Parlamentarisme 1884 Mulig styringsform i på kommuneplan etter den nye kommuneloven Oslo: fra 1986 Også utprøvd i Hedmark fylkeskommune fra 1988.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Politisk påvirkningsarbeid i Mental Helse Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Bergensbyrådet Bergens nye byråd Presentert av byrådsleder Monica Mæland Bergen, 18. oktober 2007.
8 Det politiske systemet i Norge
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Oslo kommunes styringssystem
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Innføring av driftsstyrer ved kommunalt drevne sykehjem i Oslo
Oslo kommune Fakta om Oslo
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Skolen – en kommunal virksomhet
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
© Bergen kommune Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem. Byombudets erfaringer Kvalitet på saksbehandlingen retttsikkerhetsperspektivet.
1 Årsbudsjett som et sentralt politisk styringsinstrument Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november 2007.
Styret – hjertet i foreningen
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Stab økonomi Ansvarsområder:
Endringer i byråd Byrådsleder Monica Mæland Pressekonferanse 28. september 2009.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Parlamentarisme 1884 Mulig styringsform i på kommuneplan etter den nye kommuneloven Oslo: fra 1986 Også utprøvd i Hedmark fylkeskommune fra 1988.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
© Bergen kommune Hvordan styres Bergen kommune? Presentasjon v/ byrådsleder Monica Mæland.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet Etter dette kapittelet skal du kunne: Hva er en kommune? Hvorfor er Norge delt inn i kommuner?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Våler kommune Presentasjon 7.mars 2016 «ET GIR EKSTRA» Tre T’er: 1.Trafikk 2.Tre 3.Turisme.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Den politiske styringskjeden
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Budsjett som politisk styringsinstrument
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet
Kommunen og Fylkeskommunen
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Den lovgivende makten i Norge
Hva består bystyresystemet av ?
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Presentasjon på KS-nettverk
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Opplæring av rektorene
Politisk organisering Nye Drammen
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Utskrift av presentasjonen:

Parlamentarisme 1884 Mulig styringsform i på kommuneplan etter den nye kommuneloven Oslo: fra 1986 Også utprøvd i Hedmark fylkeskommune fra 1988

Teorien Offentlige tiltak fastlegges av de politiske myndighetene Tiltakene iverksettes av forvaltningene, etter retningslinjer av politikerne Brukerne opplever virkningene av tiltakene Tilbakeføring av erfaringer til politikerne gjennom folket i valg

Parlamentarisme forts. Øverste ledelse (regjerende organ) utgår fra / aksepteres av flertall i nasjonalforsamlingen regjerende myndighet aksepterer at den må gå hvis flertallet i nasjonalforsamlingen ytrer mistillit ønsket om å bevare flertallets tillit får oftest avgjørende betydning på regjeringsorganets handlinger

Hva betyr så ”parlamentarisme” i praksis, hvis vi tenker på kommunesektoren?

Bystyret

Bystyrets partimessige sammensetting pr medlemmer, fordelt på følgende måte

Bystyrekommiteene "Komite"= faste utvalg Komiteene pr –Finans –byutvikling, –helse-og sosialkomiteen, –kultur- og utdanning, –samferdsel- og miljøkomiteen

Struktur De som sitter som faste bystyremedlemmer er fordelt på de ulike komiteene, bortsett fra de som velges inn i kontrollutvalget Mellom 11 og 13 personer

Generelle arbeidsoppgaver for bystyrekomiteene Avgi uttalelser i saker forelagt av byrådet eller de enkelte byråder Avgi innstilling til bystyret eller tilsynsutvalget i løpende saker Avgjøre saker hvor komiteene har beslutningsmyndighet

Forts. Avgi innstilling om det årlige budsjettforslaget - og om evt. overskridelser på det vedtatte budsjettet Overordnet tilsyn med etater, bedrifter og virksomheter under komiteenes enkelte saksområder, påse at bedriften drives etter boka

Åpenhet/publikumsinnsyn. Komiteene Åpne dører Vedtaksmøter (etter delegert myndighet eller etter særlover) Unntak: når det foreligger taushetsplikt Lukkede dører Ved behandling av innstillinger til bystyret eller andre saker det ikke skal treffes realitetsavgjørelser i.

