Helsefremmende arbeid – vårt største helsepotensial

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
VELKOMMEN TIL KURS | |.
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Fysisk aktivitet og helse
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
FYLKESMANNEN I AUST-AGDER Fylkesmannens rolle i folkehelsearbeidet i lys av ”Nasjonale mål og hovedprioriteringer” Kristiansand Sidsel Birkeland.
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Idedugnader med en rekke frivillige organisasjoner, ungdomsorganisasjoner, faggrupper og profesjoner En egen idedugnad om kvinnehelse Utstrakt samarbeid.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Folkehelse i Nord-Trøndelag
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Folkehelsearbeid i Nav
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Bjørnar Allgot generalsekretær
1 SENIORPOLITISK KONFERANSE Senter for seniorpolitikk Oslo 5. desember 2007 Åsmund Lunde.
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Samdata 2012 Somatikk.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Opp av go´stolen Bakgrunn Folkehelsealliansen
blid å le glad å smile lei seg.
Regionale forskningsfond
Bilskadekontoret 14. oktober 2014 Arne Solum
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Hvordan oppnå politisk overbevisning…..
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Dødsårsak i ulike verdensdeler I Europa og Amerika er det de livsstilsrelaterte ikke-smittsomme sykdommer som fører til flest tapte leveår For å møte.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Spillemidler tilpasset utfordringer og behov Roar Blom, Folkehelseavd. Temasamling FNF Nordland, Bodø Foto: Peter Hamlin.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Helseutfordringer – helsemuligheter Roar Blom, Nordland fylkeskom. Helsefremmende arbeid Seminar Regional transportplan – Aktiv transport,
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold

KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Helsefremmende arbeid – vårt største helsepotensial Roar Blom, leder Folkehelse Arbeidsgiverkonferanse KS Nordland, Bodø 7. Sept.2011 08.04.2017

Hvilken visjon - hvilket hovedmål styrer norsk helsedebatt og norsk helsepolitikk? 08.04.2017

Flest mulig behandlede pasienter raskest mulig og billigst mulig ? Er det: Flest mulig behandlede pasienter raskest mulig og billigst mulig ? Et sunnere, friskere folk ? 08.04.2017

08.04.2017

Livsstilsvalg er viktige for vår helse Forekomsten av livsstils-relatert sykdom har vært økende Diabetes type 2 Hjerte-/karsykdom Overvekt Kreft Muskel-/skjelettsykdom Dette får konsekvenser for vår helse og vår forventede levealder Figuren viser at størst andel tapte friske leveår i Norge er relatert til tobakksbruk, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og høy kroppsmasseindeks (KMI) (data hentet fra The European Health Report, vedlegg, Tabell 5). Alle disse er risikofaktorer som påvirkes av våre livsstilsvalg! Det er viktig å ha i mente at livsstilsfaktorene (aktivitetsnivå, kosthold, tobakk) påvirker forekomsten av risikofaktorer som høyt blodtrykk, høyt kolesterol, og høy KMI. Livsstilsfaktorene er derfor viktigere risikofaktorer enn det som figuren umiddelbart viser. En av vår tids hovedutfordringer for helsen er økningen i forekomst av livsstilsrelatert sykdom, som for eksempel diabetes type 2, hjerte-/karsykdom, overvekt, kreft, muskel-/skjelettsykdom etc. Det er anslått at minst 40 % av alle kroniske sykdommer kunne vært forebygget gjennom røykeslutt, økt fysisk aktivitet, sunnere mat og mindre alkoholbruk. Forventet levealder i Norge har økt med ca 30 år siden 1900 (SSB). Ny forskning viser at gjennomsnittlig levealder kan forventes å gå ned hvis utviklingen i livsstilssykdom fortsetter som nå. Dette skyldes våre livsstilsvalg. (The European Health Report 2005)

Mer og bedre fysisk aktivitet Mindre røyking Mindre og kontrollert alkoholbruk Sunnere kost 08.04.2017

08.04.2017

Gordon Campbells politiske bevissthet: I trontalen febr. 2005:……there is no place better on Earth to lead a healthy lifestyle than in British Columbia. Hans andre av fem hovedmål for regjeringens arbeid i den kommende fireårs-perioden: BC skal lede an i Nord-Amerika innenfor arbeidet med sunn livsstil og bedre fysisk form 08.04.2017

