HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Skolebruksplan 3 Vedtak i fylkestinget 17. desember.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Overgangsprosjektet NY GIV
Nettverk for karriereveiledning Rektormøte, Jægtvolden og nettverksmøte Lisbeth Pedersen.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Samling om rådgivning og karriereveiledning
FUG-konferanse for tillitsvalgte
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Prosjektperiode august 2008-august 2011 Prosjektleder: Mette Smedstad, KS Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge Utviklingsarbeid i regi.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Mulighetenes Oppland Oppland fylkeskommune Fagpolitisk utvalg Østlandssamarbeidet Assisterende fylkesopplæringssjef Terje Storbakken 1. Februar 2016.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Velkommen til FORELDREKURS
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole Terje Storbakken Prosjektmedarbeider KS-prosjekt overganger (Rådgiver) (Fagenhet for videregående opplæring) (Sør-Trøndelag fylkeskommune)

Bakgrunn for prosjektet Forskning – NIFU STEP rapport nr 13-2008 50% studiekompetanse og 15% yrkeskompetanse etter 5 år 15% sluttere og 20% gjennomført uten å bestå STFK: 11,4% (ST) og 35,8% (YF) ikke fullført etter 5 år Stortingsmeldinger – Tidlig innsats og kvalitet i skolen NOU 2008:18 Fagopplæring for framtida

Skolen må endre seg!

KS vil sette fokus på frafall Ide og prosjektskisse fra KS sin skolegruppe Ideen er videreutviklet av prosjektleder Ivar Skei og prosjektmedarbeider (meg) i samarbeid med KS – skolegruppe. Behandlet i rådmannsutvalg og i KS-styret

”Helhetlig opplæringsløp – bedre gjennomføring i videregående opplæring” Tidlig innsats, tilpasset opplæring, bedre samarbeid om yrkes- og utdanningsrådgiving og tettere oppfølging av fravær er viktige tiltak. Den viktigste enkeltforklaringen på frafall i vgo er svake karakterer på ungdomstrinnet (mange av disse har i tillegg stort fravær)– bør 10% ha noe annet? KS ønsker å bidra i det felles arbeidet med å redusere frafallet i videregående skole, gjennom et skoleprosjekt fra høsten 2008 til 2011

Overordnet mål Gjennom tettere og systematisk samarbeid mellom skoleslagene skape bedre overganger og redusere frafallet i videregående opplæring Med hensikt å: skape helhetlige opplæringstilbud styrke tilpasset opplæring for å øke læringsutbyttet for alle redusere frafall i vgo skape grobunn for livslang læring

Organisering Oppstartkonferanse – KS høstkonferanse 17. oktober Målgruppe: ordfører, rådmann og skolefaglig ansvarlige Regionale konferanser – mål og erfaringsutveksling 17. november – Orkdal/Øy 19. november - Gauldal 24. november - Fosen 25. november – Trondheim/Nea Lokalt mellomarbeid arbeidsgrupper knyttet opp mot lokal vgs

Sluttprodukt Kommunevise planer for overganger mellom opplæringstilbud Samlet prosjektkatalog med gode eksempler Etablere gode arenaer for videre samarbeid innen grunnopplæringa

Prosjektledelse Prosjektleder: KS Sør-Trøndelag ved Ivar Skei Prosjektmedarbeider: STFK v/ Terje Storbakken Styringsgruppe: KS-styret (utvidet med leder opplæringskomite i fylkestinget) Prosjektgruppe: KS-skolegruppe Referansegruppe: Rådmannsutvalget

Suksesskriterier! Lokal forankring Lokalt engasjement Skoleeier/ledelse følge opp Systemrettet arbeid planer med årshjul fordeling av ansvar