1 Statsbudsjettet 2012. 2 Regjeringen legger til grunn optimistiske forutsetninger for internasjonal økonomi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Litt mer om PRIMTALL.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid…. Bjørn Gudbjørgsrud,
Statsbudsjettet 2008 Landsstyret 18.oktober 2007.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012 Høring kommunal- og regionalkomiteen 24. mai 2011.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Statsbudsjettet 2011 – KS vurderinger Utfordringer for kommunene.
1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 Statsbudsjettet og kommuneøkonomien Per Richard Johansen, Finnmark 12. oktober 2010.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Statsbudsjettet 2008 Oslo 10.oktober 2007 Rune Bye KS.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Demografikostnader Luster kommune ( )
Rådmannens budsjettfremlegg
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Lav rente – en gjeldsfelle
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

1 Statsbudsjettet 2012

2 Regjeringen legger til grunn optimistiske forutsetninger for internasjonal økonomi

3 … men uroen i aksjemarkedene har rammet oljefondet (SPU) og senket rentebanen

4 Hvordan innvirker den finansielle krisen i Europa på kommunesektoren Lavere rentebane enn hva vi ellers måtte ha ventet –enklere å håndtere gjeldsbelastningen Svake aksjemarkeder –lav avkastning på pensjonsmidlene –høyere premier i 2012 Kommuner med plasseringer i aksjemarkedet har «papirtap» –per 12. oktober har hovedindeksen på Oslo Børs falt med 19 pst hittil i år –hvis like mye plassert i aksjer som under finanskrisen betyr dette et tap på om lag ¾ - 1 mrd kr

5 Kommunesektoren har hatt en sterk inntektsvekst de siste årene

6 … som ga sterk aktivitetsøkning, men som nå ser ut til å bremse opp

7 … og kraftig gjeldsøkning, som kanskje ser ut til å stabilisere seg KS anslår at 1 prosentpoeng økt rente gir økte nto rente- utgifter på 1½ mrd kr

8 Fortsatt vekst på særlig prioriterte områder

9 Flere årsaker til den sterke gjeldsveksten som andel av inntekt Sterk vekst i realinvesteringene –statlige satsinger, rentekompensasjonsordninger –økte/undervurderte demografikostnader, investeringene kommer i forkant, befolkningsveksten er ujevnt fordelt –mange år med lavt nivå på løpende vedlikehold (investeringer i nye fylkesveier som eksempel) Økt låneandel på investeringene –premieavviket har lagt beslag på egenkapital –nto driftsresultat har over tid ligget under 3 pst, dvs for lavt til å opprettholde graden av egenfinansiering for selv et normalnivå på investeringene –avdragstiden på lånene er økt, gjelda hoper seg opp Lave renter har gjort gjeld lettere å bære –særlig når rentene er lavere enn inntektsveksten

10 Befolkningsveksten har gitt økte – og undervurderte – kostnader for sektoren

11 Økte inntekter, men begrenset handlings- rom for bedre tjenester via frie inntekter 3 mrd kr i økning i frie inntekter over 7 år tilsvarer knapt 0,2 pst årlig vekst

12 Effektivisering har vært avgjørende for lokalpolitisk handlingsrom Beregningen er basert på SØFs effektiviseringsanalyse utført for TBU/KRD i 2010 KS er positiv, men peker på metode- og dataproblemer –resultatet må tas med en klype salt Kommunene med relativt mange eldre oppnådde større effektivisering innen pleie og omsorg enn kommunene med relativt få eldre For barnehage og grunnskole var det en svak motsatt tendens, kommuner med relativt få barn effektiviserte mest Samlet effektiviseringsgevinst på linje med KS-prosjekt for 2010 SamletBarnehageGrunnskolePleie og omsorg 1,20,50,12,5 Beregnet økt effektivitet i barnehage, grunnskole og pleie og omsorg fra 2008 til 2009, prosent

13 Kommunal effektivisering på 4 mrd – innen rekkevidde? Kommunene svært opptatt av å effektivisere driften –81 pst av kommunene gjennomførte systematiske effektiviseringstiltak Nær halvparten tallfestet gevinster i budsjettet for 2010 –innsparinger på 1,2 pst av driftsinntektene KS har fra dette beregnet at norske kommuner i 2010 hadde en effektiviseringsgevinst på –oppunder 2 mrd kr hvis budsjettene ble realisert –og om lag 4 mrd kr hvis hele sektoren gjorde det samme (Fürst&Høverstad, FoU-prosjekt for KS)