Åpenhet forts. Papirer og dokumenter til møtene er offentlige Saksliste Sakspapirer Protokoll

Unntak: Saker som er undergitt taushetsplikt Mulighet til å avholde høringer i komiteene Leder, nestleder eller mindretall på 3 personers krav Kan holdes for åpne eller lukkede dører Egen protokoll Bystyrekomiteene skal ha sekretærhjelp Forts.

De spesielle komiteenes arbeidsoppgaver Finanskommiteen –Økonomiplan og årsbudsjett –Tilleggsbevilgninger og budsjettjusteringer –Regnskap –Årsberetninger

Forts. –Skatter avgifter og andre inntekter –Opptak og innfrielse av lån –Overordnede økonomiske planleggingsoppgaver Personalforvaltning Sysselsetting Innstillinger fra kontrollutvalget

Byutviklingskommiteen Vedtaksmyndighet i saker som gjelder fornyelsesform v. Byfornyelse Uttaler seg i forb. med konsekvensutredninger og klager på vedtatt utbedringsprogram Avgir innstilling –i arealplanlegging –reguleringssaker

Forts. –bolig- og byfornyelse –næringssaker –eiendomsforvaltning –utbyggingsområder –senterdrift og torgene

Helse- og sosialkomiteen helse- og sosialforvaltningen somatiske og psykiatriske institusjoner psykisk helsevern trygdeordninger sosialomsorg eldreomsorg barnevern rusmiddelomsorg

Kultur- og utdanningskommiteen Skoler Kirker og gravlunder Aktiviteter og institusjoner innen kunst og kultur Bibliotek Film og video barnehager ungdomsspørsmål støtte til idretten fortidsminnevern

Samferdsels- og miljøkomiteen samferdselsspørsmål trafikk og parkering kollektivtrafikk og havnetrafikk miljøspørsmål renovasjon vann og avløp

Forts. natur og friluftslivjord- og skogseiendommer park- og idrettsanlegg teknisk drift energi beredskapsspørsmål

Ulike kontroll og koordinasjonsorganer Forretningsutvalget - arbeidsoppgaver –Behandler saker vedr. bystyrets indre forhold Klagenemd - arbeidsoppgaver –Behandle klager over enkeltvedtak –Eks.: Klager over tilleggsytelser til folketrygden, barnehageopptak og fjerning av reklame (med hjemmel i veitrafikkloven)

Byrådet Byens regjering, parlamentarisk ansvarlig Politisk valgt administrativ ledelse (politikere) Velges av bystyret Forbereder Bystyrets vedtak Iverksetter Bystyrets vedtak v. hjelp av fagavdelingene

Byrådet i Oslo - politisk fordeling

Org. kart Byrådet og bystyret

Byrådsavdelingene Byrådsleders avdeling Finans Service og org.utvikling Eldre og bydelene Helse og sykehus Kultur og utdanning Næring og byutvikling Miljø og samferdsel

Byråd for eldre og bydelene Omsorg / helse, sosial –eldre, funksjonshemmede, psykisk utv.hemmede –barnevern, sosiale tjenester, helsesentra, helsestasjoner –Rustiltak, arbeid med flyktninger og innvandrere BARNEHAGER næringsmiddeltilsynet

Byrådsavdelingene etter budsjettandeler pr ok-presentasjon/norsk/budsjett.asp

Bydelene (Reglement for bydelsforvaltningen, Oslo 1995) Bydelsutvalg. 13 medl. Skal gjenspeile den politiske sammensetningen i bystyret Forsøk med direkte valg til 4 bydelsutvalg i perioden Leder og nestleder velges av bystyret

Bydelens oppgaver / arbeidsområder Barnehagevirksomhet Barnevern Helse / pleie / omsorg Sosialhjelp Andre kommunepålagte eller delegerte oppgaver, f. eks. tjenester til barn og ungdom Frivillige kommunale ordninger

Eks. på bydelenes budsjett (1998)

Bydelenes obligatoriske organer Arbeidsutvalg 5 medl. Tilsynsutvalg (avhengig av omfang av institusjoner) 2 medl. –For institusjoner og hjemmetjenester Lokal klagenemd 5 + vara. Ett fra bydelsutv. –Kommunehelsetjenesteloven + sosialtjenesteloven Lokalt eldreråd

Administrasjonssjef Administrativt overordnede i bydelen Møter i bydelsutvalgsmøtene Delegeringsledd mellom politisk administrativ side i systemet. Fordeler arbeidsoppgaver i administrasjonen Bydelsadministrasjon Avgjørelsesmyndighet i delegerte saker