalisering. Det gir endringer i næringssammensetning, i arbeidsoppgaver og i krav til kompetanse. Bransjer og virksomheter i privat og offentlig sektor beskriver behov for flere fagarbeidere og unge som vil gå en yrkesfaglig karriere.

5 Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018?
Yrkesutdanningene er ikke bare viktig for virksomhetenes kompetansebehov, men også for å inkludere flere unge og voksne i arbeidslivet, og for å ivareta et seriøst arbeidsliv. Gode yrkesfaglige utdanningstilbud er viktig i et større samfunnsmessig perspektiv.

6 Hva er Yrkesfagenes år 2018? En omdømmekampanje på nett og i sosiale medier Synliggjør aktiviteter knyttet til yrkesopplæring og arbeidslivet Åpen for alle som vil være med å bygge omdømme til yrkesfagene

7 Hva skal kampanjen? Øke innsikt om yrkesfag og arbeidsliv hos målgruppene Øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg og karrierer Øke antall lærebedrifter og læreplasser – se sammenheng med arbeidet i «Samfunnskontrakt for flere læreplasser»

8 Eierskap og styring i prosjektet
WorldSkills Norway ved sekretariatet er prosjektansvarlig og prosjektleder. Styret i WSN er styringsgruppe – mange relevante organisasjoner Deltakelse i referansegruppe blant hovedorganisasjonene i det avtagende arbeidslivet, lærer- og elevorganisasjonene, fylkeskommunene med inntil 10 personer. Det settes opp redaksjonsgrupper/arbeidsgrupper etter behov Prosjektet behandles som egen sak i styremøtene i WSN Referansegruppen vil ha møte i januar- juni – september - november

9 Målgrupper 1. Elever i ungdomstrinnet og videregående skole, rådgivere og foresatte 2. Arbeidsgivere og tillitsvalgte 3. Allmennheten

10 Hva gjør kampanjen? Bruker nettet og sosiale medier til å spre inspirerende, sannferdige og opplysende historier om yrkesfaguniverset Inviterer unge til aktiviteter på sosiale medier – konkurranser Lage gøyal og lite «pekefinger-styrt» kommunikasjon Ambassadører og faddere – bruke elever, lærlinger, unge fagarbeidere, erfarne fagarbeidere, bedrifts- og virksomhetsledere, tillitsvalgte, fylkeskommuner, opplæringskontor og skoler som vil bidra

11 Hva gjør kampanjen? Ambassadørene har ulike roller og aktiviteter
Unge ambassdører – forteller sine historier til elever på egenvalgte plattform Foresatte kan «møte» faddere i form av erfarne fagarbeidere, bedriftseiere, virksomhetsledere og tillitsvalgte via kampanjenettsiden Nye lærebedrifter kan «møte» fadderbedrifter i form av erfarne lærebedrifter, spørre om hva det innebærer, om ansvaret og utfordringer Læreplassjeger – alle fagarbeidere, bedrifts- og virksomhetsledere, tillitsvalgte, Mestere, opplæringskontor og skoler som vil være med å finne flere lærebedrifter og læreplasser sammen med fylkeskommunenes fagopplæringsavdelinger

12 Hva gjør kampanjen – for meg?
Alle som tilslutter seg kampanjens mål og verdier kan delta Din organisasjon kan synliggjøre allerede planlagte aktiviteter og enkelt assosieres med Yrkesfagenes år 2018, f.eks. vil - Arena for kvalitet 2018 i regi av Utdanningsdirektoratet være en del av kampanjeåret Kampanjen vil bl.a. tilrettelegg for fagseminar for lærere og rådgivere i tilknytning til Yrkes-NM oktober, som skjer i samarbeid med Oslo og Akershus

13 Hva koster kampanjen – for meg?
Direkte kostnad: 0,- kampanjenettside og redaksjon driftes av prosjektet – du sender historier/bilder/videoer til redaksjonen Arbeidsinnsats: 0,- Prosjektet har ikke «planlagt» noe du må gjøre som du ikke selv alt har planlagt – vi legger alle historiene sammen og lager dager med omdømmebygging

14 Hva koster kampanjen – for meg?
MEN – om du vil gjøre en ekstra innsats som ambassadør eller fadder/mentor, så forhåndsavtaler vi med deg hvilken form og omfang denne innsatsen kan ha

15 Verdier og mål Kommunikasjonen skal være Entusiastisk Sannferdig
Opplysende

16 Vær med å realisere målet!
Mål i prosjektet Vi registrerer økt etterspørsel etter spesialiserte fagutdanninger, doble fagbrev og mer tverrfaglig kompetanse. Samtidig viser søkningen til yrkesfag en avtagende trend innen flere utdanningsprogram. Dette er en utvikling som må snus dersom arbeidslivet skal kunne rekruttere nødvendig fagkompetanse nå og i framtiden.

17 Vær med å realiser målet!
Prosjektets mål er at flere søker til yrkesfag og at søkningen rommer et mangfold av unge og voksne. Ikke fordi vi sier det – men fordi de selv vil!

18 Kampanjens nettside:

19 Unges Målgruppetilnærming Behov Tilnærming Konkurranse
For å dekke behov Fordeler nytte Konkurranse utfordrer

20 Målgruppetilnærming Kampanjen Milepæl 3
Unge på vei inn i noe ukjent- noen inn i uvisshet! Kan vi trygge overgangen? Kampanjen Juni-August På vei inn i noe nytt og spennende? Skole/læreplass Oktober Hvem «er» jeg? Hvilket arbeidsliv og kolleger venter på meg? Januar Må velge snart – håper mor og fag er med på valget? April Vi må finne læreplassene Milepæl 2 Læreplassjegerne legger strategien for å oppsøke potensielle lærebedrifter Milepæl 4 Positiv assosiasjon og identifikasjon! Dyktige fagarbeidere i et seriøst arbeidsliv bedrifter/virksomheter og tillitsvalgte, opplæringskontorer kan hjelpe med fadderskap og yrkeskonkurranser Milepæl 1 Kan vi hjelpe til med opplyste og omforente valg?

21 Kick–off er 1. februar sammen med Elevorganisasjonen i Trondheim!

22 Takk for oppmerksomheten! Spørsmål?


Laste ned ppt "Bli med på Yrkesfagenes år 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google