Noen eksempler: - Fra 1981 til 2001 redusert inaktiviteten fra 79% til 47% - BC 39% Fra 1985 til 2005 redusert røykeandel fra 35% til 20% - BC 15% Fedmeproblemet har økt, men betydelig mindre enn i USA Gjennomsnittlig levealder litt over Norge (82 og 78 år) BC 80,6 år mot landsgjennomsnitt på 79,7 år BC 5,1% diabetes mot landsgjennomsnitt 6,0 – 6,2% (p.g.a mindre fedmeandel) BC 42% overvektige mot nasjonalt 48%. 08.04.2017

08.04.2017

KONKRETE MÅL 20% økning av andelen som er fysisk aktive/moderat fysisk aktive (fra 58 – 69%) 20% øk. av andelen som inntar daglig anbefalt mengde frukt/gr.saker (40 – 48%) 20% reduksjon i andelen av kal. Som kommer fra ”junkfood” ( fra 25- 20%) 20% reduksjon i andelen overvektige (fra 31 – 25%) 20% red. i andelen fete (fra 12 – 9%) 10% red. i andelen røykere (fra 16 – 14,4%) 08.04.2017

Tilbake til vårt hovedmål: Flest mulig behandlede pasienter raskest mulig og billigst mulig ? Et sunnere, friskere folk ? 08.04.2017

Minst 40% av sykdomsbyrden vi påføres gjennom de kroniske, ikke-smittsomme sykdommer kan forebygges gjennom bedre kontroll med nevnte livsstilsfaktorer 08.04.2017

Enorme økonomiske samfunnskostnader / inntjeningspotensialer KOSTNADER (for Nordlandssamfunnet): Fysisk inakt: 165 mill. (60 mill. i direkte helseutg., 105 mill. i indirekte utg.) Fedme : 220 mill. (110 mill.direkte helseutg., 110 mill i indirekte utg.) Røyking : 752 mill. (150 mill. direkte helseutg., 602 mill i indirekte utg.) Samlet kostnader for disse tre risikofaktorer i Nordland: 1137 mill. kr. 5 %-poeng reduksjon i forekomsten:160 mill. årlig besparelse 08.04.2017

Nordland fylkesting: Et paradigmeskifte nødvendig I helseforståelse i helsefokus og i helsearbeid 08.04.2017

Vi er godt i gang: God politisk forankring Handlingsplan folkehelsearbeid 2008 – 2011, fylkesplan 11 fagstillinger Ca. 20 mill. kr. nettobudsjett Styrket organisering – ny avd. Folkehelse, ung, tannhelse Samarbeidsavtaler med 36 kommuner og mange regionale aktører (ikke minst Helse Nord RHF) Folkehelsealliansen Nordland En rekke utviklingsprosjekt, bl.a: - kommunale frisklivssentraler - Kommunal ernæringspolitikk - Helsefremmende skoler og – arbeidsplasser - Trafikksikker og aktiv skoleveg 08.04.2017

Lov om fylkeskommuners oppgaver i folkehelsearbeidet (Folkehelseloven – Ot.prp.nr.73 (2008-2009)) Fylkeskommunen skal fremme folkehelse og bidra til utjevning av sosiale helseforskjeller (§1) Fylkesk. skal fremme folkehelse innen de oppgaver som fylkesk. er tillagt, herunder regional utvikling og planlegging, forvaltning og tjenesteyting (§3, 1.ledd) Fylkesk.skal være pådriver for, og samordne folkehelsearbeidet i fylket, bl.a. gjennom alliansebygging og partnerskap og ved å understøtte kommunenes folkeh.arbeid (§3, 2.ledd) Fylkesk. skal ha den nødvendige oversikt over helsetilstanden i fylket og de faktorer som kan virke inn på denne (§4, 1.ledd) 08.04.2017

Samhandlingsreformen: En helsetjenestereform I henhold til 10-90 regelen arbeides det da med en reform konsentrert til de 10% av helseproduksjonen som helsetjenesten står for Skal kommunene motiveres til å forebygge mer med ønske om mindre sykdom og behandling som resultat, kan ikke dette skje uten at det store potensialet aktiviseres? Og potensialet (de 90%) ligger i det tverrsektorielle samfunn som former tilbud og livsstil. 08.04.2017

Fastlegene er viktig, men det er ikke mangel på leger som gjør oss syke? 08.04.2017

