APO-tilbudet Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Advertisements

Minoritetsspråklige søkere
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Velkommen til Informasjonsmøte om utveksling
Oppfølgingstjenesten
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk • Design og håndverk • Elektrofag.
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Samling nye rådgivere •Opplæringsstruktur i videregående opplæring •Søkning til videregående opplæring v/ Trine Gjersøe, inntaksleder VFK. Gjeldende.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Snart klar for videregående skole
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Slåtthaug videregående skole
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Fra grunnskole til videregående.
Inntak til videregående opplæring Januar Prosjekt med tema videregående opplæring, yrkesvalg og utdanning Besøk på vgs, ”Åpen dag” uke 3 og 4.
Erfaringer fra årets inntak og formidling Inntakskontoret Siri Halsan.
Samarbeid OT/NAV/skole
Minoritetsspråklige søkere
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Ta fag fra videregående skole
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Gro Maastad, studieveileder
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Idrettsfag Foreldremøte Oslo kommune Utdanningsetaten Persbråten videregående skole.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Gjeldande per Side 1 Ditt val! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og handverk Elektrofag Helse-
Gjeldande per Side 1 Ditt val! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og handverk Elektrofag Helse-
Oppdatert Side 1 Ditt val! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medium og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og.
Samling for privatskolene 19. mai 2008 Bruk av elevdata (Vigo)
Rådgiversamling april Kontakt med inntakskontoret Nordland fylkeskommune Inntakskontoret 8048 Bodø Tlf: 75.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldande per Side 1 Ditt val! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og handverk Elektrofag Helse-
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
Friskolesamling 30. mars Innledning Mina Verlo Grindland / Avdeling for statistikk.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Inderøy ungdomsskole -Sammen tar vi vare på framtida MRØ.
Inspirasjonsssamling ot
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
OT samling Bodø, 26. april 2017 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ditt valg! Videregående opplæring 2018–2019
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

APO-tilbudet Oslo

Oppfølgingstjenesten Opplæringsloven § 3-6. Oppfølgingstenesta Fylkeskommunen skal ha ei oppfølgingsteneste for ungdom som har rett til opplæring etter § 3-1, og som ikkje er i opplæring eller i arbeid. Tenesta gjeld til og med det året dei fyller 21 år. Tenesta omfattar også ungdom som har tapt opplæringsretten etter § 3-8 eller § 4-6.

Formålet med oppfølgingstjenesten Forskrift til opplæringsloven § 13-1. Formål Formålet med oppfølgingstenesta er å sørgje for at all ungdom som høyrer til målgruppa, jf. § 13-2, får tilbod om opplæring, arbeid eller annen sysselsetjing. Tilbod som blir formidla gjennom oppfølgingstenesta, skal primært ta sikte på å føre fram til studiekompetanse, yrkeskompetanse eller kompetanse på lågare nivå innanfor vidaregåande opplæring. Oppfølgingstenesta kan også arbeide for å redusere fråfallet frå vidaregåande opplæring gjennom samarbeid med rådgivingstenesta i grunnskole og vidaregåande opplæring.

APO Arbeid, Produksjon og Opplæring Tilbud til ungdom i oppfølgingstjenestens målgruppe Kombinasjon av opplæring og arbeidsutplassering Inngår i opplæringsordningen for videregående skole, og elevene bruker sin ungdomsrett

APO skoleåret 2009/2010 Ikke én enhetlig modell i Oslo Opplæring hovedsaklig i fellesfag (norsk, matematikk), varierende forankring i læreplanene for vgs. I mindre grad opplæring i programfag Arbeidsdelen knyttes i ulik grad opp mot opplæringsdelen Skole Antall plasser Hellerud 16 Holtet Manglerud Bjørnholt 8 Sogn 32 Totalt 88

Evaluering av APO-tilbudet Analyse av elevdata som er hentet ut fra de skoleadministrative datasystemene SATS, VIGO og OTTO. Samtaler med ansatte og elever ved de 5 skolene

Datamateriale i evalueringen Data hovedsakelig fra skoleårene 2006/2007, 2007/2008 og 2008/2009 SATS (skoleadministrative system) VIGO (inntakskontorets system) OTTO (oppfølgingstjenestens saksbehandlingssystem) Informasjon på individnivå Inntakshistorikk Fag Karakterer Fravær Frafall Oppnådd kompetanse Historikk for oppfølgingstjenesten, inkl. sysselsetting

