Attachè – rollen i TEFT John Arne Bjørgen Seminar 2004-10-26.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BNL og RIF’s frokostmøte om å søke FoU-midler Hvordan komme I gang? Erfaringer fra Multiconsult Elisabeth Schjølberg.
Advertisements

Overgrep på eldre på institusjon
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Kontraktsoppfølging mv.
Advokatforsikring Fra er også Advokatforsikring inkludert i medlemskapet i SAFE! Du får nå ennå mer igjen for medlemskapet! SAFE har fremforhandlet.
Transaksjonskostnader
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Implementerings- prosessen i Nets
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Ny lov om eiendomsmegling – til beste for forbrukerne Seminar i regi av Eiendomsmeglerforetakenes Forening Kjell Erik Øie Statssekretær
Personalsaksarbeid i lokallagene
Kursopplegg for KlubbenOnline Kursmateriellet er laget av Runar Sveen, Akershus IK November 2000.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
1. 2 Vær i forkant, man skal jobbe sammen også i etterkant -Klargjør med bedriften saker som kan bli tema under en streik. -For eksempel: -Hvordan kontakt.
Endringer i NIFs lovnorm for klubber Fallskjermseksjonen/NLFs ledermøte 25. februar 2012 Arne Mathisen.
Barn som pårørende.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Hvordan forske på materiale som har ukjent opphav? Bristol Innledning ved Sekretariatsleder i NESH Hilde Wisløff Nagell.
Presentasjon av UiOs mal for databehandleravtale, bruk av malen og oppfølging av arbeidet med behandlinger av personopplysninger.
Barn som pårørende.
Velkommen til innkommende president sin time.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Teknologi for et bedre samfunn 1 Trondheimsregionens andel av BNP skal tilsvare befolkningsandelen innen 2020: DET BETYR AT DEN SKAL ØKE MED 17MRD!! Trondheimsregionen.no.
Konkurranse og samarbeid
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
Kompetansemegling i Rogaland
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Forskningsbasert Kompetansemegling Kompetansemegling i Osloregionen 2004.
Oppfølging av assistanser Ansvarsforhold: FoU-instituttet ansvarlig for at de faglige målene ble nådd TEFT: ansvarlig for prosjektet fra start.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling TEFT/IRC-Database Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Kompetansemegling Trøndelag Samling Kompetansemegling, Trondheim, 8. desember 2005 Terje Bakken.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Forbrukerportalen.no Tilbudsforespørsel Forbrukerpanel for Forbrukerrådet.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
Markedsføring.
Journalføring.
Grunnleggende salgsteknikk
Strategi- og handlingsplan forsking, innovasjon, utdanning og kompetanseutvikling (FIUK) for Helse Møre og Romsdal
Rettskilder til fots - Innledning
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Attachè – rollen i TEFT John Arne Bjørgen Seminar

Attachérollen proaktiv kobler - hverken ”pull” eller ”push”, men ”matchmaking” bedriftsrådgiver/analytiker - identifisere behov FoU tilbyder finansiør medlem av et kollegium (korps)

Attachérollen (forts.) bedriftens representant forankring i FoU instituttene internasjonal, nasjonal og regional rolle, en nettverksaktør bedriftsporteføljeforvalter profesjonell prosjektadministrator – prosjektleder høy integritet/habilitet utøve rollen ekspeditt – redelig - ryddig

Kulturell og kompetansemessig forankring i FoU instituttene Kompetanse forutsetninger:  Teknologiske generalister  Bedriftskompetanse

FUNKSJONALITET Salg:  Oppsøkende virksomhet  Bedriftsrekruttering Identifisere behov:  Avdekke teknologiske muligheter som kan løses gjennom et TeknologiProsjekt (TP)

Funksjonalitet Gjennom  Bedriftsanalyse Fremskaffe et bilde av bedriftens generelle situasjon(regnskap mm) Teknologisk gjennomgang  Vurdere TP – ets teknologiske og forretningsmessige muligheter  Avstemme TP mot bedriftens mål og strategi  Konkretisere muligheter/ideer til TP – forprosjektrapporten