Effektivisering iflg F&H – et mangfold av tilnærminger og tiltak

15

16 Nto driftsresultat på 3 pst er nødvendig for å opprettholde formuen over tid Netto driftsresultat har bare ligget på eller over 3 pst i fire av de siste tretten årene Venter at resultatet vil havne rundt 3 pst også i 2011 og 2012 Regnskapet er ”sminket” –momsrefusjon på investeringer føres fortsatt som driftsinntekter –pensjonskostnadene er undervurdert, 23 mrd kr vil belaste driften i årene som kommer belaster likviditeten i dag

17

18 Kommuneopplegget 2012 målt i forhold til RNB 2011, mrd kr Frie inntekter3,75 kommunene 3,15 fylkeskommunene 0,6 Tiltak finansiert over rammetilskuddet0,8 Øremerkede overføringer0,2 Gebyrinntekter0,3 Samlede inntekter5,0

19 Tiltak finansiert over rammetilskuddet Tiltak finansiert over rammetilskuddet; totalt ca 800 mill Barnehager ca 650 mill – Aktivitetsvekst og effekt av redusert kontantstøtte, opptrapping likeverdig behandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager – nominell videreføring av foreldrebetalingen Valgfag ungdomstrinnet 62 mill Ekstra utgifter til psykososial oppfølging i kommunene 50 mill

KS’ vurdering av Kommuneopplegget 2012 Mrd kroner Vekst i samlede inntekter5 Vekst i frie inntekter3,75 Demografikostnader2,9 Pensjonskostnader1,25 Fylkesveier 0,4 Totalt 4,55 Dagaktivitetstilbud demens - til årsverk0,2

21 Kjente elementer i kommuneregnskapene i 2012 Kilder: kommuneproposisjonen 2012, KS

22 Øremerkede tilskudd 0,3 mrd Barnevern 42 mill Ressurskrevende 700 mill Rentekomp/investeringstilskudd 60 mill Dagaktivitetstilbud150 mill Div tilskudd som trekkes ut/legges inn-650 mill

23

24 Pensjonspremier og pensjonskostnader Pensjonspremie –premie betalt til pensjonsleverandørene for å oppfylle pensjonsforpliktelsene (Netto) pensjonskostnad –kostnaden til pensjon som netto utgiftsføres i kommuneregnskapene Når pensjonspremiene er høyere enn pensjons- kostnaden –svekkes likviditeten –øker det akkumulerte premieavviket (utsatt regnskapsføring av pensjonskostnad) –øker neste års pensjonskostnad (amortisering)

25 Positive premieavvik – regnskapsførte kostnader lavere enn betalte premier Kilde: Kostra, KS

26 Akkumulert premieavvik øker stadig – utgjør allerede nær 23 mrd kroner Kilde: Kostra, KS

27 Noen tall… –Pensjonspremier: 21,9 mrd kr –Netto premieavvik: 3,8 mrd –Akkumulert premieavvik: 23 mrd kr Anslag 2011 –Netto premieavvik: 0 – 0,5 mrd –Akkumulert premieavvik: 23 mrd kr

28 Hva skjer i 2012? Økte pensjonspremier –redusert beregningsrente fra Finanstilsynet –svak avkastning på pensjonsmidlene i 2011 Økt pensjonskostnad –redusert forholdstall mellom lønnsvekst og nominell rente

29 Grovt anslag for pensjonspremier og pensjonskostnader i 2012 Kilder: Pensjonspremier: KLP, Kommunal Rapport , Pensjonskostnader: KS

30

31 Utgiftsvekst i 2012 – hvis vekst i tjenestetilbud fortsetter Kilde: KS

32 Samhandlingsreformen (1) KS er positiv til reformen Men flere rammevilkår er ikke på plass –forskrift medfinansiering/utskrivningsklare pasienter –fastlegeforskrift –økonomi og innhold i øyeblikkelig hjelp-/døgntilbud –styringsdata 2012 – Må bli prøveår med etterberegning og etter- kontroll av kostnader

33 Samhandlingsreformen (2) Kommunal medfinansiering: 5 mrd kr Utskrivningsklare pasienter: 560 mill kr Overgangsordning: 305 mill kr Øyeblikkelig hjelp/døgntilbud –262 mill kr, hvorav 131 mill fra RHF-ene –uheldig at kommunene må få midler fra RHF-ene Doble kostnader – både nytt tilbud og sykehusbruk - i overgangsperiode. Ikke tatt høyde for

