K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET 2007-2009 1 Anita Nyberg, Kastellet skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Grete Sevje Muntlig eksamen i fremmedspråk 1. Muntlig eksamen  Hva er muntlig kompetanse?  Hvilke kompetansemål kan knyttes opp mot muntlig?  Hvordan.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Vurdering for læring på Linderud skole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Vurderingskriterier og oppgaver
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Muntlige presentasjoner
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Borre ungdomsskole
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
VURDERING Musikk trinn.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Lesing og lesestrategier
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole

D ISPOSISJON Bakgrunnen Erfaring fra prøvemuntlig over en 2-års periode Ulike oppgavetyper Vurderingskriterier 2 Anita Nyberg, Kastellet skole

B AKGRUNN FOR PROSJEKTET  Ny muntlig eksamen fra 2009  Utvikle og prøve ut metoder for muntlig i klasserommet  Utvikle oppgaver til prøvemuntlig  Avholde prøvemuntlig på alle trinn  Prøve ut vurderingskriterier  Finne fram til en modell for muntlig eksamen  Rapport på 3 Anita Nyberg, Kastellet skole

K LASSEROMSRUTINER 4 Anita Nyberg, Kastellet skole

N OEN AKTIVITETER  Økt fokus på muntlig i undervisningen  Bevisst trening på strategier  Lytteoppgaver  Både autentiske og tilrettelagte tekster  Eks. lærer forteller, tegneoppgaver hvor lærer / elev beskriver, diverse klipp fra youtube, video...  Muntlig produksjon  Beskrive (eks. bilder), fortelle, presentere muntlig (evt. m/hverandrevurdering), slangespill, nyheter, værmeldinger, stollek o.l....  Muntlig interaksjon  ulike spontanrollespill i par eller grupper (rollekort) 5 Anita Nyberg, Kastellet skole

P RØVEMUNTLIG 2008 OG Anita Nyberg, Kastellet skole

P RØVEMUNTLIG 2008  3 muntlige ferdigheter til prøvemuntlig  Lytteforståelse (læreboktekster / CD)  Muntlig presentasjon med forberedt rollespill som en integrert del (spesielt egnet til de som går opp i grupper)  Muntlig interaksjon (samtale med eksaminator)  Tidsaspekt tilpasset trinnene til prøvemuntlig 7 Anita Nyberg, Kastellet skole

 Prøvemuntlig på alle trinn og i alle grupper  Som eksamen med 48 timers forberedelse:  8. trinn: 10 min. pr. elev  9. trinn: 15/20 min. pr. elev  10. trinn: 20/30 min. pr. elev  Til eksamen: inntil 30 min. eksaminering pr. elev  Kjennetegn på måloppnåelse  Eksterne sensorer fra Ski kommune 8 Anita Nyberg, Kastellet skole

P RØVEMUNTLIG 10. TRINN  Muntlig presentasjon  Presentasjon kalt ”Landet mitt” m/forberedt rollespill. Oppgaven var felles for alle språkene  Målgruppen: turister fra målspråklandet  Lyttetekst  To gjennomlyttinger, eleven tok notater og fikk redegjøre for forståelse på norsk  Interaksjon  2 forberedte tekster, 1 ble trukket til diskusjon m/eksaminator 9 Anita Nyberg, Kastellet skole

P RØVEMUNTLIG 2009  Fremmedspråk integrert i generell prøvemuntlig på skolen  Åpen oppgave til presentasjon:  8. trinn: ”Meg”  9. trinn: ”Min verden”  10. trinn: ”Landet mitt”  Lesetekstene til samtale med eksaminator fjernet  Muntlig interaksjon: rollekort  Nye vurderingskriterier / kjennetegn  Eksterne sensorer fra Hamar kommune 10 Anita Nyberg, Kastellet skole

E RFARINGER MUNTLIG PRODUKSJON  Mye høytlesing; bruk av manus måtte begrenses: ”klipp og lim” og dårlig uttale  Forbedringer:  Tydeliggjøre målgruppen ytterligere  Hele presentasjonen omgjort til forberedt rollespill for parene; språket mer naturlig  >Presentasjon på 8.trinn 2010: kun bilder på presentasjonen: stor forbedring 11 Anita Nyberg, Kastellet skole

L YTTEPRØVEN  Lyttetekster til eksamen fra Udir  Gjennomlytting 2 ganger  Eleven tok notater for egen del  >Eleven trenger ingress til forforståelse + spørsmål / oppgaver til lytteprøven  NB! Viktig at elevene blir hørt individuelt!  Viktig at elevene får svare på norsk 12 Anita Nyberg, Kastellet skole

M UNTLIG INTERAKSJON  2-delt  Samtale etter presentasjonen  Spontanrollespill  Fagsamtalen etter presentasjonen  Ofte tematisk litt på siden; skal utdype presentasjonen  Elevene bidrar ulikt; vanskelig å vurdere individuelt når elevene er inne sammen  Rollespill  Fare for at lærer tar over samtalen  Fare for at lærerens rolle ikke klarer å holde samtalen i gang 13 Anita Nyberg, Kastellet skole

V URDERINGSKRITERIER  Et sett med kriterier ble laget i 2008 til daværende oppgave  Nye kriterier i 2009 på 10. trinn basert på kriterier fra muntlig nivå II + kriterier fra 2008 slått sammen  >Disse ble ikke godt nok tilpasset nivået  ILS / UDE sine kriterier er nå tatt i bruk  Kjennetegne er stadig gjenstand for revisjon 14 Anita Nyberg, Kastellet skole

V URDERINGSKRITERIER  Elevene må kjenne seg igjen i nivåene  Beskrivelsene bør tydeliggjøre hva som kreves på de ulike nivåene  Elevene må forstå hva som ligger i kriteriene  Det bør være enkelt å vurdere ut fra kriteriene 15 Anita Nyberg, Kastellet skole

L ENKER  Forskning og Utvikling for rapport for prosjektet  for gode ideer til språkundervisning 16 Anita Nyberg, Kastellet skole