Evaluering av APO-tilbudet viser: Elever fra hele byen 70% gutter / 30% jenter Elever med lave inntakspoeng de fleste med karaktersnitt <3 40 % minoritetsspråklige elever Innsøkning: Ca 40 % har vært tatt inn ved skolestart Resten har vært tatt inn underveis i skoleåret Ca 25 % av elevene har stort behov for spesialundervisning

Resultater Elevenes sysselsetning 1. år etter APO Skoleår på APO: 2007/2008 2006/2007 2005/2006 Antall elever innom APO 83 70 78 Fortsetter på APO 10 13 8 Startet opp på VG1 34 23 21 Startet opp på VG2 12 6 Annen opplæring 1 2 3 I arbeid  6 Opplæring i bedrift   4 Ukjent sysselsetting 24

- Resultater Elever ved APO skoleåret 2005/2006 (78 elever) 11 21 6 34 I skole I arbeid Ukjent syssels. (Ikke fullført vgs) APO/AO Vg1 Vg2 Vg3 2006/2007 (1. år etter APO) 11 21 6   34 2007/2008 (2. år etter APO) - 2008/2009 (3. år etter APO) 1 5 3 7 61

Konklusjoner Tilbudene fungerer i for liten grad som et bidrag til at ungdommene fullfører og består. Elevenes grunnleggende skolefaglige og sosiale ferdigheter styrkes ikke godt nok før et nytt møte med den ordinære skolen. Omkring halvparten av elevene forsetter i skole etter året/årene på APO, men kun et fåtall fullfører og består og ender opp med yrkes- eller studiekompetanse APO - tilbudet når ikke godt nok ut til målgruppa. Tiltakene har ledige plasser gjennom hele året UDE har mottatt signaler som kan tyde på at tilbudene oppfattes som stigmatiserende

Endringer som er foretatt Fra skoleåret 2009/2010 ble ingen elever tatt direkte inn til APO gjennom særskiltinntaket Særskiltinntaket omfatter elever med stort behov for spesialundervisning Antall plasser i tilrettelagte grupper økes for å gi disse elevene et bedre tilbud Tilbudene skal være for ungdom i oppfølgingstjenestens målgruppe, og skal fra skoleåret 2010/2011 ikke være søkbare ved inntak til videregående opplæring. Elever skal søke om inntak på utdanningsprogram i tråd med rettigheter i opplæringsloven.

Endringer som vurderes Et tilbud som i større grad ivaretar elever som allerede har falt ut av videregående opplæring og ungdom som aldri har søkt eller påbegynt sin videregående opplæring. Samle tilbudene i større OT-enheter for å utvikle større fagmiljø og større fleksibilitet Utvikle innholdet i tilbudene mot en mer praksisrettet opplæring som tar utgangspunkt i programfagene En struktur som sikrer tett samarbeid mellom frafallsskole og OT-enhet Alle videregående skoler i Oslo er tillagt ansvar for lovpålagte oppgaver knyttet til Opplæringslovens bestemmelser for oppfølgingstjenesten. Det blir ingen endringer i forhold tildette.

Aktivitetsplan for videregående skole 2010/2011 Tilbud til ungdommer i oppfølgingstjenestens målgruppe APO avvikles som tilbud ved Manglerud vgs, Holtet vgs, Sogn vgs, Hellerud vgs og Bjørnholt vgs. Utdanningsetaten ønsker at alle videregående skoler skal ha rutiner for frafallsforebyggende arbeid. I tillegg etableres egne sentre som skal fungere som en slags ”nav” ved tre skoler. Oppdraget for disse blir å koordinerende arbeidet med ungdommer i oppfølgingstjenestens målgruppe. Disse ”sentrene” etableres som nye tilbud til ungdommer i oppfølgingstjenestens målgruppe ved Sogn vgs, Hellerud vgs og Bjørnholt vgs. UDE ønsker større OT-enheter med Større fagmiljø Større fleksibilitet Et tilbud med mer praksisrettet opplæring som tar utgangspunkt i programfagene Sikre tett samarbeid mellom frafallsskole og OT-enhet