Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning Liv M. Lassen Liv M. Lassen
Etikk som ramme for spesialpedagogisk rådgivning Faglige etiske holdninger og praksis viktig for profesjonen for brukeren for samfunnet Etikk er læren om verdier & livsprinsipper hvordan disse tilpasses livets mange situasjoner Innen spesialpedagogikk: menneskeverd & selvbestemmelsesrett & livskvalitet Liv M. Lassen
Bevisst Holdning til Etikk EN BESKYTTELSE FOR BÅDE RÅDGIVEREN OG RÅDSØKER Liv M. Lassen
Innholdet i vurderingen Lovmessige rammer Internasjonale Nasjonale Faglige retningslinjer Instrukser & Rutiner Verdimessige evalueringer: personlige (eks. Rettferdighet) faglige ( eks. Medvirkning) sosiale (eks. Systemutnyttelse) Liv M. Lassen
Kunnskap ikke tilstrekkelig “Etisk sensitivitet” krever en kontinuerlig vurdering rundt profesjonell atferd. Mange dilemmaer Aldri helt utviklet Liv M. Lassen
Swanson (1983) Man opptrer sannsynligvis etisk når: man er personlig & profesjonelt ærlig holder rådsøkers interesse i fokus unngår personlig vinning kan forklare sine handlinger som “de beste” vurdert ut fra profesjonens etiske regler & prinsipper Liv M. Lassen
Hvorfor etikk er et viktig tema Etiske funksjoner eksisterer både som: bevisste vurderinger skjulte verdivalg Rådgivning preges av ulike og asymmetriske posisjoner i forhold til: makt sårbarhet avhengighet Liv M. Lassen
Ikke Kontigent Hjelp “ Give a child a fish and you feed him for a day. Teach a child to fish and you feed him for life “ (Ukjent) Liv M. Lassen
To Faktorer Gjør det nødvendig for enhver rådgiver å kontinuerlig vurdere rådgivningsforholdet ut fra etisk perspektiv: Rådgivers redskap er seg selv -- menneskelig Den asymmetriske posisjonen kan misbrukes uten at man er klar over det og til tross for gode intensjoner. Liv M. Lassen
Bevissthet om egne behov. Hvorfor velger du å være rådgiver ?: STATUS MENING GODHET MAKT (Geldard, 1989) Liv M. Lassen
Kategorisering av uetisk atferd (Swanson) Inkompetent atferd å påta seg arbeid man ikke er kvalifisert for pga manglende forståelse, trening eller ferdigheter Dilemma: Hva kan du gjøre når du forstår at du ikke har den nødvendige kompetansen og din er den beste rådsøker kan få i ditt distrikt eller på det nåværende tidspunktet? Hva er rådgivers ansvar og hva er rådsøkers ansvar? Liv M. Lassen
Uetisk atferd : Bryte etiske reglene rundt rådgivningsforholdet Taushetsplikt Dilemma: Kan taushetsplikten gjøre at du ikke vurderer at du gjør det beste for rådsøker ? (Overføring, barnevernssaker, osv.) Personlig vinning Har dine behov for å være vellykket / status påvirket hvilke saker du tar og hvordan du går frem? Personlig behov Har du noen gang opplevd å dekke personlig behov (som kontakt, anerkjennelse) i arbeidet? Liv M. Lassen
Ansvar Rådgiver : å tilrettelegge prosessen å lede prosessen å sørge for å fullføre prosessen & å være “modell”: holdninger/ handlinger Rolle : Ekspert vs. partnerskap Rådsøker : Valg av fokus & gjennomføring Liv M. Lassen
Roller & rollekonflikt Differensiert modell: Å ivareta den primære rådsøkers behov Integrert modell: Å ivareta det pedagogiske miljøets behov eller/ og Å ivareta samfunnsmessig perspektiv. (Bond, 1992) Liv M. Lassen
Tvill & Vurdering Veiledning og refleksjon med kolleger Åpenhet overfor rådsøker Som Ramme - bruk prinsipper, lover, instrukser Gjør den “beste vurderingen” i hver situasjon. Liv M. Lassen
5 Dilemmaer: 1: Balanse gjensidighet- asymmetri 2: Balanse subjektivitet- objektivitet 3: Balanse distanse- nærhet 4: Balanse helhet- spesifikk fokus 5: Balanse dekking av rådsøkers behov - dekking av egne profesjonell behov. ( integritet, ærlighet , prestasjon, osv. ) Liv M. Lassen
Diskusjon rundt sentrale etiske dilemmaer: Hvilke kompetanse har du? Hvilke forhold til rådsøker har/ kan påvirke din faglig integritet? Når er taushetsplikten et dilemma? Hvordan har du /kan du påvirke klienten med dine verdier og holdninger? Hvilke personlige behov har du opplevd å dekke i å hjelpe andre? Liv M. Lassen