34 Ressurskrevende tjenester Svært viktig ordning for en lang rekke kommuner. Forbruk 2011 dekkes av staten i 2012 Nominell økning for staten på om lag 496 mill kr i 2011 viser økende behov – øker med 215 mottakere – mer omfattende tilbud pr bruker, for utgifter utover innslagspunktet er det en realøkning på 3,9 pst –noe av økningen skyldes justering i inntektssystemet fra 2011 Dette viser at kommunenes egne utgifter er økende, anslagsvis millioner kr i 2011

35 Lav vekst i utbygging av sykehjemsplasser/omsorgsboliger i sykehjemsplasser / omsorgsboliger i 2012 – Staten har mål om nye plasser – tallene for første halvår fra Husbanken viser en lav søkning etter investeringstilskudd KS mener at statens bidrag må økes for å få høyere utbyggingstakt

36 Lite rom for kapasitetsvekst i barnevernet i 2012 Videreføring av de 232 mill fra ,3 mill (70 nye stillinger) i 2012, men staten bestemmer Kommunene burde fått disponere midlene fritt Tungvint søknadsprosedyre - som i fjor?

37 Redusert kontantstøtte – for lavt anslag på barnehageetterspørsel? Kontantstøtten økt fra 3303 til 5000 kr pr mnd, dvs 51,4 pst Anslag redusert barnehageetterspør sel: plasser Kontantstøtten fjernet – fra 3303 til 0 kr, dvs 100 pst Anslag økt barnehageetterspør sel: plasser Barn 13 – 18 mnd Barn mnd Men: 9000 færre barn vil få kontantstøtte

38 Barnehage Positivt at regjeringen følger opp med midler ifht. maksimalgrensen for foreldrebetalingen – 246 mill. Minimumstilskuddet til ikke-kommunale barnehager øker fra 91 til 92% fra Målet er likebehandling i Må bety kraftige budsjettøkninger kommende år Positivt at staten varsler 4-årig rekrutteringskampanje for førskolelærerutdanningen, og egen lederutdanning for styrere i barnehager.

39 Kunnskapsdepartementet: Grunnopplæring KS positiv til målet om mer praktisk og variert ungdomstrinn Valgfagordningen må fullfinansieres Det opprettes ikke eget elevombud. Er i tråd med forslag fra KS Antallet kommunale prosjektledere innenfor NY GIV-prosjektet økes: Gir positiv styrking av tilbudet KS er imidlertid bekymret for at ordinær opplæring tappes for ressurser ved intensivopplæring på 10. trinn

40 Fortsatt avvik mellom kommunenes utgifter og integreringstilskuddet KS’ krav: Integreringstilskuddet for flyktninger må være likt Beregningsutvalgets forslag – kr pr person over 5 år Regjeringens forslag er bare ca kr pr person (fra kr barn til kr enslige voksne) Tilskuddet til grunnskole for asylsøkerbarn er lavere enn gjennomsnittlig utgift for en vanlig skoleplass

41 Alt er på vent pga. manglende stortingsmelding om klima Budsjettet legger ikke opp til økning i kommunesektorens klimaarbeid, f.eks. innen areal og transport Gledelig økt jernbanesatsing, men nesten ingen vekst i bevilgningene til andre innenlandske klimatiltak Positivt at bevilgningene til gang- og sykkelveier økes med rundt 70 mill. Klima

42 Personer med nedsatt funksjonsevne - jobbstrategi Delmål 2 i IA-avtalen - for personer under 30 år Tiltak for å fjerne barrierer inn i arbeidslivet Tilretteleggingstilskudd Lønnstilskuddsordninger Praksisplasser i statlig og kommunal sektor Arbeidslivscoacher i alle arbeidslivssentre Mange gode forslag, men ikke alle innspill fra KS i forhold til å redusere arbeidsgivers risiko er fulgt opp

43 Statlig bidrag til økt lokalt handlingsrom – uten mer penger Unngå enda sterkere tunnellsyn og statlig sektorstyring –F.eks: Rettighetsfesting BPA, omsorgslønn, ressursnorm i skolen Unngå øremerking til stillinger, eller øremerking av småbeløp til mange enkeltkommuner –F.eks: barnevern, rustiltak Politisk bevissthet om betydningen av å begrense samlet omfang av statlig styring – hva er kostnaden? –Still krav til at stortingsmeldingen om forholdet kommune – stat utgjør en praktisk forskjell