PSYC6100 8. april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Fra ide til problemstilling
Pedagogisk analyse.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
«Klasseromskommunikasjon i skolen i Aust-Agder og Sogn & Fjordane» (KLARAS) Turid Skarre Aasebø, Jorunn H. Midtsundstad og Ilmi Willbergh, førsteamanuenser,
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
RFID på Deichmanske bibliotek. Problemstilling Hvordan påvirker innføringen av RFID, og annen teknologi på Deichmanske bibliotek, kundene og de ansatte.
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus

Kjernen i kvalitative tilnærminger er å utforske subjektivitet erfaringer mening/betydning, slik de er forankret i aktuelle livsomstendigheter, og i kontinuerlig endring

Kvalitativ forskning som en prosess (Hanne Haavind, 2000) Kunnskapssit. Forskningssp Tilgang Data Resultater Presentasjon Forskningssp Tilgang Data Resultater Presentasjon Kunnskap

Tematisering Formulere formålet med undersøkelsen og beskrive emnet som skal undersøkes før du starter med intervjuene/observasjonen. Undersøkelsens hvorfor og hva bør være avklart for spørsmålet om hvordan – altså metoden – stilles Et vesentlig arbeid må gjøres før intervjuingen tar til; utvikle en begrepsmessig og teoretisk forståelse av fenomenene som skal undersøkes og en oversikt over den kunnskapsbasen som den nye kunnskapen fra undersøkelsen din skal ”snakke med”

Hvor kommer forskningsspørsmålene fra? Teoretiske temaer, faglige diskusjoner Observerte behov for relevant kunnskap innen et praksisfelt Den offentlige samtalen Perspektiver fra Metateoretiske bidrag om kunnskapsproduksjon (realist – konstruksjonist) Metateoretiske perspektiver på person-kontekst- utvikling/forandring Teori & begreper som fungerer sensitiviserende

En vesentlig distinksjon Det er ikke et ett-til-ett forhold mellom kvantitativ forskning og epistemologisk realisme, på den ene siden, og kvalitativ forskning og konstruksjonisme på den andre siden. Alle kombinasjoner finnes, selv om noen av dem er mer vanlige enn andre Nødvendig å skille mellom - epistemologisk posisjon - metodologi -metode

Sentralt i utvikling av prosjektbeskrivelsen – og seinere arbeid med hovedoppgaven: Foreta reflekterte valg, basert på - kunnskap om feltet - kunnskap om metodologiske muligheter