Knut Roald 15.09.14.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevdisiplinen skal strammes inn
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.
Berit Johnsrud May Elin Solheim, Hilde Vrangssagen
På vei mot NMBU sekretariatsleder Knut Moksnes
Elevene på folkehøgskole Noen tall som viser hvem elevene våre er.
// side 1 // Trenerseminar terreng.
Brønnsikkerhet Standarder & brønnkontrollkompetanse
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Marit Aas, Skolelederdagene 2013
Husholdningenes nettofinansinvesteringer – hva sier mikrodataene? av Magdalena D. Riiser Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 2/09.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2008, # 1 SU 2007 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Ingar Moen.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Utdannings og yrkesveiledning Ped 6324 ( ) Dag 2
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
EVALUERING AV GRENLAND SKI 2013 Målgrupper: Løpere, foreldre, trenere Forslag til hovedtema: – Trening: Bra? Kan bli bedre? – Sosialt: Bra? Kan bli bedre?
Foreldrelaget vg En god skole for alle elever
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesninger 5. september Introduksjon 2.Forskningsprosessen - kvalitative og kvantitative tilnærminger.
Utviklingsarbeid og kvalitet i barnehagen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Oslo kommune Utdanningsetaten Årvoll skole FAU FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på skolen, er medlemmer.
KOMPETANSE INNLEGG, FYLKESDELPLAN FOR BIBLIOTEK.
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
Pneumokokkvaksine i barnevaksinasjonsprogrammet
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Fagtreff brakker/moduler Norsk Utleieforening 28 februar Grunnopplæring i faget Hjelpearbeider Block Watne Snekkerlinja.
Foresight Norge Regional foresight – en nøkkel til innovasjon? PF Nettverk for Fremtidstenkning Oslo, 4. mars 2008 Innledning v/Jan Dietz.
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Den autoritative lærerrollen
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Opphavsrett og pensumlitteratur Høstinspirasjonsdag Ingun Grytli og Dagmar Langeggen.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Arbeidsplassar i barnehagen Kontaktforum barnehage 18. november 2014
Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon
Lærande nettverk - ei metode for utvikling av barnehagesektoren
Den gode akershusskolen
Læring og vekst Korleis står det eigentleg til i skolen ? Kjenner vi oss att i det bildet som blir teikna ? Opplæringsdirektør Svein-Erik Fjeld
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Effektiviseringsnettverk - Oslo Fjell kommune Nær innbyggjarar Kommune i vekst - ung befolkning Matriseorganisasjon - 5 tenesteavdelingar.
SKOLEEIERS ANSVAR Knut Roald McKinsey & Company (2010):”How the world’s most improved school systems keep getting better 1. Poor to Fair.
Gruppeundervisning /
Profesjonsutvikling – Sogn og Fjordane ”Profesjonsutvikling gjennom samspel mellom arbeidsgjevar og tillitsvalde” ”Det er noko ”der ute” som er ei kraft.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
OPPLAND 25. MARS 2015 Tore Skandsen, IMTEC.
Lom, juni 2006 Personalseminar Sambandet mellom det individuelle og det institusjonelle i forsking og vitskap Har det nokon relevans for AØS? Øyvind Glosvik.
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
Effektiv undervisning
4. og 5. Februar 2016 Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen
Vegen vidare… Kva skaper eit godt og utviklande læringsmiljø?
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Korleis arbeide vidare med ei utvikling av lærarprofesjonen?
Utskrift av presentasjonen:

Knut Roald 15.09.14

Det enkle relasjonsproblemet Mål Resultat Det doble relasjonsproblemet (Cambridgemanifestet 1972) Mål Prosess Resultat

(Sveiby og Riesling 1987:71)

Kva er skilnadene ? Informasjon # Kunnskap Kvalitetssystem # Kvalitetsarbeid Forvaltningslogikk # Kvalitetslogikk Kvalifikasjon # Profesjon Kausal # Systemisk Medbestemming # Medskaping Delegasjon # Distribusjon 5

Karakteristiske mønster i empirien: 1. Alle er førebudde til å levere medskapande innspel 2. Leiarane SPØR i staden for å …. (theory of inquiry ) 3. Vente med motførestilling 4. Alle ansvarlege for motførestilling 5. I G P og SMT 6. Vurdere systematisk for å bli systemisk

7.Krevjande former for leiing og distribusjon forts … 7.Krevjande former for leiing og distribusjon 8. Homogene / heterogene arbeidsgrupper 9. Pauserommet ingen god arbeidsstaad 10. Autoritær i ”fillesaker” 11 ….. 12 …. Osv.

FØR UNDER ETTER

Kompetanse- utvikling Handling Person Person Qvortrup 2001, Boreham 2006, Hargreaves & Fullah 2012, Gotvassli 2013

Amdam og Amdam (2008) Kommunikativ planlegging vs Tradisjonell forvaltingsbasert planlegging

Wells læringssyklus (1999) Låg intensjonalitet Erfaring Informasjon Kunnskaps- bygging Innsikt Høg intensjonalitet Individ Fellesskap