Presseskrivet
presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging
Hvorfor i pressen? Trekker mer folk – får ut info! Gratis annonseplass verdt mange titusener Havner på dagsordenen blant folk Utnytt pressen – ikke stå med lua i hånda MEN – stadig mindre viktig, pga sosiale medier og blogger Mye bra og viktig som skjer under pressens radar – hver dag
Hvem sende til? Kartlegg medier, radio- og tv- program Hvem dekker hvilke fagområder ? Kartlegg journalister i redaksjonene Hvem er interessert i hva?
Redaksjoner Alltid husk superlokale aviser. Hvor kommer involverte fra? NRK: et mylder av muligheter og program Ta med NTB! Forsk blant spesialmagasin Ikke glem blogger
Når sende presseskriv Ei uke i forveien til dagspressen og NRK Tre uker fram i tid til ukesaviser og ukesspalter som Klassekampens Bokmagasinet Spesialprogram på radio og tv: kan ikke være tidlig nok ute
Hvordan sende? Som oftest mail Telefon unntaksvis Andre kanaler når det passer seg!
Innhold Kort og konsist Ikke skriv lang artikkel – det skal journalisten gjøre Hva, hvor, når – i uthevet tekst Dropp superlativene fantastisk, glimrende Tenk, og få frem: hvorfor er dette spennende? Tilpass skrivet til mottakeren
Innhold Adresser mottaker. «HEI XXX XXXX! Takk for sist! Kanskje dette kan være interessant å gjøre noe på?» «Hei Xxxx Xxxx! Leste artikkelen din om blabla, kanskje det er interessant å følge opp med en sak om dette?» Ikke gi inntrykk av at det er en mass Legg tekst i mailen, ikke vedlegg Legg ved et bilde, klarert for bruk
Innhold Hvem kan intervjues? Legg ved kontaktinfo Kan journalisten komme dagen før? Legg gjerne med et kort sitat eller to – men ikke svada
Innhold Vis gjerne til lignende arrangement tidligere, spesielt om det har vært en suksess – stor interesse blant folk vekker interesse hos journalister – selv om de strengt tatt bør ha fått det med seg! Tilby pressen førsterett
Oppfølging Intet svar? Send påminnelse to dager etter Mail eller telefon, finn et påskudd eller spør saklig: «Hei, fikk du sett på denne?» ev. «Tror du dere kommer til å gjøre noe på dette?» Aldri vær masete Gjentar det seg at samme journalist ikke svarer, så fortsett å sende, uten å «minne på» Legg mer ressurser når det er store arrangement, ikke brenn av på små hendelser
Til sist NOTISER: Gull verdt! Meld inn til alt av arrangementsguider Vær avslappet i forhold til pressen Innled fast samarbeid med pressen