Ny Folkehelselov lagt fram for Stortinget (08.04.11): En felles lov for alle tre forvaltningsnivå Folkehelsearbeid skal integreres i alle samfunnssektorer – dvs at hele kommunen skal nå stå bak arbeidet (ikke bare komm. helsesektor (Kommunehelseloven). Likeledes for stat og f. komm. Større krav til oversikt over utvikling i helsestatus og helsedeterminanter – også for kommuner og f.kommuner 08.04.2017

The Ecological Approach En integrert, tverrsektoriell og omfattende tilnœrming Et komplementœrt sett av handlinger og tilbud Fokus på individnivå, gruppenivå, institusjonsnivå, samfunnsforhold og politiske virkemidler 08.04.2017

Et moderne folkehelsearbeid må baseres på: Mindre bruk av pekefinger ! Et større og sterkere kollektivt samfunnsansvar ! 08.04.2017

Helse skapes der folk lever Helse skapes der folk lever. Skole og barnehage, arbeidsplass, bo- og nærmiljø er de arenaer hvor dagliglivet vårt utspiller seg og er derfor sentrale arenaer som må prioriteres i et målrettet helsefremmende og forebyggende arbeid. De sunne valg må gjøres til de enkle og naturlige valg gjennom å gjøre de attraktive og tilgjengelige i dagliglivet. De sunne valg må gjøres til de enkle og naturlige valg gjennom å gjøre de attraktive og tilgjengelige i dagliglivet

Lokal Mobilisering – en forutsetning for suksess Lokalnivået den viktigste arena i det helsefremmende arbeid Kunnskap, motivasjon, politisk mobilisering, ressurser og handling må i større grad flyttes fra nasjonalt nivå og regionsnivå til kommuner og lokalsamfunn Kommunal deltakelse og tverrsektorielt samarbeid en forutsetning for å sikre levedyktige og lokalt tilpassede programmer. Lokalt engasjement også en forutsetning for å fange opp lokale ressurser og muligheter 08.04.2017

The basic shift Mer ansvarliggjøring av regionale og lokale ledd (lokal mobilisering) 08.04.2017

National budget (2008), Public Health National Institute Public Health………………………851 mill. Nkr. Statens strålevern (Radiation Protection)…………..102 mill. Nkr. Governmental work with alc./drugs………………….145 mill. Nkr. Different topics, mostly at national level…………….217 mill. Nkr. Support to the local level……………………………….42 mill. Nkr. ___________ Total 1 357 mill. Nkr. 08.04.2017

Et stort politisk dilemma – Norge anno 2009: De sosiale ulikheter i helse øker mer i Norge enn i andre vestlige land det er naturlig å sammenlikne oss med! 08.04.2017

Aktive Inaktive Offentlig sektor Frivillig sektor Utvikling Organiserte Egenorganiserte 08.04.2017

Hvor mye aktivitet skal til? 60 min daglig- høyere intensitet 30 min daglig- moderat intensitet Mer enn 60 min daglig - liten ytterligere helsegevinst, en viss risiko Helsegevinst Lav Middels Høy 08.04.2017

Aktive Inaktive Offentlig sektor Frivillig sektor Organiserte Anlegg Drifts støtte Samarb.prosjekt Organiserte Egenorganiserte 08.04.2017

Kan du tenke deg å drive med fysisk aktivitet mer enn hva du gjør i dag? 08.04.2017

Hva må til for at du personlig skal bli mer fysisk aktiv? 38 % Mer tilgjengelig tid 12 % Bedre helse 4 % Bedre aktivitetstilbud innendørs under ledelse av instruktør 2 % Bedre aktivitetstilbud utendørs under ledelse av instruktør 2 % Bedre tilbud om uorganisert fysisk aktivitet utendørs 2 % Bedre/flere turveier osv. i nærmiljøet 1 % Flere idrettsanlegg 1 % Billigere tilbud 1 % Mer kunnskap om hvordan/hvorfor drive fysisk aktivitet 14 % Vet ikke 08.04.2017

08.04.2017

Barn og unge bruker stadig mer tid til stillesittende aktivitet En av hovedårsakene til redusert fysisk aktivitetsnivå blant barn og unge er den eksplosive økningen i stillesittende tid relatert til bruk av PC og TV de siste årene. Tid brukt til TV-titting har gått noe ned, så økningen skyldes økt PC-bruk. Norske 10.-klassegutter bruker i gjennomsnitt ca 44 timer per uke til bruk av PC og TV, mens jentene bruker ca 34 timer i gjennomsnitt per uke (tall fra 2005). Dette er tid brukt på PC og TV utenom skoletid. Norske 10.-klassinger har omtrent doblet tid brukt til stillesittende aktivitet relatert til bruk av PC og TV fra 1997 til 2005. Utviklingen blant jentene har vært den samme, men guttene i 10.klasse bruker ca 10 timer mer per uke enn jentene til disse aktivitetene. (Trender i helse og livsstil blant barn og unge 1985-2005, HEMIL-rapport 3/2009) (Trender i helse og livsstil blant barn og unge 1985-2005, HEMIL-rapport 3/2009)