Funksjonalitet Initiere TP Fra omforent forslag til TP til bedriftens aksept av tilbud fra FoU instituttet. Oppfølging til avsluttet TP  Nødvendig! Formidler  Formidle behov til virkemiddelapparatet Nettverk  Inngå i regionens bedriftsrettede nettverk Lojalitet:  Bedriften Representasjon  Bedriftens utsending inn i forskningsinstituttene

Hva kan læres fra NEF – Norges Eiendomsmeglerforbund ( 1. ” Så snart bindende avtale er inngått, skrives kjøpekontrakten. Her avtales alle forhold ved handelen.” TEFT: Skriftlig tilbud fra FoU institutt – Bedriftens aksept – Kopi inn i Forprosjektrapport

Hva kan læres fra NEF (forts.) 2. ” Vi kontrollerer til slutt at alle dokumenter er i orden før handelen blir endelig avsluttet” TEFT: Sluttmeldingsskjema fra forsker, faktura fra bedrift til TEFT, Kopi av FoU instituttets faktura til bedrift, kopi av rapport fra FoU institutt, sluttmøte

Hva kan læres fra NEF (forts.) 3a. “Eiendomsmeglingsloven” “Eiendomsmeglerne er underlagt strenge krav til undersøkelses- og opplysningsplikt - -” TEFT: Forprosjektrapporten, analysen etc 3b. ” Heftelser, dvs heftelser som skal følge eiendommen.” TEFT: Eiendomsrett til resultatet av teknologiprosjektet, patentrettigheter, varemerke, copywright, åndsverkloven etc - i motsetning til rett til den generelle ervervede kompetanse i FoU instituttet.

Hva kan læres fra NEF (forts.) 4. ” Som selger kan du gjøres ansvarlig dersom den eiendom du selger ikke tilsvarer det en kjøper har rett til å forvente utfra eiendommens pris, gitte opplysninger, bebyggelsens alder osv.” TEFT: Sjekker forsker, forskergruppe, institutt tredobbelt: forskernettverk, attachèer, instituttledelsen

Hva kan læres fra NEF (forts.) ETISKE REGLER FOR NORGES EIENDOMSMEGLERFORBUND 5.1. ” Et medlem bør ikke påta seg et oppdrag hvis vedkommende har en økonomisk interesse i oppdraget utover vederlagskravet knyttet til oppdraget.” TEFT: Attachès relasjon til egen arbeidsgiver, forfordeling, fortrinnsvis koble til andre enn egen arbeidsgiver – et problemfylt og fast tema i TEFT

Hva kan læres fra NEF (forts.) 5.2. ” Medlemmene plikter å utføre megleroppdraget på en forsvarlig måte uten unødig opphold. Medlemmene må ikke påta seg så mange oppdrag at det går ut over arbeidets faglige standard.” TEFT: Vurderes fortløpende, vær ekspeditt - redelig- ryddig

Hva kan læres fra NEF (forts.) 5.4 ” § 6 Rådgivning: Medlemmene plikter å gi partene alle opplysninger av rettslig og faktisk art om de forhold som fremstår som viktige for hver av partene.” TEFT:  Viktig når klienten er ukjent med FoU institutter, behov for oppfølgingsmøter (startmøtet/midtmøtet/avslutningsmøtet i teknologiprosjektet).  Ved tvist mellom partene stiller attachèen i retten på klientens side mot egen arbeidsgiver.

Hva kan læres fra NEF (forts.) 5.5 ” § 9 Tittelbruk og bruken av MNEF Medlemmene bør fremheve medlemskapet i Norges Eiendomsmeglerforbund gjennom bruk av medlemskapsforkortelsen MNEF og NEF-logoen.” TEFT:  Er der som attachè, ikke som person fra egen arbeidsgiver.  Adferd som fremmer TEFT. Ikke gjør din person til et tema.