Konflikter Kartlegging Konflikttyper Håndteringer
Kartlegging av konflikter Vernerunder, ’walking around’, observasjoner, Spørreskjema Helseundersøkelser, bedriftslege, HMS (helse-miljø-sikkerhet) Gruppesamtaler (debrief) Enkeltsamtaler (medarbeidersamtaler) Seminar, konferanse, samling Organisasjonsutvikling ? (Prosjektaktivitet)
Eksempler på arbeidsmiljøkonflikter syndebukken trakassering mobbing kulturelle forhold lønnsspørsmål stillingsspørsmål forbigåelse ansettelse lokale lønnsfastsettelser oppsigelser lederspørsmål opplæring personlig oppførsel personlig egnethet fysisk plassering
Konflikthåndtering Nærmeste kollega (medvirkningsprinsippet) Nærmeste overordnede Veneombud (Forskrift om verneombud og arbeidsmiljøutvalg) Tillitsvalgt (Hovedavtalen - organisasjonsfrihet) Arbeidstilsynet Sivilt rettsapparat
Argyris & Schön: handlingsteorier Uttrykte verdier: verdier, holdninger og antagelser vi oppgir å følge Bruksverdier: verdier, holdninger og antagelser som styrer vår adferd Mål: skape samhandlingsmønstre som bryter forskjellen mellom uttrykte og bruksverdier
Konflikthåndtering Lewins modell Fase 1: Unfreezing: hvordan skal holdninger, forutinntatthet og fordommer brytes ned? Fase 2: Change: hvordan skapes samhandling som gir virkning i arbeidsmiljøet Fase 3: Re-freezing: hvordan skapes grunnlag for å opprettholde og videreutvikle hensiktsmessige forandringer
Konflikthåndtering PEACE 5 fase modell Planning Encourage Account Closure Evaluation
Konfliktsamtalen basert på SWOT Strengths: hva fungerer best Weakness: hva kan lettest forbedres Opportunities: hva er det mulig å forbedre i fremtiden Threats: Hvilke flaskehalser møter vi i fremtiden’
Hjørnesteinene i AML Samhandling, samarbeid: Informasjon, drøfting og forhandlinger Medvirkning: valg av verneombud, tillitsmannsapparat Forebygging: hva skal forebygges
Praktisk konflikthåndtering bygger på grunnsteinene: Analyse av den enkelte arbeidsplass Norsk arbeidsmiljølovgivning og forskrifter Internasjonal akademisk arbeids- og organisasjonspsykologi
Håndtering av personalkonflikter Hva er en personalkonflikt? Hvordan kartlegges konflikten? Hvilke tiltak kan iverksettes?