Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
System for kompetansekrav NRHS – møte
Når kunnskap blir handling
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Etikkutvalg for fagskolen
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
TPS – et nytt mantra i utdanningspolitikken 
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Helse- og sosialfag ved Høgskolen i Lillehammer Dialogmøte med kommunene Gjøvik v/Kjell Ivar Iversen.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
FAGSKOLEUTDANNING.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Utdanningsvalg 10.klasse
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helse- og sosialfag ved HiL- kort oversikt og hva er vi opptatt av? Dialogmøte med kommunene NG v/Dekan Kjell Ivar Iversen.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Prosjekt Felles innhold
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Utfordringer for yrkesfagene Kompetanseutvikling - livslang læring (fagopplæring, fagskole, høyere utdanning, læring i arbeidslivet) 1.
1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Utdanning for velferd 1. 2 Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
Fagforbundet Vest-Agder
Strategi for Nord universitet 2020
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag, Høgskolen i Lillehammer

Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis Framtidens helse- og sosialarbeidere skal kjennetegnes av både solid fagkompetanse på sitt eget felt og god forståelse for det samlede velferdssystemet og sin egen rolle i relasjon til andre. Framtidens brukere og pasienter skal møte trygge og kompetente velferdsarbeidere som samarbeider godt, som lytter til deres behov og ønsker og som gir kvalitetssikret og kunnskapsbasert hjelp.

Reformene som utgangspunkt og nye kompetansebehov Reformene: NAV-reformen Reformen i barnevernet Samhandlingsreformen Nye kompetansebehov: Helhetlig tenking og samhandling på tvers av etater og profesjoner-helhetlige tilbud til brukerene Flerkulturell kompetanse Kunnskap om arbeidsmarked og arbeidsliv Veilednings- og oppfølgingskompetanse Sterkere orientering mot de kommunale tjenestene Samhandling, tverrfaglighet, folkehelse, forebygging, tidlig innsats, brukermedvirkning

Innspill fra fagfeltet om styrking av utdanningene Evne til tverrprofesjonelt samarbeid; kommunikasjons- og samarbeidskompetanse, mellommenneskelig kompetanse, evne til etisk refleksjon og profesjonell yrkesutøvelse, veieldningskompetanse Kunnskap om velferdssystemet og helhetlig forståelse av rammene for tjenesteutøvelse; sentrale perspektiver i utvikling av velferdstjenestene, system og organisasjonskunnskap, brukerorientering og mestringsperspektiv, bruk av IKT Kompetanse i å arbeide med sammensatte behov; forebyggende arbeid/folkehelsearbeid, oppvekst, vold og overgrep, omsorgssvikt, psykisk helse og rus, habilitering og rehabilitering, arbeidslivsrettet kvalifisering, migrasjonshelse

Samspill med praksisfelt og arbeidsliv Samspillet mellom utdanning og arbeidsliv skal styrkes: –Helse- og velferdstjenestene skal få større innflytelse på utdanningene; Samarbeidsarenaer lokalt og sentralt etc. Vi etablerer samarbeidsorganer med kommunene i regionen, samarbeidsorgan med NAV –Arbeidslivet som læringsarena skal tydeliggjøres og utnyttes bedre i utdanningene; praksis skal kvalitetsstyrkes og evt lovfeste plikt, + prosjektarbeid m.v. –Ikke alt kan læres i utdanningen. Arbeidslivet må derfor ta et større ansvar for ferdigkvalifiseringen til yrket etter endt utdanning; Dialog for drøfting av forventninger til hverandre, klargjøring av ansvarsdeling – Kunnskapsgrunnlaget for utdanning og yrkesutøvelse må styrkes gjennom praksisnær forskning i sam-arbeid mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet

Samspill mellom utdanninger og utdanningsnivå Samspillet mellom de ulike utdanningene skal styrkes: –Studentene skal lære sammen på tvers av utdanningene- tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) –Fagmiljøene skal samarbeide om utdanningskvalitet og forskning –Studenter på ulike nivåer innenfor samme fagområde bør ha elementer av felles praksis –Kompetanse opparbeidet på et ett nivå skal kunne bygges videre på på neste nivå – ingen blindveier i utdanningssystemet

Om høgskoleutdanningene Brede grunnutdanninger, - helhetsforståelse, fokus på grunnlag for livslang læring og utvikling Dobbel identitet, felles for helse- og velferd og profesjonsspesifikk; felles innhold, tverrprofesjonell samarbeidslæring God integrering mellom teoretisk undervisning, prosjektarbeid og praksis i yrkesfeltet Spesialisering på Master og videreutdanningsnivå, kobling mellom Master og videreutdanning Vurdere veiledningsordninger for nyutdannede kandidater Styrking av praksis; kvalitet og relevans: lovfesting av plikt til yrkesfeltet?,avtaler, veiledning, flere praksisplasser i kommunene, NAV m.v Internasjonalisering

Forskning Økt fokus på praksisrettet forskning i samarbeid UH - praksisfelt Helhetlig nasjonal strategi for bruk av ressursene til forskning og utvikling innenfor helse- og sosialfag gjennom koordinering og sam- arbeidsarenaer på tvers av sektorene. Øke kvaliteten på forskningen ved å legge til rette for felles forskningsinnsats på tvers av fagmiljøer og institusjoner Etablere et forskningsprogram i Norges forskningsråd for å utvikle helse- og velferdstjenestene og de helse- og sosialfaglige utdanningene. Prioritere helse- og velferdsområdet innenfor forskningsprogrammet Strategiske høyskoleprosjekter (SHP). Etablere flere nasjonale forskerskoler som knytter sammen stipendiater innenfor samme fagfelt ved ulike institusjoner.

Videregående opplæring Kartlegge elevenes motivasjon for å søke utdanningsprogram for helse- og sosialfag i videregående opplæring og videre utdannings- og yrkesplaner. Be Utdanningsdirektoratet og Faglig råd for helse- og sosialfag om å utarbeide forslag til hvordan læreplanene i helsearbeiderfaget og barne- og ungdoms- arbeiderfaget kan organiseres i en mer fleksibel veksling mellom skole og praksis. Invitere fylkeskommunene til å delta i utprøving av opplæring i helsearbeiderfaget og barne- og ungdomsarbeiderfaget organisert i en vekslingsmodell. Videreføre arbeidet med å få på plass nasjonale kriterier og retningslinjer for realkompetansevurdering i videregående opplæring. Vurdere å endre kravene som ligger til grunn for praksiskandidatordningen. Vurdere å innføre rett til påbygning til generell studiekompetanse for personer med fullført fagutdanning. Gjennomføre forsøk med Y-veitilbud der kandidater med yrkesutdanning i helse- og sosialfag kan tas opp til tilrettelagte studier i høyere utdanning.

Fagskoleutdanning Markedsføre fagskoleutdanning tydeligere som en karrierevei for helsefagarbeidere. Videreutvikle fagskolesektoren som spesialiserings-arena i tråd med kompetansebehovene i tjenestene. Iverksette en nasjonal kandidatundersøkelse for å kartlegge fagskolekandidatenes arbeidstilpasning og sikre at utdanningene oppfyller kravet til yrkesretting i loven. Iverksette forsøk med helse- og sosialfaglig fagskoleutdanning basert på annen videregående opplæring enn fagbrev eller yrkeskompetanse innen helse- og sosialfag