Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
I.
BARN OG UNGE MED FUNKSJONSNEDSETTELSER I BARNEVERNET
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
De dårige følelsene. Veiene ut..
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
-ikke bare for zippylæreren…
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Samspill og Samhandling
Hønefoss politistasjon
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Barne- og familieperspektivet i behandling
- roller og forventinger
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Barns læring, voksnes ansvar!
Den vanskelige samtalen
Mestring og forebygging av depresjon
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
I dag snakker vi om psykiske problem:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Barn som pårørende.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Lederstil og Motivasjon.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
God morgen! Tanker etter i går?
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Daniel Stern`s Teori.
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barnets stemme stilner i stormen
Helsesøsterkongressen 2017
Cannabisprogram ungdom
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt Når foreldrekonflikter truer barnets utviklingsstøtte

Mitt ståsted og utgangspunkt: Klinisk praksis fra barne – og ungdomspsykiatri og familievern Nå: RBUP, øst og sør Kunnskapsgrunnlag: Systemisk forståelse kombinert med utviklingspsykologi og tilknytningsteori Salutogen tenkning, resiliens,mestring, beskyttel- sesfaktorer og risiko

En historie om David Mor og far gift i flere år. Begge såkalt ressurssterke mennesker, «Godt likt av alle» D født og er mye alvorlig syk. 1.leveår vanskelig og mor er tett på. Innad i fam utvikler det seg et «terrorregime» Far beskrives som en «tikkende bombe». Søster født. Hun er mer robust,blid og blir fars «øyensten»

Da jeg treffer familien er D 10 år. Han nekter å dra til far Da jeg treffer familien er D 10 år. Han nekter å dra til far. Andre gang i tingretten: Sakkyndig forsøker overtale til treff med far. D gjør et forsøk på å henge seg i et tau inni et skap. Skole & helsesøstre sterkt dratt inn i konflikten Barnevernet er tilmeldt flere ganger Sakkyndig henviser til BUP

Tre innfallsvinkler inn i dette: Konflikten - dens dynamikk Barna - deres stemme, deres historie og deres opplevelser Foreldrene og familiene

Om å forstå konfliktene Hva handler foreldrekonflikter om? Hva er det som gjør at dette blir så utfordrende? Er det riktig at «alle»(familie,venner, profesjonelle) blir dratt inn «i stormen»?

K. Koch: I de dype konfliktene har de voksne ofte tilleggsproblematikk S.Gran: Brudd i tilknytningsbånd mellom de voksne og grunnfølelser er aktivert,dvs angst, sinne,følelse av å bli sveket , avvisning Andre: Grunnleggende mistillit, tap av aner- kjennelse,angrep og forsvar

Analyse av samspill og kilder til det fastlåsende W. Gulbrandsen, art fra 2013 i tidsskriftet til psykologforeningen: 1 Èn aksepterer ikke bruddet; den andre avviser temaet 2 Èn er dypt krenket over måten bruddet skjedde på; den andre unngår temaet 3 Èn er bekymret for omsorgssvikt hos den andre; denne avviser temaet

4 Èn er bekymret for innlevelsen i barnet og defineres som oversensitiv av den andre 5 Økonomi bekymrer,men èn eller begge be- handler det som illegitimt tema 6 Barn initierer selv endringer og fortolkes ulikt 7 Ulike livsprosjekter- uforenlig med aktivt foreldreskap 8 Stemmer utenfra låser dialogen

Om å forstå barna Barns utvikling er et produkt av en kontinuerlig gjensidig samspill med omsorgspersoner og sosiale kontekster. Måten barnet blir møtt på og erfaringer det får blir byggesteiner i dette Svak ell redusert foreldrefungering over tid, vil kunne føre til skjevutvikling

Rapport fra Folkehelseinstituttet, 2012:2 Internasjonale studier viser sammenheng mellom foreldrekonflikter og en rekke vansker hos barn og unge, tilpasningsvansker og psykiske vansker Få norske undersøkelser,men de viser overvekt av angst,depresjon,atferdsvansker og til- pasningsvansker (Rød, Ekeland,Thuen,2008)

«Barnas stemme stilner i stormen» Barneombudets rapport ,2012 Hva sier barna? Voksne har sine egne behov De klarer ikke være foreldre sammen Barna opplever at konfliktene tar mye krefter Barna må snakkes direkte med og involveres i de løsninger som avtales

«… oss står liksom igjen i eit anna land» Art av Midtstigen og Vik Materialet viser barnas kontaktstopp, overflatedialoger ,ordløs protest – forhold som fører til at viktige følelser ikke formidles til foreldrene

«Det er liksom mamma og pappa som kommer først, da» A Flem,2001 Om barns skjulte ansvar for foreldre etter skilsmissen Det å forstå barnas prosjekter og deres bekymring for foreldrene

«Når en familie er i krise vil alle parter ha behov for støtte til følelsesmessig regulering og hjelp til funksjonell meningsdannelse» (H. Øvreeide) Barna kan føle seg forlatt- den normale intersubjektiviteten mellom barn og voksne er forstyrret

De senere årene: Økt fokus på at profesjonelle snakker direkte med barn om ting som angår dem Økt fokus på barnas rettighet til å bli hørt på Det er fortsatt slik at ansvaret for å dempe konfliktene og forsøke å samarbeide som fortsatt foreldre ligger hos de voksne !

Om å forstå foreldrene Forutsetninger: Ikke alvorlig rusbruk, alvorlig psykisk ledelse eller annen alvorlig omsorgssvikt En grad av tro på samtalen som virkemiddel til bedre samarbeid En viss forståelse for at deres samarbeids- vansker er negativt for barna Begge foreldrene samtykker til at barnet får sam- taler alene

Hvordan komme i posisjon Hvordan komme i posisjon? Foreldre med relasjoner preget av: Krenkelser, bebreidelser,fiendtlighet,mistillit Ofte vært konflikt lenge og ofte har de voksne internalisert hverandre som sitt problem

Hvordan få til bevegelse fra demonisering til samarbeid Hvordan få til bevegelse fra demonisering til samarbeid? Kan de voksne komme ut av krenkelsesspiral og komme inn i en grad av samarbeidsmodus?

Er det mulig å gjøre to ting: Bidra til styrking av den enkeltes foreldre- funksjoner (ved råd og veiledning) OG, bistå i utvikling av samarbeidsferdigheter ( Samarbeide som «korrekte kollegaer»)

Fase 1, foreldresamtaler Avklare bestilling og mandat Vurdere underveis i samtalene ( også skyld og skam) Fokusere på barnet og dets relasjoner «Containe og romme» de voksne,aksept og anerkjennelse Forberedelse til barnesamtalene

Fase 2, barnesamtalene Etablere kontakt Oppvarming med foreldrene til stede Trygge og tydeliggjøre rammer Utforske barnets univers Barneintervju Genogram/nettverkskart Planlegge det som skal sies til foreldrene og hvordan

Fase 3, tilbakemeldingssamtalene Anerkjenne og bekrefte Opplevelsen av barnet og barnets historie Konfliktens innvirkning Arbeid med foreldrefunksjoner og relasjoner Ofte helt konkrete/detaljerte avtaler med utgangspunkt i barnets livsverden

Ved at barnets medvirkning og deltakelse i samtaler er så sentralt i tilbudet, øker muligheten for at de voksne snur fokus fra seg selv og fra konflikten og i større grad se og imøtekomme barnets behov

TAKK FOR MEG! merete.grasmo @r-bup.no RBUP, øst og sør