Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen
Slik blir det å leve i Norge framover -Utviklingstrekk og perspektiver Befolkning – Flere mennesker, flere eldre og mest vekst i byene Økonomisk vekst Kapasitetsutfordringer Globalisering Miljø- og klimautfordring Universiell utforming
Avlyst – H/Frp regjeringen står på den rødgrønne NTP
Nasjonal Transportplan Hovedtrekk i NTP Betydelig opptrapping - 50 % økning ra NTP Nye grep for byene - Forpliktende avtaker - Kollektivtransport - Gåing og sykling Ferjefri E39 Inter-City utbygging Stad Skipstunnel Prioriterte prosjekter / finansiering Drift vedlikehold og forfall
Framtidas Transportsystem Strategien i NTP Byer Veksten i persontransport skal tas med kollektivtrafikk, sykling og gåing Bymiljøavtaler Regioner Bidra til regionforstørring InterCity jernbane Vegutbygging Videre utredning om lufthavner noen steder Mellom byer og regioner Redusere avstandskostnader og styrke godstransporten Store vegprosjekter
Bymiljøavtalene Belønningsordning for nullvekst i biltrafikk Omfatter 9 byområder 3,1 milliarder til og med ,1 milliarder til og med 2023 Stor frihet i valg av virkemidler Statens Vegvesen forhandler med byene
34,6 mrd 2,9 mill reisende Kr /reisende Trønderbanen vs InterCity 1 11,5 mrd 5 mill reisende Kr.2500 /reisende
Foto: Stortinget Samfunnsoppdraget «Overføring av gods fra vei til sjø og bane»
Planlegging for fremtidig satsing
Takk for meg!