Samarbeid om etisk kompetanseheving

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaring med etikkarbeid fra sykehjem i Stavanger
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Møteplass for etisk refleksjon
Etiske perspektiver på bruk av tvang
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Likeverdig kommunikasjon–
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Etikkprosjektet FoU - prosjekt: Utvikling av systematisk
Prosjekt - Samarbeid om etisk kompetanseheving
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Joachim Bjerkvik
Mangfold og fellesskap
Veiledning av studenter
Etikk og brukermedvirkning
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Skien kommune.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
€ Fagnettverk lindrende omsorg i Vest-Agder Fagnettverk i regi av
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Målsetning med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Etikk og refleksjon i kommunehelsetjenestene
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Mette Smedstad KS, Innovasjon og utvikling.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Startpakke for etisk refleksjon. Hva er etikk? Etikk handler om hvilke verdier og holdninger jeg har, og ikke minst; hvordan disse verdiene omsettes i.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid om etisk kompetanseheving Kari Hesselberg, Pernille Næss, Christine Næss Evensen, KS

Prosjekt ”Samarbeid om etisk kompetanseheving” Forankret i Omsorgsmeldingen og i Kvalitetsavtalen mellom KS og Regjeringen Samarbeid mellom Helse- og omsorgsdepartementet Arbeidstaker-organisasjonene Helsedirektoratet KS Seksjon for medisinsk etikk Prosjektet følger Omsorgsplan 2015

Hvorfor jobbe med etikk?

Visjon for prosjekt; Samarbeid om etisk kompetanseheving Systematisk praktisk etikkarbeid som styrker brukerens opplevelse av at helse- og omsorgstjenestene ivaretar deres verdighet og integritet.

Mål for prosjektet Styrke etisk kompetanse og systematisk etikkarbeid i kommunenes helse- og omsorgtjenester Fokus på: grunnleggende etiske prinsipper i yrkesutøvelsen holdninger og verdier i møte med brukerne hvordan håndtere etisk vanskelige valg god etisk praksis til beste for brukerne Kommunene skal etablere et kontinuerlig etikkarbeid med egnede møteplasser for etisk refleksjon.

Hva kan systematisk arbeid med etiske problemstillinger føre til? Styrket fagmiljø Motivasjon Kreativitet Mindre utbrenthet Styrket omdømme Lettere å rekruttere Større forståelse for utfordringene i tjenesten Styrket praksis Mindre bruk av tvang Økt brukermedvirkning Kloke avgjørelser – bedre tjenester

122 kommuner med i prosjektet - fra mai over 150 November 2007 - Ressurskommuner: 8 Oktober 2008 - Pulje 1: 27 April 2009 - Pulje 2: 30 Oktober 2009 - Pulje 3: 30 Juni 2010 - Pulje 4: 27 Mai 2011 – Pulje 5: 36 - Tas opp nå Alle fylker representert

Etikk-kommuner i Hedmark Deltakere: Ringsaker Stor-Elvdal Stange Folldal Trysil Nord-Odal Elverum Hamar Eidskog (trukket seg) Nye søkere pulje 5: Grue Oversikt over alle deltakerkommunene på www.ks.no/etikk-kommune

Pernille Næss – prosjektveileder

Fru Hansen er 82 år og bor alene i egen bolig Fru Hansen er 82 år og bor alene i egen bolig. Hun har fysisk funksjonsnedsettelse, men ikke demens. Har fått vedtak på hjelp av hjemmetjenesten til personlig hygiene. Hun nekter personalet å hjelpe seg og sier at dette klarer hun selv. Hun begynner å se ustelt ut, og lukter stramt. Pårørende er opprørt. Er dette et etisk dilemma? Hvilke hensyn står mot hverandre?

Etiske dilemma – etiske utfordringer Ikke klart svar Mange hensyn Krever vurdering Hva er konsekvensene? Hva er min plikt? Noe står på spill! (Men hva?)

Modell for etisk refleksjon Saken Fakta og forståelse Involverte parter Rangering og konsekvenser for hver av dem Etiske utfordringer/dilemma Verdier på prøve Mulige løsninger Rangering og konsekvenser av hver av dem Råd Mulige anbefalinger

Erfaringer fra Stavanger (Tasta og Bergåstjern) Mer verdighet rundt livets slutt Bedre grunnlag for faglige beslutninger Bedre livskvalitet for enkeltpasienter Mer fleksibilitet i daglige rutiner. ”Må vi gjøre det slik?” Redusert bruk av tvang / makt Kreativitet i tilnærming til konkrete case (idédugnad) Sorteringsarbeid. Bevisstgjøre interessemotsetninger, skjulte verdier og følelser Styrket tverrfaglig samarbeid Tverrfaglige synspunkter blir hørt og verdsatt Nedsatt sykefravær?