Myten om spreke nordmenn står for fall Vi nordmenn tror at vi er et aktivt folkeferd, men dette stemmer ikke helt med virkeligheten. Tidsbruksundersøkelsene som er gjennomført i Europa viser at når man ser på hvor mye ulike land driver med fysisk aktivitet ligger Norge langt nede på lista. Nordmenn er blant de minst aktive i Europa, først og fremst fordi vi bruker lite tid på å gå fra sted til sted. Nordmenn er blant de i Europa som bruker mest tid på idretts- og friluftsliv, men når man ser på total fysisk aktivitet kommer vi altså dårlig ut. Norge er blant de land hvor befolkningen i størst grad har tilgang til bil i husholdningen. Det brukes mer tid til fysisk aktivitet blant de som bor i husholdninger uten bil. Økt økonomisk velstand virker negativt på folks generelle fysiske aktivitet. I tillegg til at vi kjører bil i stedet for å gå eller sykle, har nye tekniske hjelpemidler gjort at arbeidsoppgaver som tidligere krevde mye bevegelse nå tar mindre av vår tid. (Myten om spreke nordmenn står for fall, Vaage 2008) Kilde: Eurostat, Time Use Surveys 08.04.2017

08.04.2017

Økt levealder er ikke alt 23% - ca. 700.000 – i yrkesaktiv alder (16-66 år) er borte fra jobb / står utenfor arbeidslivet. Det store flertall av helsemessige årsaker. Andelen uføretrygdede øker jevnt 08.04.2017

08.04.2017

Recreation as a Human right 08.04.2017

08.04.2017

08.04.2017

08.04.2017

08.04.2017

08.04.2017

08.04.2017

Kommunal planlegging Ny plan- og bygningslov slår fast at folkehelse skal integreres i kommunal planlegging og tilrettelegging for fysisk aktivitet er et sentralt tema En god samfunnsplanlegging styrker folkehelsen ved at den bidrar til å beskytte mot risikofaktorer og fremme faktorer som virker positivt på helse og livskvalitet, ikke minst ved å bidra til en jevnere sosial fordeling av de faktorer som påvirker helsen. Ny plan- og bygningslov slår fast at folkehelse skal integreres i kommunal planlegging. Samfunns- og arealplanlegging er et viktig virkemiddel i det brede folkehelsearbeidet. Kommunen bør drive en aktivitetsfremmende areal- og transportplanlegging. Planreguleringer må sikre tilgjengelighet til grønnstrukturer og sammenhengende gang-, sykkel- og turstier. Det er viktig å sikre attraktive områder for variert fysisk aktivitet. I forbindelse med by- og tettstedsutvikling må grønne lunger ivaretas slik at muligheten for fysisk aktivitet i tilknytning til boligområder opprettholdes. Alle bør ha muligheter til friluftsliv og rekreasjon som en helsefremmende og trivselskapende aktivitet. Forvaltningen av areal- og naturressursene må bidra til å sikre slike kvaliteter. Kommunen bør utvikle en helhetlig kommunal plan for fysisk aktivitet og naturopplevelse. Det er nær sammenheng mellom helse, trivsel og kvaliteten på våre daglige fysiske omgivelser. Tilgjengelighet til grønne områder i nærmiljøet er en stor ressurs og en viktig påvirkningsfaktor for befolkningens helse. foto: Birgitte Simensen Berg

Noen viktige forutsetninger for å lykkes i vårt helsefr Noen viktige forutsetninger for å lykkes i vårt helsefr. og forebyggende arbeid Kommunal mobilisering – pol. forståelse, kunnskap, ressurser. Dokumentasjon, forskning, overvåkning Styrket organisering og alliansebygging (hvem skal balansere legeforeningen, helseforetakene, legemiddelind. og pasientforeningene?) Virkemiddelbruk bedre tilpasset de sosiale helseforskjeller 08.04.2017