HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole Terje Storbakken Prosjektmedarbeider KS-prosjekt overganger (Rådgiver) (Fagenhet for videregående opplæring) (Sør-Trøndelag fylkeskommune)
Bakgrunn for prosjektet Forskning – NIFU STEP rapport nr 13-2008 50% studiekompetanse og 15% yrkeskompetanse etter 5 år 15% sluttere og 20% gjennomført uten å bestå STFK: 11,4% (ST) og 35,8% (YF) ikke fullført etter 5 år Stortingsmeldinger – Tidlig innsats og kvalitet i skolen NOU 2008:18 Fagopplæring for framtida
Skolen må endre seg!
KS vil sette fokus på frafall Ide og prosjektskisse fra KS sin skolegruppe Ideen er videreutviklet av prosjektleder Ivar Skei og prosjektmedarbeider (meg) i samarbeid med KS – skolegruppe. Behandlet i rådmannsutvalg og i KS-styret
”Helhetlig opplæringsløp – bedre gjennomføring i videregående opplæring” Tidlig innsats, tilpasset opplæring, bedre samarbeid om yrkes- og utdanningsrådgiving og tettere oppfølging av fravær er viktige tiltak. Den viktigste enkeltforklaringen på frafall i vgo er svake karakterer på ungdomstrinnet (mange av disse har i tillegg stort fravær)– bør 10% ha noe annet? KS ønsker å bidra i det felles arbeidet med å redusere frafallet i videregående skole, gjennom et skoleprosjekt fra høsten 2008 til 2011
Overordnet mål Gjennom tettere og systematisk samarbeid mellom skoleslagene skape bedre overganger og redusere frafallet i videregående opplæring Med hensikt å: skape helhetlige opplæringstilbud styrke tilpasset opplæring for å øke læringsutbyttet for alle redusere frafall i vgo skape grobunn for livslang læring
Organisering Oppstartkonferanse – KS høstkonferanse 17. oktober Målgruppe: ordfører, rådmann og skolefaglig ansvarlige Regionale konferanser – mål og erfaringsutveksling 17. november – Orkdal/Øy 19. november - Gauldal 24. november - Fosen 25. november – Trondheim/Nea Lokalt mellomarbeid arbeidsgrupper knyttet opp mot lokal vgs
Sluttprodukt Kommunevise planer for overganger mellom opplæringstilbud Samlet prosjektkatalog med gode eksempler Etablere gode arenaer for videre samarbeid innen grunnopplæringa
Prosjektledelse Prosjektleder: KS Sør-Trøndelag ved Ivar Skei Prosjektmedarbeider: STFK v/ Terje Storbakken Styringsgruppe: KS-styret (utvidet med leder opplæringskomite i fylkestinget) Prosjektgruppe: KS-skolegruppe Referansegruppe: Rådmannsutvalget
Suksesskriterier! Lokal forankring Lokalt engasjement Skoleeier/ledelse følge opp Systemrettet arbeid planer med årshjul fordeling av ansvar