Erfaringer fra Trondheim (Nidarvoll) Større bevissthet om etiske dilemmaer Vi blir tryggere på hverandre – tør å si fra om ting vi reagerer på … (vi har forpliktet oss på å være tydeligere) Taushetsplikt har kommet ”lenger fram i panna” Økt bevissthet om betydning av fokus på bruker og arbeidsoppgave – mindre forstyrrelser fra kolleger som …skal bare… (ex i stellsituasjoner, ved måltider) Mobilbruk er ikke lenger akseptert i avdelinga

Hvordan styrke kompetansen i etikk? Arbeide med hverdagskulturen Refleksjon over praksis i det daglige arbeidet Sette av tid til refleksjon Fast post på avdelingsmøtet, egne jevnlige møter, lunsjen på torsdager eller lignende Etisk refleksjon skal være rutine Etablere møteplasser der etiske utfordringer kan drøftes og råd kan gis i vanskelige saker Råd for etisk refleksjon Klinisk etisk komité Formaliserte refleksjonsgrupper med veileder Kompetansetiltak Etikkseminar Kurse etikkveiledere Etikkopplæring Fra små drypp i hverdagen til utdanningsprogram i etikk

Christine Næss Evensen – prosjektveileder

Sentrale verktøy i prosjektet Christine

Etisk refleksjon og god praksis Jobbe aktivt med etikk innenfor områder som: Brukermedvirkning Tvang. Begrunne tvangsbruk. Finnes det andre løsninger? Samhandling og tverrfaglig samarbeid Ledelse Organisasjonsetiske utfordringer Christine; FoU- brukermedvirking Refleksjonskortene til USH Glemmen Organisasjonsetikk heftet Helsedirektoratets e-læringsprogram om pasientrettighetsloven, samtykke mm

Suksesskriterier i etikkarbeidet Forankring og lokalt utviklet prosjekt Benytte etablerte møteplasser Praksisnær refleksjon Benytte enkle metoder og verktøy Kompetansepåfyll Leders rolle og engasjement Christine 1. Å jobbe med forankring av etikkarbeidet er viktig, både på politisk nivå, hos ledere og hos medarbeidere. 2. Etiske refleksjon bør startes opp i allerede etablerte møteplasser for eksempel personalmøter, rapporter og lignende. 3. Refleksjonene må holdes praksisnære. Å reflektere rundt etiske dilemmaer og utfordringer fra egen hverdag styrker bevisstgjøringen rundt egen praksis. 4. Å starte med metoder og verktøy for etisk refleksjon som er enkle å benytte og som ikke tar for lang tid øker motivasjonen. Noen eksempler på enkle metoder er ”Trafiklysmetoden” og ”Trekk et kort”. Når man blir tryggere i den etiske refleksjonen kan man lære seg mer utfordrende metoder som ”Diskurs etisk modell” og lignende. 5. Etikkveilederne/ ildsjelene som skal drive refleksjonsgruppene trenger kompetansepåfyll og egne møteplasser – egne refleksjonsgrupper. Veiledning på veiledning er nødvendig. Etikkveiledere er nøkkelpersoner i etikkarbeidet. De etiske refleksjonene må styres hvis ikke er det fort gjort at de ikke lykkes. I dette er gode etikkveiledere avgjørende. 7. Leder må gå foran som et godt eksempel i etikkarbeidet og vise medarbeiderne at etikkarbeidet er viktig. Tilrettelegging i forhold til gjennomføring av den etiske refleksjonen er avgjørende. - Å knytte etikkarbeidet til allerede eksisterende prosjekter i kommunen oppleves positivt. Eksempler på dette kan være Kvalitetskommuneprogrammet, nærværsprosjekt, Flink med folk i første rekke ol. Engasjere lokal etikkoordinator/prosjektleder Benytte ekstern kompetanse Bygge opp intern kompetanse Brukerdialog 19

Verktøy, gode eksempler og mye mer finner dere på våre nettsider: www.ks.no/etikk-kommune Christine 20

Prosjektmedarbeiderne i KS Pernille Næss, Pernille.naess@ks.no 93 21 94 84 Christine Næss Evensen, cne@ks.no 47 28 81 70 Kari Hesselberg, kari.hesselberg@ks.no 90 62 22 57 Nettside: www.ks.no/etikk-kommune Følg oss også på Facebook