LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Advertisements

28. februar – 1. mars 10 år med Fargisseminar FARGIS Fra visjon til realitet Kystdistriktssjef John Erik Hagen, formann i Fargis Forum.
Hva har jeg gjort? Noen forsøk på ordning
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Strategisk ledelse og IKT
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Bård Ketil Engen & Leikny Øgrim
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
1 Deltagere ITU’s konferanse ”Digital Dannelse” Velkommen til Telenor
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Helhet rundt dataprogrammer og innhold i prosjektbasert læring Bent Foyn Norsk Regnesentral.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte.
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Teknologivalg og støttesystemer for prosjektarbeid med nettbasert multimedialt innhold.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center KDI prosjektet Knut Holmqvist Norsk regnesentral.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: LAP - Læring og kompetansebygging.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Nemlig; Visjoner og resultater Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
FoU for innovasjon i offentlig sektor – nye muligheter Trond Knudsen Næringsrettet høgskolesatsing og universitetspilotene 12. Januar 2006.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Utvikling av digitale læremidler LAVA-LU prosjektet høst98- vår 99.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
| tel: | Gaustadalléen 21, 0349 Oslo | Org.nr | Side 1 UiO Vi er pedagoger og utviklere Vi kan både teknologi.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Utskrift av presentasjonen:

LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center LAVA fra idé til realitet LAVA – Levering Av Video over ATM(1994 – 1997) - NFR Video streaming teknologi NORUT-IT, NRK ++ LAVA Undervisning (1997 – 1998) - NFR Kan lærere bruke multimedia til å lage læringsopplegg i skolen? Funker det pedagogisk? NORUT-IT + 10 LAVA Læring (1999 – 2002) - NFR Hvordan kan IKT verktøy spille sammen med nettbasert innhold for å støtte prosjektbasert læring? NORUT-IT + 16 PIBB (2003) - Høykom Pedagogisk bruk av nettbasert, multimedialt innhold levert via bredbånd – utrulling av LAVA Læring teknologi og erfaringer

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Pedagogisk Forankring LAVA Undervisning: Lærerutdanningen HiO LAVA Læring: Intermedia, UiO I LAVA Læring gikk pedagogiske prioriteringer foran teknologiske!

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center LAVA stipendiater Ved prosjektoppstart: NFR tildelte 2 stipendiater Ytterligere 2 knyttet seg til prosjektet ut fra egne interesser: 1.Pedagogikk I: NFR TYIN/Puls – InterMedia 2.Pedagogikk II: NFR KS – NR 3.Media, fortellerteknikker: IfI/UiO 4.Multimedia og sikkerhet: NFR TYIN/Puls - NR

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center LAVA Læring - oppbygning Aschehoug InnholdSkoler FoU Forskningsnettet MoNett - Mo i Rana Høydis nettet - Tromsø Oslo-skolene Skoleetaten i Oslo Røyse barneskole, Hole Nordberg Ungdomsskole, Oslo Oksfjord b/u skole, Troms Båsmo skole, Mo i Rana Høgskolen i Oslo, LU

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center LAVA Læring - finansiering InnholdSkoler FoU Norges Forskningsråd 26,4 mill, 12,1 mill fra NFR - 3 år

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Innholdstjenester

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Teknologi

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Teknologi

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Pedagogiske erfaringer Integrasjon av IKT med vanlig prosjektarbeid Teknologiens støtte til elevenes arbeidsprosesser Innholdskilder og bruk av disse –Åpne ikke-tilrettelagte kilder –Tekster –Video Lærerens rolle Video som innholdsbærer Betydningen til søkbarhet i innholdsmaterialet Krav til båndbredde og stabilitet Sterke og svake elever Ingen dataverktøy er pedagogisk nøytrale!

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Livet etter LAVA... Kommersialisering av teknologien viste seg vanskelig Kunnskapen om innholdskilder (utforming / bruk) svært viktig for Aschehoug Kommersiell teknologi forbedres, men er befengt med en rekke pedagogiske føringer Løsningen ble: PIBB - Pedagogisk bruk av nettbasert, multimedialt innhold levert via bredbånd

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center PIBB prosjektet Samarbeid mellom NR, NORUT-IT og en rekke kommuner (Alta, Tromsø, Rana, Molde) og fylkeskommuner (Finnmark, Troms) Stort sett bare nye partnere Avsluttes 2003 Målsetning Gjøre alle erfaringer og teknologien fra LAVA Læring tilgjengelige og brukbare for alle skoler i Norge. Utvikle et varig samarbeid rundt teknologi, innhold og erfaringer.

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center PIBB prosjektet Forbedret teknologi tilgjengeliggjort som OpenSource software – ProjectLink –Symmetrisk innholdsdeling –Databasebasert –mmm. Nettbasert læringsstøtte etableres til støtte for –Pedagogisk integrasjon –Teknisk implementering –Erfaringer med hensyn til etablering Innholdsbaser fra skoler og andre partnere knyttes sammen