Digitale medier Multimedialitet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Sammensatte tekster (multimodale eller diskontinuerlige tekster)
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Medier og informasjonskunnskap
Ekstern skolevurdering Skolens navn •Sett inn bilde av skolen her (Tips: høyreklikk på bildet og sorter det bak teksten)
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Digital historiefortelling
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Sammensatte tekster: Photo Story
Roman- og novelleanalyse
ODIN MEDIA Ledende kommunikasjonsbyrå i Østfold-regionen 15 ansatte, solide kunder Gruppe med 60 ansatte Strategi og rådgivning PR og innhold Design Web.
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Sammensatte tekster.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Tekst, bilde og komposisjon
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
”Morderne” Fra novelle til film.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Valgfag på Kastellet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Sammensatte tekster ?.
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Strukturell analyse -a short introduction
Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen
Oppsummering. ulike perspektiver teknologiske betingelser og utvikling makroforhold mikroforhold område-spesifikke forhold sosio-kulturelle forhold.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Idrettens hjem på nett Stjørdal 18.april 2015 Organisasjonssjef Kjell Bjarne Helland Sør-Trøndelag Idrettskrets.
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
FILM. Filmfortellingen Fortelling RomanNovelleFilmDramaEventyr.
Elevtekstanalyse ``Godhetens gud er død`` Janne og Geir sitter i et tre. He he he Lol azz:P La stå! Ukens ordenselever: -Tony og Trude Nå må dere begynne.
Estetiske virkemidler
Gode venner som hjelper andre
Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Oppgave: Leke med rimkortene
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kom i gang med programmering!
Utskrift av presentasjonen:

Digitale medier Multimedialitet

Hva er multimedialitet? Integrasjon av og samspillet mellom flere informasjonstyper i digitale utrykksformer Informasjonstyper; stillbilde, skrift, levende bilder og lyd Multimedialitet innebærer bruk av minst to informasjonstyper i samspill, f.eks. film Multimodalitet er måten disse info.typene og de digitale ressursene blir brukt, f.eks. programvare for grafisk design

Statiske informasjonstyper Stillbilde - subjektiv suksesjon - visuelt - statisk informasjonstype - selvvalgt tempo Verbal tekst - intersubjektivt betinget suksesjon - bestemte regler

Dynamiske informasjonstyper Levende bilder - eksternt betinget suksesjon - ikke selvvalgt tempo - maskineriet for filmvisningen ligger i grunn og bestemmer tempoet - visuelt Lyd - streng temporær sekvensialitet - ikke visuelt

Statiske og dynamiske tradisjoner I film- og fjernsynstradisjonen er integrasjonseffekten varierende og betinget av teknisk, institusjonell og sosial tradisjon I litterære institusjoner har integrasjonseffekten vært verbal Fra stumfilm til dagens Hollywood Fra Gutenberg til www og hypertekst

Dataspill Flere sjangere Tradisjonelt adventurespill - innføring med filmklipp - spilles fra brett til brett - problemløsning - økt kunnskap Aristotelisk fortellermåte - begynnelse, midt, slutt

Dataspillets dramaturgi - forholdet mellom brukerstyring og fortelling utgjør en kompromiss Mikronivå - fri bevegelse i informasjonslandskapet Makronivå - begynnelse og slutt er en filmsekvens - midtseksjonen er åpen og spilleren må forholde seg til oppgaven gitt i begynnelsen